افزایش سوزش سر دل و نفخ بر اثر کرونا
ویروس کرونا ممکن است بر روی بخش های مختلف بدن تاثیر بگذارد، یکی از تاثیراتی که به تازگی مشخص شده تاثیر این ویروس بر روی دستگاه گوارش است که در این مطلب به آن می پردازیم 

کرونا و بروز نفخ و ریفلاکس معده

بر اساس یک تحقیق جدید منتشر شده، احتمال ابتلا به اختلالات گوارشی مانند سوزش سر دل یا بیماری ریفلاکس معده به مری در افرادی که کووید19 داشته‌اند در سال بعد از بیماری در مقایسه با افرادی که هرگز مبتلا نشده‌اند بیشتر است. 

بیشتر بدانید : پس از ورود ویروس کرونا به بدن چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

بیشتر بدانید : آیا کووید 19 شنوایی را کاهش می‌دهد؟

این احتمال 36 درصد بیشتر بود. این خطر حتی در افراد مبتلا به کووید19 خفیف تا متوسط که نیازی به بستری شدن نداشتند نیز وجود داشت.

این مطالعه نشان داد که کووید طولانی‌مدت می‌تواند به روش‌های مختلف به سیستم گوارش آسیب برساند و باعث مشکلاتی مانند مشکلات کبدی، پانکراتیت حاد (التهاب لوزالمعده)، سندرم روده تحریک‌پذیر و زخم‌هایی در پوشش معده یا روده فوقانی شود. بر اساس یافته‌ها، ماه‌های پس از بیماری نیز با افزایش احتمال یبوست، اسهال، درد شکم، نفخ و استفراغ همراه است.

برای این مطالعه، محققان بیش از 14 میلیون پرونده پزشکی را تجزیه و تحلیل کردند. در گروه افرادی که به کووید19 مبتلا شده بودند، حدود 9600 نفر مشکلاتی داشتند که بر سیستم گوارش، روده، پانکراس یا کبد تاثیر می‌گذاشت.

شایع‌ترین تشخیص‌ها بیماری‌های مرتبط با اسید، مانند بیماری معده و مری و بیماری زخم معده بود که در بیش از 2600 نفر گزارش شد.

مشاهده شد افرادی که مبتلا به کووید19 بودند در معرض افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری گوارشی از جمله موارد زیر بودند:

  • 62 درصد افزایش خطر ابتلا به زخم در پوشش معده یا روده کوچک
  • 35 درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری رفلاکس اسید
  • 46 درصد افزایش خطر ابتلا به پانکراتیت حاد
  • 54 درصد بیشتر احتمال دارد به سندرم روده تحریک‌پذیر مبتلا شوند
  • 47 درصد بیشتر احتمال دارد که التهاب پوشش معده را تجربه کنند
  • 36 درصد بیشتر احتمال دارد دچار ناراحتی معده بدون دلیل واضحی شوند
  • 54 درصد بیشتر احتمال دارد علائم گوارشی مانند یبوست، اسهال، نفخ، استفراغ و درد شکم را تجربه کنند.

دستگاه گوارش شامل دهان، گلو، مری، معده، روده کوچک و بزرگ، راست روده و مقعد است. همچنین شامل کبد و لوزالمعده است که آنزیم‌هایی را برای کمک به هضم غذا و مایعات تولید می‌کنند. شرایط گوارشی از مشکلات معده خفیف تا شرایط تهدید‌کننده زندگی مانند نارسایی کبد و پانکراتیت حاد متغیر است. 

کسانی که پس از عفونت دچار مشکلات گوارشی طولانی‌مدت شده‌اند، شامل افراد در هر سن، جنس و پیشینه‌های نژادی بودند. توجه کنید که سلامت دستگاه گوارش به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از مراقبت‌های پس از کووید حاد بسیار مهم است.

بیشتر بدانید : آیا دقیق ترین نشانه ابتلا به کرونا گلودرد است؟

بیشتر بدانید : علائم رفلاکس اسیدی معده کدام است؟

بیشتر بدانید : درمان خانگی رفلاکس معده با چند روش ساده

بیشتر بدانید : از بین بردن نفخ شکم بدون دارو و با 25 خوراکی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir