این خطر 10 سال زودتر سراغ ایرانی ها می آید
پس از سكته هر دقیقه تأخیر در رساندن بیمار به مراكز درمانی سبب مرگ بیش از 2 میلیون سلول عصبی مغز می‌شود.
سن سکته مغزی براساس پژوهش‌های انجام شده در کشور 10 سال کمتر از استانداردهای جهانی است که علاوه بر عوامل محیطی، عوامل ژنتیک نیز در آن دخیل هستند.

دكتر حسین پاكدامن، رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران با اعلام این خبر گفت: سالانه 150تا 160هزار نفر در كشور به سكته مغزی دچار می‌شوند كه حدود 20هزار نفر از این افراد جان خود را از دست می‌دهند. هر چند حدود 15 درصد افرادی كه دچار سكته می‌شوند، فوت می‌كنند و تقریبا 85 درصد بقیه از مرگ نجات می‌یابند، اما 70 درصد این افراد از كار محروم شده، 20 درصد در فعالیت‌های اولیه زندگی مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن، استحمام و... دچار مشكل می‌شوند و 30درصد هم بدون كمك دیگران قادر به راه‌رفتن نیستند.

پاكدامن با اشاره به ضرورت توجه به این خطر افزود: با توجه به اینكه پس از سكته هر دقیقه تأخیر در رساندن بیمار به مراكز درمانی سبب مرگ بیش از 2 میلیون سلول عصبی مغز می‌شود كه دیگر قابل جایگزین شدن نیستند، ضرورت رساندن سریع بیمار به مراكز درمانی و انجام اقدامات درمانی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. به گفته وی، سكته مغزی دومین علت مرگ‌ومیر در كشورهای در حال توسعه و سومین علت مرگ‌ومیر پس از بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان در كشورهای توسعه یافته است. ابتلا به فشار خون، دیابت، چربی بد خون، چاقی و كم تحركی، مصرف سیگار و دیگر مواد‌مخدر، فشارهای روانی و استرس و مسائل ژنتیك از عمده علل ابتلا به سكته مغزی به شمار می‌روند. پاكدامن با بیان اینكه طی سال‌های اخیر و با پیشرفت‌های پزشكی نوین و داروهای جدید می‌توان جان تعداد بیشتری از مبتلایان به سكته را نجات داد، گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته در كشور مبنی بر اختصاص یك بخش در بیمارستان‌ها به بیماران دچار سكته مغزی به‌ویژه در بیمارستان‌های دولتی، متأسفانه هنوز بیمارستان ویژه‌ای كه مختص بیماران دچار سكته مغزی در كشور باشد، تاسیس نشده كه امید می‌رود، این امر هرچه سریع‌تر محقق شود.

مقابله با سكته
با اطلاع بموقع از علائم سكته مغزی می‌توان خطرات و عوارض سكته را كاهش داد. این علائم شامل مشكل در راه رفتن، مشكل در صحبت و ادراك، فلج شدن و یا بی‌حسی صورت، دست و یا پا، مشكلات بینایی در یكی و یا هردو چشم و سردرد ناگهانی و شدید كه ممكن است با استفراغ، سرگیجه و یا مشكلات هشیاری همراه باشد، می‌شود. آمار 150 تا 160 هزار نفری ارائه‌شده در بهمن‌ماه در شرایطی است كه علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشكی ایران اوایل سال اعلام كرده بود روزانه 250 تا 300 نفر (یا به‌عبارتی 91 تا 109 هزار نفر در سال) در كشور دچار سكته مغزی می‌شوند و لازم است مركزی برای درمان سكته‌های مغزی تاسیس شود.

در ایران بالغ بر 60 درصد افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند. این عامل در نهایت ممكن است به‌صورت سكته مغزی تظاهر پیدا كند. همانطور كه دیابت كنترل نشده نیز می‌تواند خود را به شكل سكته‌های مغزی نمایش دهد. زالی همچنین پیش‌بینی كرد با توجه به حركت جمعیت كشور به سمت سالمندی، در سال‌های در پیش رو سكته‌های مغزی در ایران شیوع بیشتری پیدا كند. آمار سكته‌های قلبی در جهان نیز رقم بالایی است و در هر 2 ثانیه یك نفر در دنیا دچار سكته مغزی می‌شود و هر 6ثانیه یك نفر بر‌اثر سكته مغزی می‌میرد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : همشهری آنلاین

مطالب پیشنهادی:
چطور به فردی که سکته مغزی کرده کمک کنیم؟
نشانه‌های سكته مغزی
عبور از هفت خوان سکته مغزی
سکته مغزی به سادگی قابل پیشگیری است
ورزش و سکته ‌مغزی