مواد مخدر توانایی جنسی را افزایش می دهند؟
مصرف انواع مواد مخدر در3 سه مرحله تمایلات جنسی، تحریک و ارگاسم (مرحله اوج جنسی) ایجاد اختلال می‌کند

اسم مواد مخدر که می‌آید، واکنش‌های متفاوتی در مغز افراد مختلف ایجاد می‌شود. اگر سالم و ضددود باشید پیش از هر چیز به معضلات ناشی از مواد مخدر فکر می‌کنید.

اگر مسوول و سیاستگذار بهداشتی باشید به راه‌هایی برای کنترل و کاهش عرضه و تقاضای این مواد فکر می‌کنید و اگر پدر و مادر باشید، احتمالا به فکر فرزندتان می‌افتید و اینکه مبادا او در این دام گرفتار شود. اما اگر خودتان معتاد باشید احتمالا بیش از هر چیزی هوس مخدر می‌کنید و به یاد دوستان ناباب‌تان می‌افتید؛ دوستان نابابی که برای کشاندن شما به سمت مواد مخدر از هر دوز و کلکی استفاده کرده‌اند و کلی حرف و باور نادرست به خوردتان داده‌‌اند؛ از جمله این باورها می‌توان به تاثیر مواد مخدر در بهبود عملکرد جنسی اشاره کرد.

با دکتر پرویز مظاهری، دبیر علمی انجمن روان‌پزشکان ایران، درباره صحت و سقم همین موضوع حرف زده‌ایم.

 بیشتر بدانید : اولین اسپری بینی برای درمان اوردوز مواد مخدر تاییدیه رسمی گرفت


آقای دکتر! یکی از باورهای رایج درباره مواد مخدر، تاثیر این مواد بر بهبود عملکرد جنسی است. نظر شما در این خصوص چیست؟

بله، یکی از باورهای غلط در بین مصرف‌کنندگان مواد مخدر (خصوصا تریاک، حشیش و شیشه)، افزایش توانایی‌های جسمی و شغلی و افزایش تمایلات و توانایی‌های جنسی است. بعضی از رانندگان وسایل نقلیه سنگین (اتوبوس‌های بین شهری و کامیون‌ها) به دلیل کاهش نیاز به خواب و افزایش ساعات کار (رانندگی) و کسب درآمد بیشتر سراغ مواد مخدر می‌روند. بعضی از بیمارانی که از دردهای اندام و ستون فقرات رنج می‌برند، به خاطر همین توصیه‌های غلط سراغ تریاک رفته‌اند.


ولی به نظر می‌رسد این یک واقعیت است که موادمخدر باعث توهماتی می‌شود که فرد مصرف‌کننده می‌پندارد انرژی‌اش افزایش یافته‌؟

خب، بعضی از این مواد مخدر در ابتدا انرژی خاصی به بیمار می‌دهند و سازمان روانی و شخصیتی فرد هم بر میزان تاثیر مواد مخدر اثر می‌گذارد؛ تا جایی که حتی اثر اصلی یک ماده را می‌تواند کاملا کاهش دهد. معمولا مواد مخدر از راه‌های خوراکی، تنفسی یا تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اغلب مواد اعتیادآور به دلیل دارا بودن چند خصوصیت، بیش از یک اثر بر ارگان‌ها و رفتارهای آدمی دارند و هر مصرف‌کننده‌ای احتمالا طالب یکی از آن آثار است؛ مثلا فردی که تریاک مصرف می‌کند، پس از مدتی احساس می‌کند ایده‌هایش روشن‌تر شده و از تاثیرات بیرونی یا محیطی فاصله گرفته و موقتا احساس آرامش می‌کند. ترکیبات تریاک (برخلاف الکل که بعضی رفتارهای سرکوب‌شده را آزاد می‌سازد)، رفتارهای جنسی و تهاجمی و پرخاشگرانه را سرکوب و از قدرت‌ اصلی آن می‌کاهد. برخلاف نظر مردان معتاد به تریاک، این ماده نه تنها تمایلات و توانایی‌های جنسی را کاهش می‌دهد؛ بلکه پس از مدت کوتاهی احساس بی‌تفاوتی به فرد دست می‌دهد.


و بعضی از مردانی که به اختلال انزال زودرس دچارند هم تحت تاثیر دوستان و اطرافیان ناآگاه،ممکن است به این مواد روی بیاورند. درست است؟

بله؛ منتها مساله این است که در مردانی که مبتلا به اختلال انزال زودرس هستند، در ابتدای مصرف، به دلیل کاهش اضطراب و ایجاد آرامش، موقتا انزال به تاخیر می‌افتد ولی به دلیل ایجاد تحمل و افزایش مصرف تدریجی، اضطراب و بی‌قراری آنها افزایش یافته و مشکل اصلی انزال زودرس بیش از پیش، خودش را نشان می‌دهد. شیشه و اکستازی، جزو مواد مخدر محرکی هستند که برای کاهش نیاز به خواب و افزایش هوشیاری و این جور توانایی‌ها زیاد مورد سوءمصرف واقع می‌شوند. بعضی جوانان که روابط زیاد با جنس مخالف دارند، با توجه به آثار تحریکی شیشه، با تصور افزایش توانایی جنسی از آن استفاده می‌کنند ولی به دلیلی که ‌اشاره شد، نتیجه عکس می‌گیرند.


اخیرا برخی خانم‌های سردمزاج هم با همین‌جور ذهنیت‌های غلط به مصرف‌کنندگان مواد مخدر اضافه شده‌اند.

بله؛ برخی خانم‌ها که از سردمزاجی شکایت دارند، برای جلب رضایت شوهر و ارضای نیازهای‌شان و با توصیه افراد ناآگاه، اقدام به مصرف شیشه می‌کنند و علاوه بر وابستگی شدید به آن، به خواسته خودشان یعنی افزایش تمایلات جنسی هم نمی‌رسند.


حشیش هم یکی از مواد مخدر خطرناک است که جوانان بین خودشان درباره آن باورهای نادرستی را پخش کرده‌اند.

همین‌طور است. آثار اولیه حشیش معمولا محرک است و همچنین موجب تسهیل در برقراری ارتباط اجتماعی می‌شود ولی به زودی تغییر خلق می‌دهند و افسرده و گوشه‌گیر می‌شوند و قدرت فرد در هدایت افکارش ضعیف می‌شود و دچار توهمات بینایی و شنوایی و هذیان گزند و آسیب می‌شود و شخص خشن و پرخاشگر می‌شود و حتی ممکن است اقدام به قتل کند. دلایل علمی معتبری دال بر افزایش تمایلات و یا توانایی جنسی حتی به‌طور موقت تا به حال گزارش نشده است.


اگر بخواهیم اختلالات جنسی را در افراد معتاد بررسی کنیم، چه‌طور باید آنها را تقسیم‌بندی کنیم؟

مصرف انواع مواد مخدر در3 سه مرحله تمایلات جنسی، تحریک و ارگاسم (مرحله اوج جنسی) ایجاد اختلال می‌کند. این‌گونه مواد در مقادیر پایین و دوران ابتدای مصرف، با کاهش اضطراب یا بالا بردن موقتی خلق، عملکرد جنسی را تقویت می‌کند ولی با استفاده مداوم به تدریج میل به ایجاد رابطه جنسی افراد کاهش می‌یابد و یا قطع می‌شود، تحریک نمی‌شوند، به مرحله اوج لذت جنسی (ارگاسم) نمی‌رسند و یا انزال صورت نمی‌پذیرد. در عین حال، سوءمصرف ترکیبات ضداضطراب، خواب‌آورها نیز همانند مواد افیونی و یا محرک‌ها میل جنسی را به حداقل می‌رسانند. الکل ممکن است با برداشتن مهارهای فعالیت جنسی شروع این فعالیت‌ها را تسهیل ‌کند اما موجب اختلال عملکرد جنسی می‌شود. کوکائین و آمفتامین‌ها (شیشه) نیز آثاری مشابه الکل دارند.


با افزایش سن، به طور طبیعی، میل جنسی افراد کم می‌شود. آیا باز هم می‌شود به اثر موقتی مواد مخدر در این خصوص دل بست؟

در سنین بالاتر از 50 سال، بعضی آقایان دچار کاهش تمایل و یا کاهش توانایی و اختلال در نعوظ و یا انزال می‌شوند و به رغم تمایل و یا موقعیت اجتماعی‌شان صرفا برای جلب رضایت زناشویی شاید رو به مصرف مواد بیاورند و با توجه به تاثیر مثبت گذرای آن به ادامه مصرف ترغیب می‌شوند ولی کم‌کم دچار اختلال عملکرد جنسی شده و مشکلات خود مخدر هم به مشکلات‌شان اضافه می‌شود.


حرف آخر؟

توصیه‌ام این است که اگر این قبیل توصیه‌ها را شنیدید، قبل از اقدام به انجام این ریسک خطرناک، به یک روان‌پزشک مراجعه کنید و با برطرف کردن عوامل ایجاد کننده (از قبیل اضطراب و افسردگی)، مشکل زمینه‌ای خود را حل کنید و در کنار درمان دارویی و روان‌درمانی تحت زوج درمانی قرار ‌بگیرید و مشکل‌تان را به طور اصولی حل کنید. ورزش، تغذیه صحیح و استراحت کافی، کاهش ساعات کاری و افزایش تفریح هم در کاهش و درمان اختلالات عملکرد جنسی، خصوصا در سوءمصرف کنندگان مواد مخدر، تاثیر به سزایی دارد.


بیشتر بدانید : تریاک و تأثیر آن بر بیماریهای قلبی و عروقی


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :هفته نامه سلامت