مهم ترین علت های عفونت ادراری چیست و چه باید کرد؟
 هر کسی ممکن است در زندگی خود حداقل یک بار دچار عفونت ادرار شده باشد، که معمولا خانم ها بیشتر از آقایان به عفونت ادرار دچار می شوند. در این مقاله به مهم ترین علل بروز عفونت ادرار می پردازیم

 با مهم ترین علل عفونت ادراری آشنا شوید

اگر تجربه ابتلا به عفونت ادراری را داشته باشید، با احساس سوزشی آزاردهنده و نیاز مکرر به دفع ادرار آشنا هستید، و احتمالا هر کاری انجام می دهید تا بار دیگر چنین تجربه ای نداشته باشید.

بنابر گزارش بنیاد ملی کلیه آمریکا، از هر پنج زن، یک نفر از آنها عفونت ادراری را در برهه ای از زندگی خود تجربه می کند. در شرایطی که مردان نیز می توانند به این شرایط مبتلا شوند، احتمال ابتلای زنان به عفونت ادراری بسیار بیشتر است. زنان از مجرای پیشاب کوتاه‌تری نسبت به مردان برخوردار هستند، که عبور باکتری های مسبب عفونت ادراری و حمله به مثانه را بسیار آسان می سازد.

دستگاه ادراری انسان به گونه ای شکل گرفته است که باکتری ها را دور نگه دارد، اما سدهای دفاعی آن می توانند فرو بریزند. زمانی که این اتفاق رخ دهد، باکتری ها می توانند رشد کرده و به سرعت تکثیر شوند که به شکل گیری عفونت منجر می شود. در ادامه با برخی از شایع‌ترین دلایل عفونت های ادراری بیشتر آشنا می شویم.

بیشتر بدانید : عفونت ادراری در مردان و هر آنچه باید بدانید

1. عفونت ادراری بر اثر رابطه جنسی

رابطه جنسی یکی از دلایل اصلی ابتلا به عفونت ادراری در زنان محسوب می شود، زیرا می تواند موجب انتقال باکتری ها از قسمت هایی مانند روده یا واژن به مجرای پیشاب شود. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری، طی 30 دقیقه پس از رابطه جنسی دفع ادرار را انجام دهید. توصیه معمول مبنی بر شستشوی اندام تناسلی بلافاصله پیش و پس از رابطه جنسی را نیز نادیده بگیرید، زیرا این کار می تواند موجب ایجاد تغییر در جمعیت باکتریایی شود و خطرات عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد.


2. عفونت ادراری بر اثر یبوست یا اسهال

شما می توانید مدفوع خود را یکی از مقصران ابتلا به عفونت ادراری بدانید. ابتلا به یبوست تخلیه مثانه به روش درست را دشوار می سازد، که به معنای آن است که باکتری های باقیمانده زمان زیادی برای رشد و تکثیر و در نتیجه ایجاد عفونت دارند. از سوی دیگر، اسهال یا بی اختیاری دفع مدفوع نیز می توانند خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهند، زیرا باکتری ها از مدفوع شل می توانند به راحتی مسیر خود به سمت واژن و مجرای پیشاب را طی کنند.


3. عفونت ادراری بر اثر دیابت کنترل نشده

هنگامی که قند خون بالا است، قند اضافی از طریق ادرار دفع می شود. این شرایط محیطی مطلوب برای رشد بیش از اندازه باکتری ها و به طور بالقوه شرایطی که تمایلی به تجربه آن ندارید، یعنی عفونت ادراری را فراهم می کند. البته تا زمانی که به دیابت مبتلا نباشید، علاقه شما به مصرف خوراکی های شیرین، خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش نمی دهد.


4. عفونت ادراری بر اثر نگه داشتن ادرار

اگر نیاز به دفع ادرار دارید، این کار را انجام دهید. نگه داشتن ادرار برای شش ساعت یا بیشتر می تواند احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد، زیرا باکتری های حاضر در مثانه زمان زیادی برای رشد و تکثیر دارند.


5. عفوت ادراری بر اثر کم آبی بدن

مهم ترین علت های عفونت ادراری چیست و چه باید کرد؟

مصرف آب فراوان نه تنها تشنگی را برطرف می کند، بلکه احتمال ابتلا به عفونت ادراری را نیز به ویژه در ماه های گرم تابستان، زمانی که بسیاری از ما به میزان کافی آب مصرف نمی کنیم را کاهش می دهد. با نوشیدن آب فراوان به تخلیه باکتری هایی از بدن کمک می کنید که می توانند موجب عفونت ادراری شوند.


6. عفونت ادراری بر اثر استفاده از محصولات ضد بارداری

استفاده از داروهای ضد بارداری می تواند به ایجاد تغییر هورمونی منجر شود، که تغییر در باکتری های عادی حاضر در واژن را به همراه داشته و این شرایط می تواند احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد. استفاده از گزینه های دیگر ضد بارداری مانند اسپرم کش ها نیز می تواند احتمال ابتلا به این نوع عفونت را افزایش دهد.


7. عفونت ادراری بر اثر استفاده از محصولات مخصوص بانوان

نوارهای بهداشتی و تامپون های کثیف مکانی مطلوب برای رشد و تکثیر آسان باکتری ها هستند. از این رو، تعویض مکرر آنها برای پیشگیری از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری هنگام دوره های قاعدگی بهترین گزینه است. همچنین، استفاده از لباس زیرهای نخی از رطوبت بیش از اندازه که موجب رشد باکتری ها می شود، پیشگیری می کند.


8. عفونت ادراری بر اثر سنگ کلیه

سنگ کلیه که به واسطه تجمع رسوبات مواد معدنی شکل می گیرد، می تواند خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد، زیرا آنها می توانند موجب انسداد در مجرای ادرار و بازگشت آن شوند، که زمان زیادی را برای رشد و تکثیر در اختیار باکتری ها قرار می دهد.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : رنگ ادرار چه اسراری از درونتان را فاش میکند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عفونت ادراری دستگاه تناسلی زنان, شایعترین بیماری مقاربتی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت و درمان تکرر, سوزش و عفونت ادرار در زنان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عفونت ادراری در زنان، علایم و راه‌های پیشگیری

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پیشگیری از عفونتهای ادراری و تناسلی



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : asriran.com