ارتباط جنسی و 13 فایده آن
روابط جنسی مناسب و صحیح علاوه بر این که ضامن بقا و بهبود زندگی مشترک است، اثرات سودمندی در تامین سلامتی بدن دارد.

اغلب زوجین نمی دانند که روابط جنسی مطلوب می تواند کیفیت زندگی و سلامت جسمی و روحی آنها را به میزان قابل ملاحظه ای بهبود بخشد.

فواید روابط زناشویی

فواید و اثرات سودمندی که در ادامه می خوانید حاصل سال ها مطالعه و پژوهش متخصصان در سراسر دنیاست، بنابراین به آنها اعتماد کنید.

بیشتر بدانید : 8 تاثیر رابطه جنسی بر مغز انسان

بیشتر بدانید : فواید رابطه جنسی برای بدن خانم ها

بیشتر بدانید : زیاده روی در رابطه جنسی چه عوارضی دارد؟

1- کاهش استرس

بر اساس تحقیقات انجام شده در اسکاتلند یکی از اثرات قابل توجه رابطه جنسی، پایین آوردن فشارخون و کاهش استرس است. شرح این مطالعه در نشریه روانشناسی به چاپ رسیده است. در این پژوهش، محققان 24 زن و 22 مرد را تحت شرایط استرس زا مانند سخنرانی در جمع قرار داده و فشارخون آنها را در این شرایط ثبت نمودند. نتایج نشان داد کسانی که قبل از قرار گرفتن در معرض شرایط استرس زا رابطه جنسی داشتند، واکنش بهتری نسبت به استرس نشان دادند.

2-کاهش فشارخون

در مطالعه دیگری که در نشریه روانشناسی به چاپ رسید مشخص شد که روابط جنسی منظم و مداوم، فشار دیاستولیک (عدد کمتر یا عدد دوم درخواندن فشارخون) را کاهش می دهد. بالا بودن فشارخون یک عامل خطرساز برای بیماری عروق کرونر قلب، حمله قلبی، بیماری های کلیوی و سکته مغزی است.

3- تقویت سیستم ایمنی

1 یا 2 بار ارتباط  جنسی در هفته موجب افزایش میزان یک آنتی بادی به نام ایمونوگلوبین A  یا IgA در بدن می شود که می تواند در برابر سرماخوردگی و سایر عفونت ها ایمنی ایجاد کند.

برای بررسی این اثر، محققان دانشگاه پنسیلوانیا نمونه بزاق 112 نفر (حاوی IgA) را مورد ارزیابی قرار دادند. در کسانی که 1 یا 2 بار در هقته ارتباط جنسی داشتند، میزان این آنتی بادی به مراتب بالاتر بود.

بیشتر بدانید : تقویت سیستم ایمنی بدن با 8 راه طبیعی

4- اثری مشابه ورزش

ارتباط جنسی در حقیقت نوعی ورزش است. متخصصان انجمن آموزش جنسی امریکا معتقدند که ارتباط جنسی ورزشی است که هم شرایط جسمی و هم شرایط روحی را بهبود می بخشد. این رابطه موجب بهبود عملکرد قلب و عروق، افزایش توان، انعطاف پذیری و تعادل می شود.

5- سوزاندن کالری

ارتباط جنسی به مدت 30 دقیقه، در حدود 85 کالری انرژی مصرف می کند. این مقدار انرژی شاید قابل توجه نباشد اما در دراز مدت اثرات مفیدی بر سلامتی دارد. این میزان مصرف کالری، تقریبا معادل پیاده روی ملایم است.

بیشتر بدانید : رابطه جنسی چقدر کالری می سوزاند؟

6- بهبود سلامت سیستم قلبی- عروقی

تحقیقات متخصصان انگلیسی نشان داد که بر خلاف تصور عموم که معتقدند  افزایش فعالیت بدنی در حین رابطه جنسی موجب سکته می شود، این رابطه هیچ نقشی در بروز سکته ندارد. برای انجام این مطالعه که در نشریه اپیدمیولوژی و سلامت جامعه به چاپ رسید، 914 مرد به مدت 20 سال مورد ارزیابی قرار گرفتند و مشخص شد که رابطه جنسی و تداوم آن هیچ ارتباطی با خطر بروز سکته ندارد. بعلاوه به اثبات رسید که داشتن 2 بار رابطه جنسی در هفته یا بیشتر، خطر مرگ ناشی از حمله قلبی را در مردان به نصف کاهش می دهد.

7- افزایش اعتماد به نفس

در مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه تگزاس انجام شد و در نشریه رفتار جنسی به چاپ رسید، 237 علت علمی برای برقراری ارتباط جنسی ذکر گردید. تقویت اعتماد به نفس و داشتن احساس خوب در مورد خود، یکی از این علل به شمار می رود. همچنین مشخص شد اگر بین شما و شریک جنسیتان رابطه عاشقانه ای وجود داشته باشد، این اثر قوی تر خواهد بود.

8- حال خوب

رابطه عاشقانه، صمیمی و از همه مهم تر ارتباط جنسی مطلوب، احساس  و حال عمومی شما را به میزان قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد. تحقیقات نشان می دهند افرادی که از رابطه جنسی خوبی برخوردارند، شادتر و سالم تر از سایر افراد هستند.

9- افزایش صمیمیت با رابطه جنسی
رابطه جنسی

ارتباط و ارضای جنسی سطح هورمون اکسی توسین را که به هورمون عشق و محبت معروف است، افزایش می دهد و موجب ایجاد تعهد و اعتماد می گردد. محققان دانشگاه کارولینای شمالی 59 زن غیر یائسه را قبل و بعد از رابطه جنسی صمیمانه مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج نشان داد هر چه مدت تماس بیشتر باشد میزان اکسی توسین نیز بالاتر خواهد بود.

10-  تسکین درد

با افزایش ترشح اکسی توسین، اندروفین افزایش یافته و درد کاهش می یابد. ارتباط جنسی و افزایش ترشح اکسی توسین موجب بهبود سردرد، درد ناشی از التهاب مفاصل و کاهش علایم سندرم پیش از قاعدگی می شود.

درمطالعه ای که در نشریه بیولوژی و پزشکی به چاپ رسید، اثر هورمون اکسی توسین در تسکین درد در 48 داوطلب مورد بررسی قرار گرفت. این افراد از اکسی توسین استنشاقی استفاده کرده و سپس در انگشتشان خراشی ایجاد گردید. استنشاق اکسی توسین درد را به نصف کاهش داد.

11- کاهش خطر سرطان پروستات

بر اساس تحقیقات انجام شده در استرالیا انزال مکرر به ویژه در دهه 20 زندگی مردان، خطر سرطان پروستات را کاهش می دهد. نتایج این تحقیق در نشریه بین المللی اورولوژی به چاپ رسید. این مطالعه نشان داد که 5 یا بیش از 5 بار انزال در هفته به ویژه در دهه 20 زندگی مردان، خطر سرطان پروستات را به یک سوم کاهش می دهد.

بیشتر بدانید : غده پروستات در مردان و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

12- تقویت عضلات لگن

ورزش و تحرک عضلات لگن در حین ارتباط جنسی فواید بسیاری برای زنان دارد، از جمله این که لذت جنسی را افزایش داده و خطر بی اختیاری ادرار، افتادگی واژن، رحم و مثانه را نیز کاهش می دهد. این عضلات معمولا در اثر زایمان، چاقی و افزایش سن رفته رفته ضعیف می شوند. برای تقویت این عضلات می توانید، عضلات لگن را منقبض کرده (حالتی مشابه قطع کردن و نگه داشتن ادرار)، تا 3 بشمارید و سپس رها کنید.

بیشتر بدانید : تنگ کردن واژن و تقویت عضلات لگن با ورزش کگل چقدر طول می کشد

13- خواب بهتر

ترشح اکسی توسین در هنگام ارضای جنسی موجب بهبود خواب می شود. خواب کافی و مطلوب در تنظیم وزن و فشارخون موثر است. علاوه بر اثرات هورمونی، تحرک در حین رابطه جنسی نیز موجب آرامش و بهبود خواب  می گردد. 

بیشتر بدانید : قبل و بعد از رابطه جنسی چه بخوریم؟

بیشتر بدانید : 19 حقیقت باور نکردنی درباره رابطه جنسی و عشق

بیشتر بدانید : رابطه جنسی برای بدن ضرر ندارد؟

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ