افزایش قدرت بدنی سالمندان با این ورزش ها
 سالمندان برای پیشگیری از تحلیل رفتن عضلات و تقویت عملکرد فیزیکی خود باید سعی کنند ورزش های عمقی و قدرتی را به صورت منظم انجام دهند.

ورزش های مناسب برای حفظ قدرت عضلانی سالمندان

حسین سعادت مهر  عضو انجمن پزشکان ورزشی معتقد است: بسیاری از سالمندان به دلیل عدم تعادل و ضعف عضلات آتروفی قادر به انجام ورزشهای سنگین یا پریدن و جهیدن نیستند، بنابراین انجام تمرینات عمقی سبب افزایش قدرت و تقویت عضلات شده و از انواع ناهنجاریهای اسکلتی پیشگیری می‌کند.

 این تمرینات برای تمام ورزشهایی که قدرت و تعادل یکی از فاکتورهای آن رشته است همانند ژیمناستیک، وزنه برداری، اسکی، کشتی، دوچرخه سواری، قایقرانی و ... سبب بهبود عملکرد ورزشی می‌شود. حتی ورزشکاران حرفه ای به منظور پیشگیری از آسیب دیدگی باید هفته ای دو مرتبه به این تمرینات بپردازند.

از مزایای انجام این تمرینات برای ورزشکاران می‌توان به افزایش عملکرد ورزشی، ثبات و حفظ تعادل بدن، افزایش قدرت خروجی از عضلات هسته و عضلات محیطی مانند شانه ها، بازوها، پاها و کاهش ریسک آسیب دیدگی اشاره کرد.

بسیاری از سالمندان به دلیل عدم تعادل و زمین خوردگی مشکلات زیادی برای آنها ایجاد می‌شود. از طرفی چون عضلات آتروفی Muscle atrophy ( تحلیل عضلات ) آنها با گذشت زمان ضعیف می‌شود قادر به انجام ورزشهای سنگین یا پریدن و جهیدن نیستند. بنابراین تمرینات عمقی گزینه بسیار مناسبی برای افراد سالمند محسوب می‌شود. ضمن این که انجام این تمرینات در سنین رشد سبب حفظ وضعیت بهتر آناتومیکی و قامتی بچه‌ها می‌شود.

تمرینات عمقی سبب افزایش قدرت و تقویت عضلات شده و از انواع ناهنجاری های اسکلتی پیشگیری و به حفظ وضعیت پوسچر استاندارد Standard posture ( وضعیت استاندارد بدن ) ، حفظ تعادل بدن، کاهش درد و کمک در انجام کارهای روزمره بسیار موثر است.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی حداقل 85 درصد از ما برای یک بار هم که شده کمر درد را تجربه کردیم که با تقویت عضلات عمقی این مشکل به حداقل خواهد رسید. همچنین زنان به علت آناتومی و انجام زایمان بیشتر مستعد اختلال و ضعف عضلات درونی از جمله عضلات کف لگن هستند پس ضروری است که عضلات خود را تقویت کنند.

 کارمندان و افراد پشت میز نشین در صورت تقویت عضلات عمقی فشار عصبی کمتری بر روی ستون فقراتشان خواهد آمد،همچنین افرادی که شغل های ایستاده دارند مثل معلمین و اساتید با تقویت هسته بدن خود مشکلات و آسیب دیدگی های اسکلتی آنها بسیار کاهش خواهد یافت.

عضو انجمن پزشکان ورزشی در پایان تعدادی از تمریناتی که سبب افزایش قدرت و توانایی عضلات عمقی می‌شود را به شرح زیر بیان کرد:


افزایش قدرت بدنی سالمندان با تنفس شکمی

افزایش قدرت بدنی سالمندان با این ورزش ها

تنفس شکمی بوسیله بالا و پایین رفتن پرده دیافراگم انجام می‌گیرد و طبیعی ترین نوع آن را در نوزادان و کودکان می‌توانیم مشاهده کنیم. در این نوع تنفس شکم در اثر حرکت پرده دیافراگم بالا و پایین می‌رود.


افزایش قدرت بدنی سالمندان با حرکت پل

تقویت عضلات عمقی لگن، سرینی(فرم باسن)، همسترینگ و راست کننده ستون مهره ها


افزایش قدرت بدنی سالمندان با پرس دستها

در این حرکت زمانی که دستها در جلو بدن باشد عضلات دو سر و سه سر بازویی و سینه تقویت خواهد شد و زمانی که دستها در بالای سر باشند، عضلات دوسر، سه سر و کمربند شانه ای تقویت می‌شوند. 


افزایش قدرت بدنی سالمندان با عضلات شکمی عرضی

شکمتان را به سمت داخل بکشید و نفستان را تخلیه کنید کمی صبر کنید سپس به حالت اولیه باز گردید و این کار را چندین مرتبه تکرار کنید.هنگامی که عضله شما منقبض می‌شود، اندام‌های شکمی را فشرده می‌کند و فشار داخل حفره‌ی شکم شما را افزایش می‌دهد. این فشار، ستون فقرات شما را از داخل تقویت می‌کند.


افزایش قدرت بدنی سالمندان با تقویت عضلات گردن

یک تمرین ایزومتریک بسیار عالی جهت تقویت عضلات گردن است که با وارد کردن فشار به گردن و مقاومت در برابر آن عضلات گردن خود را تقویت می‌کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 9 روش تقویت حافظه سالمندان

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : این ویتامین برای سالمندان حیاتی است

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه ورزش هایی برای سالمندان مناسب است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در دوره سالمندی رابطه جنسی را فراموش نکنید



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ 
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir