برای اولین بار در جهان، معرفی روش پانیذ در چشم پزشکی توسط پزشکان ایرانی
شرکت دانش بنیان مداریا پس از تحقیقات فراوان توانست قابلیت های دستگاه پلکسر را در چشم پزشکی به نام روش پانیذ معرفی نماید. این روش در همایش بین المللی چشم پزشکان در 4 بهمن رونمایی خواهد شد

درمان بیماری های سطح چشم با پلکسر پلاس 

هفتمین همایش بین المللی چشم پزشکی در روز جمعه 4 بهمن ماه 1398 برگزار خواهد شد. پزشکان ایرانی در مرکز سلامت بینایی برای اولین بار در جهان موفق شدند روشی نوین و غیر تهاجمی در درمان بیماری های سطح چشم به صورت non-surgery (بدون جراحی) انجام دهند. این روش، جایگزین بسیار مناسبی برای اتاق عمل در بسیاری از موارد درمانی است. در این سمینار قرار است از روش اختراع شده ی پانیذ در درمان بیماری های سطح چشم با انجام جراحی زنده و به صورت عملی روی سطح چشم تعدادی از بیماران، در محل هتل اسپیناس پالاس رونمایی شود.

روش پانیذ با استفاده از دستگاه پلکسر پلاس انجام می شود. دستگاه پلکسر به عنوان نخستین ابزار جراحی نرم* soft surgery در دنیا مطرح می شود. عملکرد دستگاه پلکسر به این صورت است که گازهای موجود در هوا را یونیزه کرده و پلاسما* Plasma تولید می کند. 

*جراحی نرم soft surgery: نوعی جراحی غیر تهاجمی است که بدون بیهوشی و برش و بدون ایجاد اسکار انجام می شود و نتایج جراحی تهاجمی را در پی دارد. 

*پلاسما plasma: ماده در سه حالت جامد، مایع و گاز وجود دارد؛ پلاسما حالت چهارم ماده است که از یونیزه شدن گاز (جدا شدن یون های مثبت و منفی) و در دمای خیلی بالا حاصل می شود. 


تولید پلاسما شبیه به رعد و برق کوچک است که به طور مستقیم و تنها روی پوست عمل می کند. پس از اینکه پلاسما روی پوست عمل کند، پلکسر کورنئوسیت ها corneocyte را سوبلیمت یا تصعید می کند (سوبلیمت sublimate عبارت است از تبدیل مستقیم ماده از جامد به گاز). قبل از تصعید، کورنئوسیت ها مقدار معینی از انرژی را انتقال می دهند که این انرژی بدون پرتوافکنی و شوک الکتریکی به عمق مشخصی از پوست می رسد. هیچ فرم دیگری از انرژی به طور مستقیم از دستگاه به عمق پوست منتقل نمی شود، به علاوه هیچ جریان گردابی* از آن ایجاد نمی شود.

*جریان گردابی: در فیزیک جریان گردابی ‫یا جریان فوکو به جریان الکتریکی گویند که در یک رسانا، در اثر یک میدان مغناطیسی متغیر و یا در حال حرکت، و یا در اثر حرکت رسانا در میدان مغناطیسی، ایجاد می‌شود.


لازم به ذکر است که ایمنی درمان با پلاسما از طریق دستگاه پلکسر بر روی سطح چشم در نمونه های حیوانی مورد بررسی قرار گرفته و در مجله Clinical Plasma Medicine به چاپ رسیده است. این تکنولوژی ثبت شده جایگزینی برای جراحی های تهاجمی است که زمان نقاهت در این روش کوتاه است و پیچیدگی ها و پیامدهای قبل و بعد از آن نیز ناچیز است، بنابراین پلکسر به عنوان یک نوآوری در پزشکی زیبایی و جوانسازی مطرح می شود.

به علاوه در این فناوری گرما به محیط اطراف پخش نمی شود، به این ترتیب برای عمل بر روی بخش هایی مانند پلک چشم ها، مناسب است در حالیکه دستگاه های دیگری مانند جراحی رادیوفرکانسی یا لیزر برای پلک ها و اطراف چشم ها مناسب نیستند. 


چرا پلکسر منحصر به فرد است؟

برتری پلکسر در مقایسه با روش های سنتی، در چند نکته زیر خلاصه می شود: 

  • تنوع عملکرد: همانطور که از نظر علمی ثابت و در ادبیات بین المللی نیز منتشر شده است، پلکسر هم روی پوست و هم سطح چشم کاملا ایمن و موثر عمل می کند. 

  • در مطب پزشک انجام می شود و نیازی به انتقال بیمار به اتاق عمل نیست.

  • نیازی به بی حسی و بخیه زدن نیست

  • با هزینه کمتر انجام می شود


درمان بیش از 10 بیماری چشمی با پلکسر و به روش پانیذ
چشم پزشکی

در حال حاضر پلکسر برای درمان اختلالات چشم پزشکی زیر مورد استفاده قرار می گیرد: 

  • درمویید dermoid و لیپو درمویید lipodermoid
  • کنژانکتیوشالازی Conjunctivochalasis
  • شالازیون Chalazion
  • کیست کنژانکتیو Conjunctival Cyst
  • انسداد پانکتال Punctal Occlusion
  • سنگ ملتحمه Conjunctival Concreation
  • انتروپیون Enctropion
  • اکتروپیون Ectropion
  • برداشتن پتریژیوم 
  • برداشتن پتروژیوم همراه با Conjunctival Autograft 
  • پیوند غشا آمنیوتیک بدون بخیه AMT fusion
  • کیست و تومور لبه پلک 
  • چربی پلک یا زانتلاسما xanthalasma
  • پتوز مادرزادی یک طرفه congenital unilateral ptosis

بیشتر بدانید : گل مژه چیست و چطور درمان می شود و چه تفاوتی با شالازیون دارد؟


جالب است بدانید این فناوری جدید روش PANIS نامیده می شود  و توسط مرکز تحقیقات بینایی ایران گسترش پیدا کرده است. هدف این فناوری معرفی یک روش جدید درمانی و کار بر روی دستورالعمل های دقیق برای بهترین و موثرترین روش های درمانی داخل مطب در به کارگیری پلاسما برای درمان تعدادی از بیماری های سطح چشم است.

PANIS مخفف عبارت Plasma Assisted Non Invasive Surgery است و به معنای جراحی غیر تهاجمی به کمک پلاسما می باشد. 

روز جمعه 4 بهمن ماه 1398 همایشی با حضور پزشکان ایرانی و ایتالیایی برای معرفی این روش برگزار خواهد شد. در این همایش علاوه بر معرفی روش پانیذ که برای اولین بار توسط شرکت مداریا انجام خواهد شد، از این روش به صورت عملی روی چند بیمار استفاده می شود. حضور چشم پزشکان در این همایش حمایت از متخصصین و مخترعین ایرانی محسوب می شود. 


بیشتر بدانید : علایم نشان دهنده بیماری در چشم ها

بیشتر بدانید : علائم عفونت چشم

بیشتر بدانید : آیا می توان بدون جراحی، پلک های افتاده را درمان کرد؟

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ