درمان ترک سینه ها بعد از شیردهی
ترک خوردن سینه ها در دوران بارداری و شیردهی روی می دهد و این مساله می تواند باعث آزار بعضی از خانم ها شود،چه درمانی برای این عارضه وجود دارد؟

رفع ترک های سینه بعد از شیردهی

شیر دهی باعث زخم شدن نوک سینه می شود.اما ترک و خونریزی از عوارض جانبی شیر دهی نمی باشد.درد این قسمت می تواند نشانه ای هشدار دهنده راجع به سلامت مادر باشد.به طور اتفاقی ممکن است بدون احساس هیچ دردی،در این بخش خون مشاهده شود.ترشحات خونی سینه در اولین هفته شیردهی ممکن است به دلیل افزایش جریان خون در پستان رخ دهد. در این زمان بافت تولید کننده شیر رشد می کند.این وضعیت بدون خطر است و بعد از چند روز بدون هیچ درمانی بر طرف می شود.

بیشتر بدانید : توصیه‌های لازم جهت دوران شیردهی


عوامل بروز ناراحتی

مهم ترین دلیل خونریزی و ترک نوک سینه بدلیل وضعیت غلط نوزاد در حین شیردهی باشد که درد شدیدی را نیز به همراه دارد.عمل کردن به تکنیک صحیح شیردهی می تواند باعث از بین رفتن مشکل شود.بعضی مواقع تنها تصحیح کوچکی از این وضعیت می تواند دنیایی از تفاوت را خلق کند.اگر نوزاد دچار برفک دهانی است،باعث ترک نوک پستان و درد عمیق در هنگام شیردهی می شود.

برفک نوعی عفونت قارچی دهان است که در نتیجه وجود کپک در بدن و پخش غیر قابل کنترل آن بروز می کند.خونریزی و ترک سینه می تواند بدلیل خشکی شدید پوست یا ابتلا به اگزما نیز عارض شود.این اگزما ممکن است در سطح سینه و نیپل به دلیل خشکی شدید هوا،ته مانده مواد شوینده در لباس،پماد یا لوسیون،صابون حمام یا شوینده های ضد باکتری، پودر،اسپری مو،دئودرانت(ضدبو)،ادکلن و عطر نیز ظاهر شود.روش غلط در پمپ کردن (دوشیدن)پستان نیز می تواند به نوک سینه آسیب برساند.مکش شدید در نتیجه پمپ کردن پستان باعث خونریزی زیرپوستی در بعضی زنان می شود.


روش درمان

  1. شیوه قرار گرفتن نوزاد در هنگام شیردهی را چک کنید.زیرا این مسئله مهم ترین عامل بروز مشکل است.نوزاد باید دقیقا مقابل نیپل قرار بگیرد (شکم به شکم مادر).لازم است که نیپل و هاله اطراف آن کاملا در دهان نوزاد قرار بگیرد.

  2. وضعیت نوزاد را در هر بار شیردهی عوض کنید.این کار باعث می شود که فشار لثه های نوزاد در هر بار شیردهی روی مناطق مختلف سینه و نه فقط یک نقطه وارد شود.

  3. توالی شیردهی را بیشتر و زمان آن را کوتاه تر کنید.فراموش نکنید که هر چه قدر فاصله بین شیر دهی را بیشتر کنید،نوزاد گرسنه تر شده و با شدت بیشتری شیر می خورد.

  4. بعد از هر بار شیردهی مقدار کمی از شیر را نوک سینه مالیده و اجازه دهید باقی بماند.شیر باعث ترمیم و التیام نوک سینه می شود.

  5. صابون،الکل،لوسیون،عطر  ادکلن در محل نیپل سینه نمالید.حمام آب به تنهایی برای پاک کردن پستان کافی است.

  6. از داروی مسکن استفاده کنید.اگر درد نیپل سینه شدید بود،می توانید مسکن های ضعیفی مثل استامینوفن یا ایبوبروفن(30 دقیقه قبل از شیردهی) استفاده کنید.

  7. در مورد ترک های عمیق و دردناک می توانید از روغن لانونین(مخصوص مادران شیرده) استفاده کنید.مقدار کمی از این پماد را روی نیپل بمالید.این ماده باعث ترمیم و التیام سریع زخم، بدون تشکیل دلمه می شود و نیازی به شستشوی سینه قبل از شیردهی نیست. اگر زخم نیپل با این روش ها التیام نیافت،بهتر است به پزشک مراجعه کنید.ممکن است باکتری به این محل رخنه کرده و باعث آماس پستان شده باشد.


آیا این وضعیت بر روی نوزاد تاثیر می گذارد؟

اصولا نوزاد در مورد این وضعیت ناراحت نمی شود.شیردهی ادامه می یابد،اما به صورت دردناک.در ضمن خون موجود در شیر برای نوزاد خطرناک نخواهد بود. مهم ترین نگرانی این است که شیردهی باید با رضایت خاطر و به صورت لذت بخش برای مادر و فرزند صورت بگیرد.


بیشتر بدانید : تغذیه صحیح در دوران شیردهی

بیشتر بدانید : انجام این کارها در دوران شیردهی ممنوع

بیشتر بدانید : معضلی به نام افتادگی سینه ها پس از شیردهی


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatnews.ir