7 توصیه مهم به آرایشگران در آستانه نوروز
اگر دستتان خراشیدگی دارد، حتما روی آن چسب بزنید و با دستکش کار كنید.
دیدن محیط شاد آرایشگاه شاید این تصور را ایجاد کند که آرایشگری شغل آسان و بی‌خطری است اما آرایشگرها در محل کارشان با خطر‌های مختلفی مواجه‌اند. آنها باید برای حفظ سلامتشان و پیشگیری از خطرهای احتمالی، اصول ایمنی و بهداشتی را در محل کار رعایت کنند...
این موضوع در مواقعی مانند ماه‌های پایانی سال که مشتری‌ها و فشار کاری و ساعت کاری بیشتر می‌شود، اهمیت بیشتری دارد. توجه به این توصیه‌ها به آرایشگرها در حفظ سلامتشان کمک می‌کند.

بهداشت را رعایت کنید
آرایشگاه یک محل عمومی است و روزانه افراد مختلفی به آن مراجعه می‌کنند پس بی‌توجهی به مسائل بهداشتی می‌تواند باعث انتقال آلودگی و ایجاد بیماری شود. برای پیشگیری از بروز این مشکل، بهداشت را رعایت کنید. هنگام کار روپوش تمیز و با رنگ روشن بپوشید و برای مشتری‌ها از پیشبند تمیز و ترجیحا یکبار مصرف استفاده کنید. وسایلی مانند قیچی، موچین و شانه را بعد از هر بار مصرف بشویید و ضدعفونی کنید. هنگام کار برای هر مشتری از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید و بعد از پایان کار، دستکش را دور بیندازید و دست‌هایتان را بشویید.

از مواد شیمیایی زیانبار دوری کنید
آرایشگرها هنگام کار با مواد آرایشی، رنگ، اکسیدان، اسپری‌های حالت‌دهنده و مواد شیمیایی مختلف سر و کار دارند. اغلب این مواد شیمیایی حاوی ترکیب‌های محرک هستند و در صورت تماس و مواجهه طولانی، می‌توانند به پوست و ریه آسیب برسانند. به همین دلیل آلرژی و حساسیت‌های پوستی در آرایشگرها شایع است و بهترین روش پیشگیری از این مشکل، جلوگیری از تماس پوست با این مواد و استفاده از دستکش است.

مراقب بیماری‌های عفونی باشید
مهم‌ترین مساله‌ای كه آرایشگران باید به آن توجه داشته باشند، عفونت‌هایی است كه از طریق خراش‌های پوستی به خون منتقل می‌شود. استفاده از تیغ، احتمال انتقال این عفونت‌ها به‌خصوص هپاتیتB، C و ایدز را بالا می‌برد. بسیاری از افراد از ابتلایشان به این عفونت‌ها مطلع نیستند و آرایشگرها باید در مورد همه مشتری‌ها مراقب باشند. هنگام کار با تیغ مراقب باشید و حتما از دستكش استفاده کنید. اگر دستتان خراشیدگی دارد، حتما روی آن چسب بزنید و با دستکش کار كنید. برای هر نفر تیغ جدا استفاده کنید و هر بار دسته تیغ را ضدعفونی کنید.

از ایستادن طولانی بپرهیزید
آرایشگرها هنگام کار مجبور می‌شوند مدت طولانی بایستند. واریس و کمردرد از عوارض ایستادن طولانی‌مدت است. این كار روی عروق پا هم تاثیر می‌گذارد و باعث بروز واریس می‌شود. پس اگر آرایشگر هستید در یک حالت نایستید، تحرک داشته باشید، از صندلی با ارتفاع مناسب استفاده كنید، کارها را در حالت نشسته انجام دهید و در مواقعی که مجبور به ایستادن هستید، یک چهارپایه کوچک را به عنوان زیرپایی استفاده كنید و یک پایتان را روی آن قرار دهید. پوشیدن کفش مناسب و اگر مبتلا به واریس شده‌اید، جوراب‌های مخصوص واریس هم بسیار موثر است.

اصول ایمنی را فراموش نکنید
هنگام کار با وسایل برقی مانند سشوار، اصول ایمنی را رعایت کنید. مثلا برای پیشگیری از برق‌گرفتگی، با دست مرطوب کلید و پریزها را لمس نکنید، در صورت مشاهده آسیب و تخریب سیم‌های برق، فورا آنها را تعویض کنید، برای پیشگیری از بروز حوادثی مانند سر خوردن، لیز خوردن و افتادن، مسیرهای عبور و مرور را تمیز و بدون مانع نگه‌دارید. در صورت ریختن مایعات و محلول‌های شوینده روی زمین نیز فورا زمین را پاک و خشک کنید.

تغذیه سالم داشته باشید
گاهی آرایشگرها به دلیل مشغله کاری زیاد و مشخص نبودن زمان مراجعه مشتری‌ها نمی‌توانند زمان مشخصی برای غذا خوردن اختصاص دهند و فاصله بین وعده‌های غذایی‌شان زیاد می‌شود. درحالی كه نظم در وعده‌های غذایی اهمیت زیادی در سلامت دارد و مشغله و فشار كار نباید باعث بی‌توجهی به این موضوع شود. توصیه می‌شود حتما زمانی هرچند کوتاه به غذا خوردن اختصاص دهید، غذاهای سالم، پرفیبر و کم چرب استفاده کنید و مصرف میوه، سبزی و مایعات کافی را فراموش نکنید.

ورزش کنید
حتما ساعتی از روز را به ورزش اختصاص دهید و از هر فرصتی برای تحرک بیشتر استفاده کنید. ایستادن و نشستن‌های طولانی در یک وضع باعث می‌شود گردن برای طولانی‌مدت در یک حالت قراربگیرد و به مرور زمان شما را دچار آرتروز گردن، قوس کمر، گردن‌درد و سردردهای مزمن می‌كند. استراحت‌های کوتاه داشته باشید و برای رفع خستگی هر نیم ساعت یکبار ورزش‌های كششی انجام دهید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com

مطالب پیشنهادی:
راهکارهای طلایی کاهش استرس شغلی
تأثیر استرس شغلی بر بروز سکته قلبی
8 شغل استرس زا
تاثیر استرس های شغلی در بروز كمردرد
خانم های شاغل بخوانند