عطش و 7 دلیل پنهانی که چرا شما همیشه تشنه هستید؟
اگر شیوه های آبرسانی را خوب دنبال می کنید(ادرار شما باید حدودا زرد روشن باشد.) و بازهم احساس تشنگی و بی آبی می کنید, این مطلب را بخوانید.

خشکی دهان و تشنگی همیشگی شمااز عوارض کدام بیماری ها است؟

وقتی دچار تشنگی شدید می شوید, دلیل آن واضح است: مقدار جذب H2O شما به حداقل رسیده است، در خوردن خوراکی شور پرخوری کرده اید و یا تمرینات بدنی بسیار سختی داشته اید. اما خشک شدن دهان مانند خشکی صحرا ممکن است طرز کار بدن شما و وضعیت سلامتی شما را نشان دهد.
لورا. ام. هان, یک پزشک مراقبت های اولیه در مرکز پزشکی مرسی در بالتیمور اینگونه میگوید: هر شرایطی که میزان نمک و آب بدن شما را تغییر دهد, باعث تشنگی می شود. اگر شیوه های آبرسانی را خوب دنبال می کنید(ادرار شما باید حدودا زرد روشن باشد.) و بازهم احساس تشنگی و بی آبی می کنید، ممکن است بخواهید پزشک شما را معاینه کند تا از این بیماری های اخلالگر پنهانی پیشگیری کنید:


1.دیابت

هیدر روزن, سرپرست پزشکی مراقبت های اضطراری در هانتینگدان شمالی در پنسیل وانیا می گوید: دیابت می تواند خطر ابتلا به کم آب شدن بدن را افزیش دهد، مخصوصا اگر هنوز از ابتلای به آن آگاه نباشید. وقتی قند خون بالا می رود بدن به کلیه ها فشار مضاعف وارد می کند تا ادرار بیشتری برای دفع گلوکز اضافی تولید کند. او اضافه می کند: نشانه شایع این بیماری, دفع ادرار زود به زود است که باعث تشنگی می شود. این امر باعث نوشیدن بیشتر مایعات می شود که مسئله را تشدید می کند. اگر شما تجربه تشنگی بیش از حد و تکرر ادرار، و همچنین سایر علائم مثل از دست دادن غیر قابل توضیح وزن، خستگی، و تحریک پذیری، کج خلقی دارید دکتر با انجام تست قند خون می تواند به دیابتی بودن شما پی ببرد.

related-icon-1.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید:  دیابت، 20 غذایی كه دشمن دیابت هستند


2.دیابت بی مزه

پرودنس هال, مۇسس و سرپرست پزشکی مرکز هال در سانتامونیکا  CA, اظهار می دارد: اگر چه دیابت بی مزه به دیابتی که می شناسیم و از آن بیزاریم ربطی ندارد، اما نشانه ها و علایم مشترکی مانند پرشدن مثانه دارند. دیابت بی مزه با عدم تعادل هورمونی در بدن جذب آب را تحت تاثیر قرار می دهد. چون مقدار زیادی از آب بدنتان را با ادرار از دست می دهپد, بدن تلاش می کند مایع از دست رفته را جبران کند پس دچار تشنگی می شوید. از آنجایی که چندین نوع دیابت بی مزه وجود دارد و دیگر شرایطی باعث این نوع دیابت می شود, دکتر شما آزمایشات متفاوتی برای تشخیص انتخاب درمان انجام می دهد.  


3.قاعدگی شما

yourperiod_copy.jpg

در طول سیل بزرگ(خونریزی)، ممکن است تمایل شدید به مکیدن آب مانند جاروبرقی  داشته باشید.
نگران نباشید: این امری طبیعی است. روزن می گوید: مقدار استروژن و پروژسترون می توانند بر حجم مایعات تاثیر بگذارند. به علاوه، وقتی شما در سندرم قبل از قاعدگی زنان(PMS) هستید، مطمئن شوید که یک بطری آب دستی همراهتان است.

related-icon-1_copy_copy_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید:  9 دلیل برای طولانی بودن مدت قاعدگی


4.خشکی دهان

خشکی دهان که به اشتباه به زروستومی (نوعی بیماری است که در اثر کاهش ترشح بزاق ایجاد می‌شود و با تشنگی مفرط متفاوت است) هم شناخته می شود, معمولا با تشنگی بیش از حد اشتباه گرفته می شود. روزمن می گوید: این خشکی غیر طبیعی از غشاهای مخاطی در دهان، با توجه به کاهش جریان و یا تغییر در ترکیب بزاق دهان است.

 اگر غده های  شما به اندازه کافی بزاق ترشح نکنند باعث علایم آزاردهنده دیگری مانند بوی بد دهان, مشکل در جویدن و غلظت بزاق  دهان می شوند.خشکی دهان می تواند عوارض تجویز داروهایی مانند داروهای آلرژی (بنادریل یا کلارتین)، دارو های سرگیجه آور و حرکتی مانند (آنتی ورد یا درامامین) باشد. او اضافه کرد همچنین چندین بیماری وجود دارد که باعث خشکی دهان می شود, پس همیشه مراجعه به پزشک اهمیت دارد.

related-icon-1_copy_copy_copy_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید:  8 توصیه برای رفع خشکی دهان


5.کم خونی

از دست دادن مداوم یا ناگهانی خون به لطف مسائلی چون پریود های سنگین و خونریزی زخم از علل شایع کم خونی هستند. بدن شما گلبول های قرمز خود را سریع تر از آنکه بتواند آنها را جایگزین کند از دست می دهد و سعی دارد مایعات از دست داده را با شروع تشنگی جبران کند.یک علت بسیار شایع و در عین حال ناشناخته دوره های سنگین قاعدگی شرایط کم تیروئید است. بیش از70%مردم کم کاری تیروئید را تجربه کرده اند.

خونریزی ناگهانی_ به دلیل مشکلاتی مانند دوران قاعدگی سخت و خونریزی زخم _دلایل اصلی کم خونی می باشند. بدن شما سلول های خونی قرمز را سریعتر از جایگزین کردن آن از دست می دهد و سعی دارد مایعات از دست داده را با شروع تشنگی جبران کند.یکی از رایج ترین دلایل ناشناخته قاعدگی سخت شرایط تیروئیدی کم کار است. هال می گوید: معاینه بدنی و آزمایش خون , کم خونی شما را مشخص می کند و درمانی که دریافت می کنید به نوع تشخیص بستگی دارد.

  اگر می خواهید بیشتر بخوانید:  کم خونی چیست؟


6.فشارخون پایین

lowbloodpressure.jpg

هال اینگونه می گوید: استرس مزمن موجب ترشح آندرنالین در آندرفانکشن می شود که وقتی استرس شدید می شود فشارخون کاهش پیدا می کند که باعث سرگیجه, افسردگی, دلهره و تشنگی شدید می شود.تشنگی, ابزار بدن شماست برای اضافه کردن آب به خون برای افزایش فشارخون. در واقع تنها راه حل طولانی مدت, کاهش و مدیریت بهتر استرس می باشد.

related-icon-1_copy_copy_copy_copy_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید:  خوراکی هایی علیه فشار خون بالا و فشار خون پایین


7.رژیم غذایی شما

غذاهایی که تاثیر دیورتیک(ادرارآور) دارند مانند کرفس, مارچوبه، چغندر, لیمو, خربزه، زنجبیل، جعفری باعث می شوند که تشنه شوید زیرا باعث ادرار زیاد می شوند.جسیکا کاردینگ، پزشک متخصص رژیم غذایی در بیمارستان جراحی های خاص در نیویورک می گوید: اگر چه این غذاها ارزش غذایی زیادی دارند، اما شما باید تنوع مواد غذایی مختلف مانند سبزیجات و میوه ها را در رژیم خود حفظ کنید تا بتوانید تشنگی خود را کنترل کنید. همچنین شما می توانید با خوردن غذاهای غنی از مایعات مانند بلغور و برنج قهوه ای که در هنگام پختن آب جذب می کنند با حفظ مایعات تعادل برقرار کنید.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ