رسیدن به تناسب اندام در سال جدید با عادت هایی سالم تر
هنگامی که شما از مسائل روانی ای که منجر به شکل گیری یک عادت می شوند، درک درستی داشته باشید به راحتی می توانید...

چگونه در سال جدید عادت های سالم تری برای رسیدن به تناسب اندام داشته باشیم

شروع سال جدید زمانی مناسب برای تغییر الگوهای قدیمی و شروع عادت های بهتر در زندگی است. با جایگزین کردن چند عادت ناسالم مانند صبحانه نخوردن یا خوردن شکلات در میان وعده با انتخاب هایی سالم تر می توانید قدمهایتان را برای حفظ سلامت و تناسب اندام در سال آینده بردارید.


کنترل کردن عادت ها چه اهمیتی دارند؟

بر اساس گزارشی که در نیویورک تایمز New York Times منتشر شد، محققین دانشگاه دوک  Duke University پیشنهاد داده بودند که عادات ما بیشتر از تصمیم گیری های آگاهانه روی انتخاب هایمان تاثیر می گذارند. این مطالعه نشان داد که عادت ها 45 درصد از انتخاب های روزانه ما را شکل می دهند.


عادت ها چگونه شکل می گیرند؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که عادت ها چگونه بوجود می آیند؟ قبل از این که بتوانید رویکردی فعالانه برای تغییر عادت های خود بیابید باید فرایند روانی که منجر به تشکیل عادات می شود را درک کنید. همه عادت ها یک فرایند سه بخشی به نام حلقه عادت habit loop را دنبال می کنند. حلقه عادت شامل سه مرحله نشانه، روال معمول و پاداش هستند.

اولین قدم حلقه عادت، نشانه، ماشه ای است که مغز شما را به حالت خلبان اتوماتیک می برد. در این مرحله بخشی از مغزتان که به طور معمول تصمیم گیری می کند، عقب رانده شده و از روی عادت عمل می کنید. قدم دوم، روال معمول است  و شامل تمام رفتارهایی شما بعد از مرحله نشانه است. هیچکدام از این ها بدون قدم سوم اتفاق نمی افتد: پاداش. پاداش به مغز شما کمک می کند عملکردی که قرار است در آینده تکرار کنید را به خاطر بسپارید.


برای رسیدن به تناسب اندام چطور عادت های قدیمی را کنار بگذاریم

رسیدن به تناسب اندام در سال جدید با عادت هایی سالم تر

عادت ها زمانی که قرار باشد به بهبود سلامت و مدیریت وزنتان کمک کنند نقش بسیار مهمی پیدا می کنند مثلا وعده های غذایی متعادل و ورزش. مشکل زمانی رخ می دهد که عاداتی مثل زیاد غذا خوردن یا سیگار کشیدن داشته باشید. اگر عادتی دارید که دلتان می خواهد در سال جدید کنار بگذارید باید ساده ترین روش برای ایجاد این تغییر را بیاموزید.

باید بدانید که هر شخصی هر زمانی که بخواهد می تواند عادت های خود را تغییر دهد. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده اند که هیچ وقت برای ترک یک عادت دیر نیست. عادت ها در تمام طول زندگی شما قابل تغییر یا شکل گرفتن هستند.

موثرترین روش برای ترک یک عادت شناخت ساختار آن است. زمانی که نشانه و پاداش رفتار خود را شناسایی کنید خیلی راحت تر می توانید عادت هایتان را تغییر دهید.

برای درک بهتر این مسئله مثالی برایتان می آوریم، مثلا دلتان میخواهد که عادت بستنی خوردن بعد از شامتان را کنار بگذارید. اولین قدم این است که این فرایند را بررسی کنید و نشانه ای که باعث ایجاد این عادت می شود را شناسایی کنید. نشانه شما ممکن است احساس سیر نشدن بعد از شام و میل داشتن به خوردن شیرینی برای رسیدن به احساس سیری باشد.

قدم بعدی بررسی روال معمول این عادت است. روال شما ممکن است به این صورت باشد، رفتن به سمت فریزر و انتخاب ظرف مورد علاقه تان و پر کردن آن با بستنی باشد. حالا باید به پاداشی که در اثر این عادت دریافت می کنید فکر کنید. احتمالا هجوم قند بالایی است که از شیرینی این دسر دریافت می کنید شاید هم پیچیده تر باشد مثلا احساس لذت و آرامشی که از مصرف بستنی حس می کنید. برای از بین بردن این عادت باید یک نشانه ، روال و پاداش جدید بسازید.


برای رسیدن به تناسب اندام چگونه عادت سالمی بسازیم

بر اساس گزارش کلینیک کلیولند Cleveland Clinic، مطالعات زیادی هستند که نشان میدهند پزشکان نسبت به سایر افراد، سالم تر بوده و عمری طولانی تر دارند. این بررسی نشان داده است که عادت های سالم پزشکان باعث افزایش سلامتی آن ها می شود. با این حال حتما شما هم با برخی از عادت های سالم ک منجر به داشتن وزنی متعادل می شود آشنایی داشته باشید. مثلا مصرف کمتر قند و ورزش ولی شاید ندانید که چطور این عادت ها را ایجاد کنید.

برای درک بهتر این موضوع اجازه دهید از همان مثال بستنی استفاده کنیم.  شما می دانید که برای از بین بردن یک عادت قدیمی و جایگزین کردن آن با یک عادت سالم تر باید چرخه عادت را تغییر دهید. بنابراین بستنی بعد از شام را با یک تکه میوه جایگزین کنید. یک نشانه جدید که یک پاسخ جدید را کلید می زند.

بعد از اتمام شام معمولا نشانه سیر نشدن را حس می کنید و دلتان دسر می خواهد. یک روش که می تواند این عادت را تغییر دهید آهسته تر شام خوردن است به این ترتیب اشتهای کمتری برای دسر خواهید داشت و شامتان را به یک معده پر به اتمام خواهید رساند و همین نشانه میتواند باعث شود که به جای بستنی به سراغ ظرف میوه بروید.

بعد از آن ایجاد عادت برای انتخاب میوه بعد از شام است. با انجام این عادت جدید ممکن است به پاداش های جدید بعد از آن دست پیدا کنید: مثلا مصرف یک چیز شیرین بدون هجوم قند بالایی که در اثر مصرف بستنی به شما می رسید.

ولی اگر پاداش شما پیچیده تر از احساس سیری و گرسنگی باشد مثلا تمایل به انجام یک عادت لوکس؟ در این حالت می توانید از میوه های لوکس تر مانند تمشک و انار یا آناناس استفاده نمایید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین روش برای لاغری و تناسب اندام چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین تمرینات ورزشی برای تناسب اندام ساعت شنی

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : رسیدن به تناسب اندام در 8 هفته با 5 حرکت آسان!! 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای داشتن تناسب اندام، چگونه متناسب با تیپ بدنم غذا بخورم؟ 



تهيه و ترجمه : گروه سلامت سيمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصي سيمرغ