دارو های تاخیری برای درمان زود انزالی
زود انزالی یا زود ارضایی به مشکلی گفته می شود که در آن مرد قبل از آنچه خود و همسرش می خواهند منی از بدنش خارج شده و به انزال برسد. اگر این مشکل همیشگی نباشد جای نگرانی نیست

تاثیر قرص های تاخیری در درمان زود انزالی

درصورتیکه زود انزالی که یا همان زود ارضایی، همیشگی نباشد جای نگرانی نیست و فقط زمانیکه زود انزالی همیشگی بوده و قبل از اینکه رابطه جنسی را شروع کنید و یا زمانیکه تازه رابطه جنسی را شروع کرده اید، رخ دهد، می شود به آن زود ارضایی گفت. چندین عامل برروی انزال تاثیر می گذارد، به همین دلیل بهترین درمان انزال زودرس یا زود ارضایی ترکیبی از درمان های ذهنی، دارویی و تکنیک های جنسی می باشد و فقط نباید از قرص های تاخیری استفاده نمود. در این مقاله قصد داریم به بررسی داروهایی که بطورمعمول برای درمان زود انزالی یا زود ارضایی ( در مردان انزال همواره همراه با ارضاء جنسی می باشد) استفاده می شوند، بپردازیم.

هیچ دارویی به طور خاص از طرف سازمان غذا و دارویی ایالات متحده (FDA) برای درمان زود ارضایی تایید نشده است، بااینحال می توان از داروهای مختلف برای درمان این مشکل استفاده نمود. داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و داروهای ضدافسردگی حاوی تاثیرات مشابه SSRI از همه موفق تر می باشند. از کرم های بی حس کننده که حاوی بی حس کننده های موضعی هستند نیز می توان در بعضی از موارد استفاده نمود.

بیشتر بدانید : 2 تمرین برای درمان انزال زودرس

بیشتر بدانید : عوارض مصرف قرص تاخیری و داروی جنسی در مردان

مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین
دارو,کپسول

این نوع داروها یکی از انواع قرص های تاخیری بوده که از آنها برای افزایش طول رابطه جنسی و انزال استفاده می شود. عوارض جانبی مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین یک از مواردی می باشد که هنگام انتخاب آنها بعنوان داروی تاخیری باید به آنها توجه نمود.

این تاثیرات جانبی شامل عوارض روانی و عصبی، واکنش های پوستی، اثرات آنتی کولینرژیک، نوسان در وزن بدن، تداخلات دارویی و تاثیرات جانبی جنسی (بجز انزال زودرس)، همچون کاهش میل جنسی و یا اختلال نعوظ می باشند. این داروها شامل موارد زیر می باشند:


پاروکستین (Paroxetine)

داروی پاروکستین یکی از انواع قدرتمند داروهای SSRI بوده که می شود از آن برای درمان زود ارضایی استفاده نمود. احتمالا بهبود حاصل از دارو تا 3 هفته  بعد از شروع مصرف خود را نشان ندهد. اگر این قرص تاخیری تا شش هفته تاثیر خود بر زود ارضایی را نشان نداد و یا تاثیرات جانبی آن مشکل ساز شد، باید با دارویی دیگر جایگزین شود.

بیشتر بدانید : پاروکستین Paroxetine برای چیست و چه عوارضی دارد؟


سرترالین (Zoloft)

داروی سرترالین یکی از انواع قدرتمند داروهای SSRI بوده که می شود از آن برای درمان زود ارضایی استفاده نمود. احتمالا بهبود حاصل از دارو تا 3 هفته  بعد از شروع مصرف خود را نشان ندهد. اگر این قرص تاخیری نیز تا شش هفته تاثیر خود بر زود ارضایی را نشان نداد و یا تاثیرات جانبی آن مشکل ساز شد، باید با دارویی دیگر جایگزین شود.

بیشتر بدانید : قرص سرترالین، با عوارض سرترالین آشنا شوید


سیتالوپرام (Celexa)

داروی سیتالوپرام یکی از انواع قدرتمند داروهای SSRI بوده که می شود از آن برای درمان زود ارضایی استفاده نمود. احتمالا بهبود حاصل از دارو تا 3 هفته  بعد از شروع مصرف خود را نشان ندهد. اگر این قرص تاخیری تا شش هفته تاثیر خود بر زود ارضایی را نشان نداد و یا تاثیرات جانبی آن مشکل ساز شد، باید با دارویی دیگر جایگزین شود.

بیشتر بدانید : قرص سیتالوپرام برای چیست و چه عوارضی دارد؟


فلوکستین (Fluoxetine)
فلوکستین

داروی فلوکستین یکی از انواع قدرتمند داروهای SSRI بوده که می شود از آن برای درمان زود ارضایی استفاده نمود. احتمالا بهبود حاصل از دارو تا 3 هفته  بعد از شروع مصرف خود را نشان ندهد. اگر این قرص تاخیری تا شش هفته تاثیر خود بر زود ارضایی را نشان نداد و یا تاثیرات جانبی آن مشکل ساز شد، باید با دارویی دیگر جایگزین شود.

بیشتر بدانید : قرص فلوکستین Fluoxetine برای چیست؟ +عوارض فلوکستین

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

برخی از داروهای ضد افسردگی، دارای علایم مشابهی همچون داروهای SSRI  هستند، بعضی از انواع خاص داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs) را می شود به عنوان داروی درمان زود ارضایی استفاده نمود. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای که بیشتر از بقیه در زمینه درمان زود ارضایی برروی آن تحقیق شده است کلومیپرامین بوده که شاید بیشتر از خیلی از داروهای SSRI برای این منظور مفید باشد.

بیشتر بدانید : عوارض جنسی داروهای ضدافسردگی را می دانید؟

داروهای بی حس کننده موضعی

کرم های و داروهای بی حس کننده موضعی قادر به کاهش حساسیت و تحریک پذیری آلت بوده و باعث تاخیر در انزال می شود. این کرم ها و اسپری ها از کم خطر ترین داروهایی هستند که برای درمان زود ارضایی از آنها استفاده می شود. در صورتیکه فرد حساسیت خاصی به این داروها نداشته باشد، عوارض جانبی سیستمیک کمی در پی دارند. لیدوکائین و پریلوکائین 2.5 درصد از جمله داروهای بی حس کننده موضعی می باشد. نحوه مصرف این کرم ها بصورت استعمال خارجی روی پوست آلت، بخصوص سر آلت ( حشفه ) و قسمت زیرین آلت ( از زیر حشفه تا حدودا 5 سانت به سمت بیخ آلت که محدوده بسیار حساس پوست آلت است) بصورت اسپری پاششی و یا کرم مالیدنی  می باشد، که می تواند با مشورت پزشک نیز مصرف شود. لازم به تذکر است که این قبیل داروهای بیحس کننده با بی حس کردن ناحیه تحریک پذیر آلت، عمل کرده و مانع زود انزالی می گردد و همچنین از لذت تماس جنسی نیز می کاهد و بعنوان درمان برای تحریک پذیری عصب ها و یا تحریک پذیری روانی، زود انزالی نمی باشد.


مهارکننده فسفودی استراز نوع 5
دارو,کپسول

قرص های مهارکننده آنزیم فوسفو دی استراز که امروزه با نام های قرص های ویاگرا، تادلافیل، سیلدنافیل و … مشهور می باشند، با مکانیسم گشادکننده گی عروق بدن، به خصوص آلت تناسلی مرد باعث ایجاد نعوظ سفت می شوند، که امروزه به صورت روتین برای مردان مبتلا به اختلال نعوظ و عدم سفت شده گی آلت تناسلی تجویز می شود.

جایگاه مهم این قرص ها در انزال زودرس به نقش تقویت کننده گی نعوظ و افزایش توانائی مرد جهت انجام نعوظ مکرر است. به صورت خلاصه قرص های ویاگرا، تادلافیل و سیلدنافیل انزال را به تأخیر نمی اندازند بلکه به فرد این توان را می دهند که بعد از انزال زودرس یک ربع تا نیم ساعت بعد از انزال، دوباره قدرت نعوظ داشته باشند، که در بار دوم مطمئناً انزال با تأخیر انجام می شود که به آن dabble sex می گویند. مصرف داروهای درمان زود انزالی  عوارضی از قبیل، سردرد، اختلال در دید و افروختگی ایجاد می کنند و لذا در افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی و حتی سایرین، باید حتماً با نظر پزشک تجویز شود.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : همه آنچه باید درباره ویاگرا بدانید

بیشتر بدانید : درمان زودانزالی مردان با دارچین

بیشتر بدانید : درمان زودانزالی با دمنوش گیاهی گل شقایق

بیشتر بدانید : علت و درمان مشکلات جنسی مردان، از نعوظ تا زود انزالی

بیشتر بدانید : درمان زود انزالی و هر آنچه باید در مورد این مشکل مردانه بدانید



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت