علت درد بعد از نزدیکی در زنان
یک رابطه جنسی دردناک باعث می شود که زن از هر گونه رابطه جنسی واژینال مجدد اجتناب کند که می تواند تاثیری منفی روی روابط داشته باشد

درد بعد از رابطه جنسی در زنان

رابطه جنسی بخش مهمی از ازدواج است ولی اگر در زمان رابطه و بعد از آن احساس درد داشته باشید احتمالا می خواهید از آن اجتناب کنید. یک رابطه جنسی دردناک باعث می شود که زن از هر گونه رابطه جنسی واژینال مجدد اجتناب کند که می تواند تاثیری منفی روی روابط داشته باشد. دلایل زیادی هستند که باعث ایجاد درد در رابط جنسی می شوند. درد ممکن است در کلیتوریس، واژن یا لابیا باشد پس بهترین کار این است که علت این درد را پیدا کنید.

بیشتر بدانید : لکه بینی بعد از نزدیکی

1 . علت درد بعد از رابطه جنسی در زنان، از نظر جنسی تحریک نشده اید

اگر به طور کامل تحریک نشده باشید ممکن است در زمان رابطه جنسی یا بعد از دخول احساس درد کنید. اگر به درستی تحریک نشده باشید واژنتان خشک می ماند و در نبود روان کننده کافی هنگام دخول دچار التهاب می شوید که باعث درد در زمان دخول و بعد از آن می شود. بنابراین بهتر است در این زمینه با شریکتان صحبت نموده  و زمان بیشتری برای پیش نوازی صرف کنید تا به اندازه کافی روان کننده در واژن ترشح شود یا این که از لوبریکانت استفاده نمایید.


2 .علت درد بعد از رابطه جنسی در زنان،  به ارگاسم رسیده اید

گاهی اوقات احساس لذت جنسی در زمان رابطه به قدری زیاد است که با ارگاسمی قوی به پایان می رسد که باعث ایجاد گرفتگی در ناحیه پایین شکم می شود و این درد در زمان ارگاسم بعد از آن هم ادامه پیدا خواهد کرد.

بیشتر بدانید : ارگاسم یعنی چه؟ + دلیل ارضا نشدن خانم ها

بیشتر بدانید : زنان باید به ارگاسم رسیدن را یاد بگیرند


3 . علت درد بعد از رابطه جنسی در زنان، بیماری التهاب لگن

اگر بیماری التهابی لگن pelvic inflammatory disease یا به اختصار PID داشته باشید ممکن است بعد از رابطه جنسی احساس درد کنید. این التهاب معمولا به دلیل بیماری جنسی کلامدیلا Chlamydia است. التهاب لگن به لوله های رحمی و رحم هم انتقال پیدا کرده و منجر به ملتهب شدن این اعضا می شود که در این صورت باعث ایجاد درد در زمان رابطه جنسی و گاهی بعد از آن خواهد شد.


4 . علت درد بعد از رابطه جنسی در زنان، اندومتریوز

اندومتریوز Endometriosis زمانی بوجود می آید که بافت داخل رحم دچار رشد مضاعف شود و سایر اندام های بدن را تحریک کند و منجر به رابطه جنسی دردناک، درد کف لگن و قاعدگی های دردناک خواهد شد.


5 . علت درد بعد از رابطه جنسی در زنان، واژینیسموس

علت درد بعد از نزدیکی در زنان

واژینیسموس Vaginismus به سفت شدن غیر ارادی عضلات واژن هنگام دخول گفته می شود که منجر به دخول دردناک خواهد شد. برخی از دلایل واژینیسموس عبارتند از، فقدان میل جنسی، ترس از دخول و احساس درد هنگام دخول.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اختلال جنسی زنانه ای به نام واژینیسموس

اگر می خواهید بیشتر بدانید : واژینیسموس چیست؟ درمان, علائم و علل واژینیسموس


6 . علت درد بعد از رابطه جنسی در زنان، کیست یا فیبروم

فیبروم ها تومورهای غیر سرطانی هستند که در رحم رشد می کنند و معمولا بی ضرر و بدون علامت هستند. کسیت ها معمولا در تخمدان رشد می کنند. گاهی اوقات کیست و فیبروم باعث درد شدید به خصوص بعد از رابطه جنسی می شوند. فیبروم ها می توانند منجر به خونریزی شدید در زمان قاعدگی و حتی خونریزی بین دوره های قاعدگی شود. گاهی اوقات به علت پاره شدن کیست هنگام رابطه جنسی احساس درد شدیدی خواهیدداشت. اگر چنین مشکلی داشتید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بدانید : فیبروم رحم و آنچه باید در باره آن بدانید


7 . علت درد بعد از رابطه جنسی در زنان، بارداری

درد و گرفتگی یکی از نشانه های اولیه بارداری است. به خصوص اگر بعد از ارگاسم احساس درد داشته باشید. از آنجایی که ارگاسم باعث انقباض رحم می شود ممکن است دچار درد متوسط و شدید و گرفتگی مشابه زمان قاعدگی شوید.


8 . علت درد بعد از رابطه جنسی در زنان، عفونت مثانه
علت درد بعد از رابطه جنسی در زنان

عفونت مثانه یا عفونت مجاری ادراری urinary tract infection یا به اختصار UTI ممکن است در هر بخش از دستگاه ادراری شما ایجاد شود و در مراحل پیشرفته باعث ایجاد سوزش هنگام ادرار، وجود خون در ادرار و درد بعد از رابطه جنسی می شود.

بیشتر بدانید : مهم ترین علت های عفونت ادراری چیست و چه باید کرد؟


9  . علت درد بعد از رابطه جنسی در زنان، پرولاپس رحم

اگر عضلات کف لگن شما بیش از حد ضعیف شده و نتوانند از رحم حمایت کنند ممکن است دچار پرولاپس Prolapse یا افتادگی رحم شوید که اغلب در زنان مسن دیده می شود که عمدتا به دلیل کاهش میزان استروژن است. اگر چندین بار زایمان طبیعی داشته اید احتمال ابتلا ی شما به افتادگی رحم بیشتر خواهید شد. برخی از علایم رایج آن عبارتند از: احساس سنگینی در عضلات کف لگن، ترشحات واژن، درد بعد از رابطه جنسی که در صورت ابتلا به این مشکل باید به پزشک مراجعه نمایید.


10 . علت درد بعد از رابطه جنسی در زنان، عفونت واژن

قارچ کاندیدا Candida fungus مسئول ایجاد عفونت مخمری واژن است که به طور طبیعی در واژن وجود دارد ولی رشد آن بیش از حد می شود. برخی علایم رایج عفونت مخمری واژن شامل خارش، ناراحتی واژن و درد شدید بعد از رابطه جنسی است. ممکن است زمانی که عدم تعادل هورمونی منجر به عملکرد ضعیف سیستم ایمنی شده یادر اثر استرس و مصرف آنتی بیوتیک و عادت های بد غذایی به عفونت مخمری مبتلا شوید و برای درمان آن باید به پزشک خود مراجعه نمایید.

بیشتر بدانید : عفونت مخمری واژن، علت و درمان

بیشتر بدانید : کاندیدیازیس Candidiasis چیست؟ انواع کاندیدیازیس را بشناسید


11 . علت درد بعد از رابطه جنسی در زنان،عفونت گنوره

گنوره Gonorrhea باکتری ای است که مناطق گرم و مرطوب مانند واژن، گلو، مقعد و دستگاه تولید مثلی زن را آلوده می کند و می تواند از طریق رابطه جنسی دخولی منتقل شود. اگر با کسی که مبتلا به گنوره باشد رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید ممکن است مبتلا شوید. شناسایی عفونت گنوره ساده نیست چون علایمی مشابه عفونت مخمری دارد. برخی علایم رایج آن عبارتند از ادرار دردناک، ترشحات واژن، درد در زمان دخول، درد پایین شکم و درد و گرفتگی بعد از رابطه جنسی.


بیشتر بدانید : علت خونریزی بعد از رابطه جنسی در خانم ها چیست؟

بیشتر بدانید : چرا صبح بهترین زمان برای رابطه جنسی است + دلایل علمی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا صبح بهترین زمان برای رابطه جنسی است + دلایل علمی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 علت رابطه جنسی دردناک در زنان + راه حل

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت درد در اولین رابطه زناشویی چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی در زنان چیست؟



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

seemorgh.com/health

اختصاصی سیمرغ