ورزش های رزمی برای دختر خانم ها مناسب است یا نه؟
ورزش های رزمی به دلیل ظاهر خشن و تعارض هایی که با خصوصیات فیزیکی و ویژگیهای روانی دختران دارند سوالات زیادی را در ذهن والدین دختر خانم ها ایجاد کرده است. در اینجا به برسی این پرسش می پردازیم که آیا هنرهای رزمی برای دختران مناسب است یا نه؟

ورزش های رزمی و دختر خانم ها

 عوامل متعددی وجود دارند که بر روی فرد تاثیر گذاشته و سبب می شود به ورزش خاصی گرایش پیدا کند. تعدادی از این عوامل  اجتماعی می باشند یعنی تحت تاثیر جامعه ای که فرد در آن رشد پیدا کرده و متناسب با فرهنگ آن جامعه شکل گرفته است.

طی چند سال گذشته علاقه دختران، به ورزش های رزمی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است ولی هنوز هم در بسیاری از مناطق دنیا، خانواده ها دید مثبتی از هنرهای رزمی نداشته و آن را برای خانم ها مناسب نمی دانند، زیرا بر این باوراند که ورزش های رزمی خشن بوده و برای زنان مناسب نیست.  ورزش های رزمی به دلیل ظاهر خشن و تعارض هایی که با خصوصیات فیزیکی و ویژگیهای روانی دختران دارند، سوالات زیادی را در ذهن والدین آنها ایجاد کرده است. برای مثال، آیا تمرین ورزش های رزمی باعث می شود که روحیه خشن، در دختران پرورش پیدا کند؟ آیا بدن ظریف دختران، در زمان تمرین ورزش های رزمی آسیب نمی بیند؟ لذا برای کاستن از نگرانی های شرح داده شده، چهار سوال اساسی را در مورد ورش های رزمی مطرح کرده و به آنها پاسخ می دهیم.


آیا ورزش های رزمی باعت توقف رشد قد می شوند؟

بر اساس تحقیقات اثبات شده علمی مشخص شده است که 95 درصد از رشد قد کودکان به عوامل وراثتی مرتبط بوده و عواملی مانند استراحت، تغذیه و ورزش باعث می شود که فرد قادر باشد تا به نهایت آنچه از نظر ژنتیکی می تواند برسد، دست یابد. البته باید این نکته را نیز گفت که اگر ورزش ها در دوران کودکی، سنگین و بیشتر از توانایی کودکان انجام شوند، باعث نرسیدن به میزان رشد وراثتی می شوند و در این خصوص مربی است که نقش موثری دارد. نه الزاما نوع ورزش.


آیا ورزش های رزمی خشونت آور هستند؟

باید بگوییم که ورزش های رزمی به خودی خودشان خشن نیستند و این ما هستید که چنین برداشتی از آنها داریم. قبول داریم که ورزش های رزمی بر اساس اصل دفاع از خود ساخته شده اند و به مرور پیشرفت کرده اند، ولی احترام و دفاع از صلح و دوستی زیربنای ورزش های رزمی می باشد. یک رزمی کار یاد خواهد گرفت که کار خود را همیشه با حرکات دفاعی شروع کند نه با حمله، و در هر کدام از مراحل (کمربندهای رنگی) او مسائلی مانند نظم و انضباط، احترام و تواضع، صبر و تحمل،استقامت و روحیه شکست ناپذیری را می آمورد.


ورزش های رزمی به چه دردی می خورند؟

در جامعه ای که اکنون در آن زندگی می کنیم، در بازی های کودکانه ی بخصوص دختران، تحرک و فعالیت هیچ نقشی ندارد. شروع تمرین برای ورزش های رزمی در سن 5-7 سالگی امکان دارد که در رشد فیزیکی، توانمند سازی بدن کودک و همچنین بالا بردن سرعت عمل و واکنش ها نقش زیادی دارد.

بهتر است بدانید که به غیر از مهارت و دقت، سرعت نیز نقشی بسیار مهم و کلیدی در ورزش های رزمی دارد. یک رزمی کار خوب باید قادر باشد که فرصت ها را تشخیص داده و حرکت بعدی حریف را کنترل کند. حس لامسه نیز به مرور زمان با تمرین‌های رزمی افزایش می‌یابد و در نتیجه فرد می‌تواند جهت یا مسیر نیروی بدنی حریف را سریع تشخیص دهد. وقتی کودک هنگام تمرین مجبور می‌شود در مقابل چند مهاجم از خود دفاع کند، باید بیش از دیدن فرد مهاجم، صدایش را بشنود. پس یکی از مهارت‌هایی که یک رزمی‌کار باید بیاموزد، دقت در تشخیص صداهاست.

در رده‌های بالاتر، سرعت انطباق بسیار بالا، به عکس‌العمل‌های فرد اجازه می‌دهد تا روند انتخاب حرکات خودکار انجام شود، بنابراین، کودکانی که از نظر رفتاری کندتر هستند، از این تمرین‌های سرعتی و تقویت هماهنگی گوش و عضلات و عکس‌العمل آنها، سود زیادی می‌برند.


آیا تمرین ورزش های رزمی خطرناک می باشد؟

بر اساس تصور عموم، عده زیادی بر این باورند که میزان آسیب دیدگی ها در ورزش های رزمی بسیار بالا می باشد، ولی باید به شما بگوییم که اینگونه نیست، میزان بروز صدمه با میزان مهارت های  ورزشکار  (رنگ کمربند) رابطه معکوسی دارد. برای مثال در هنر رزمی تکواندو که مبارزان باید انگشت های پای خود را برای زدن ضربه به حریف بالا ببرند و در نهایت با گارد دستشان جلو ضربات حریف را بگیرند، ازجمله شایع ترین آسیب ها در بیشتر ورزش های رزمی کبودی می باشد. به گونه ای که حدود 40 درصد از مصدومیت های این رشته را کبودی های بدن تشکیل می دهد.

در نهایت می توان با قاطعیت گفت که در ورزش های رزمی در مقایسه با دیگر ورزش ها، آسیب هایی مانند شکستگی و ترک خوردگی، کمتر در رزمی کار دیده می شود. دلیل اصلی صدمه‌های ورزشی نیز آماده نبودن بدن، گرم نکردن پیش از شروع فعالیت و استفاده از تکنیک‌های نادرست است. بنابراین استفاده از وسایل محافظتی برای ساق، پا، دست، بازو و قفسه‌سینه و گرم‌کردن مناسب حداقل ۱۵ دقیقه قبل از ورزش و عمدتا با انجام حرکات کششی و استفاده از تکنیک‌های صحیح، به نحو قابل توجهی صدمات ورزشی را در این ‌گونه ورزش‌ها کاهش می‌دهد، چون درصد قابل‌ملاحظه‌ای از صدمه‌ها در هنگام خستگی ورزشکار رخ می‌دهد، بنابراین باید به کودکان گوشزد کنیم هرگاه خسته شدند استراحت کنند.


بیشتر بدانید : ورزش‌ های رزمی مانع رشد قد می شوند؟

بیشتر بدانید : بر اساس فرم بدن خود ورزش کنید

بیشتر بدانید : چه ورزشی برای فرزند شما مناسب است؟

 بیشتر بدانید : ورزش‌ های رزمی مانع رشد قد می شوند؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir