عفونت مخمری واژن، علت و درمان
شما هم جزو خانم هایی هستید که عفونت مخمری واژن را تجربه کرده اند؟ در این مطلب به بررسی علت و راه های درمان عفونت مخمری واژن می پردازیم.

 این نکات را دنبال کنید تا به سرعت عفونت مخمری واژن خود را از بین ببرید.

 

علت عفونت مخمری واژن

مخمرها همیشه در تعداد کم در واژن زندگی می کنند و تعدادشان برای واژن بی ضرر است. ولی زمانی که این قارچ ها رشد کرده، از کنترل خارج شوند، باعث بوجود آمدن خارش، سوزش و قرمزی می شوند که بسیار ناراحت کننده اند. در برخی موارد ترشح غلیظ، سفید و بی بو مشابه پنیر کوتاژ از واژن خارج می شود. باکتری لاکتوباسیلوس (Lactobacillus bacteria)، از انواع باکتری های مفید، به طور معمول PH واژن را تنظیم می کند و سطح مخمر ها را در حد تعادل نگه می دارد. ولی این تعادل می تواند با مصرف آنتی بیوتیک ها، کورتیکو استروئید ها، دیابت کنترل نشده یا بالا رفتن سطح استروژن با استفاده از قرص های ضد بارداری، به هم بریزد. با این حال، در بسیاری از موارد هیچ عامل مستقیم و شناخته شده ای برای ایجاد عفونت مخمری وجود ندارد. در این مقاله آخرین دستاوردها، درمان های طبیعی و مواردی که در مبارزه با عفونت مخمری واژن موثر بوده اند را با شما در میان می گذاریم:

 

ضد قارچ خوراکی

در حدود 5 درصد از زنان، عفونت مخمری واژن به صورت مزمن است و حداقل هر 4 سال یک بار به آن مبتلا می شوند. در مطالعه ای که در دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی وین انجام شده، به زنان با سابقه عود عفونت مخمری به صورت هفته ای و به مدت 6 ماه، داروی ضد قارچ خوراکی فلوکونازول (fluconazole یا Diflucan )داده شد، نرخ عود مجدد تا 90 درصد کاهش پیدا کرد. بعد از 6 ماه 43 درصد درمان شده در نظر گرفته شدند در مقایسه با 22 درصدی که دارونما استفاده کرده بودند (درمان های بهداشتی با کرم های بدون نسخه هر چند کمتر از قرص ها ولی باز هم موثر هستند).

 

پروبیوتیک ها

بسیاری از ماست های حاوی پروبیوتیک دارای همان پروبیوتیک هایی هستند که از سلامت واژن محافظت می کنند، ولی هنوز مطالعات نتوانسته اند اثر گذاری مصرف یک فنجان ماست به صورت روزانه را برای عفونت مخمری واژن به اثبات برسانند. ولی در یک مطالعه جدید که در ایتالیا انجام شده زنان با عفونت مزمن مخمری، که به صورت مستقیم یک قرص پروبیوتیک در واژنشان قرار دادند ( تا هفت شب، شبی یک بار و سپس تا سه هفته هر سه شب یک بار و سپس هفته ای یک بار)، مشاهده نمودند که نرخ عود عفونت در آن ها تا 87 درصد کاهش داشته است. به گفته لوری کولن (Laurie Cullen) درمان گر سنتی و استاد دانشگاه باستیر پیشنهاد می کند که، در ابتدا باید عفونت را با یک درمان متعارف از بین برد و سپس از قرص های لاکتوباسیلوس استفاده کرد (مانند arrow Fem-Dophilus که در داروخانه ها موجود است) تا یک محیط سالم واژن داشته باشیم

 

معاینه خانگی

با این که زنان اغلب خودشان عفونت مخمری را تشخیص می دهند. به گفته جنیفر رینهولد (Jennifer Reinhold) دکتر داروساز، ولی گاهی دچار عفونت باکتریایی واژن می شوند که علایم مشابهی دارد، که بر خلاف عفونت مخمری نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد. عفونت های دستگاه ادراری هم نشانه های مشابهی دارند ( درد و سوزش، البته بدون ترشح )، ولی آن ها هم نیاز به درمان متفاوتی دارند. یک دستگاه swab خانگی که بتواند سطح PH را اندازه گیری کند به همراه یک تست خانگی مثل Vagisil Screening Kit، می تواند ابتلا عفونت مخمری را تایید کند. ولی کارشناسان بهداشت توصیه می کنند که زنان با عوامل پیچیده از قبیل بارداری یا عفونت های مکرر بهتر است با پزشک شان مشورت نمایند.

 

روغن درخت چای

روغن درخت چای

در چندین آزمایشگاه و مطالعه روی حیوانات مشخص شده که، روغن اسانس حاصل از برگ های درخت چای به عنوان یک ضد قارچ علیه مخمر عمل می کند. در حالی که، مطالعات بیشتری برای اثبات اثربخشی این روغن مورد نیاز است، برخی زنان گزارش داده اند که با قرار دادن تامپون آغشته به روغن چای در شب ها از شر عفونت مخمری خلاص شده اند. با احتیاط این گزینه را امتحان کنید. واژن بسیار حساس است، بنابراین، باید از قرار دادن مواد تحریک کننده در منطقه ای که از قبل تحریک شده است، بر حذر باشید. اگر حس کردید که این درمان خانگی باعث ناراحتی تان می شود، بلافاصله آن را قطع کنید.

 

شیاف اسید بوریک (Boric Acid Suppository)

اولین درمان سرپایی من برای عفونت های مخمر بدون عارضه، اسید بوریک است. این ماده، یک ضد قارچ طبیعی و ضد عفونی کننده است و مطالعات نشان داده اند که از رشد کاندیدا آلبیکانس (Candida_albicans، یک قارچ و مخمر دو دیپلوئیدی است و معمولاً عامل ایجاد عفونت‌های برفک دهان و واژینیت قارچی است) جلوگیری می کند و اصل عفونت مخمر پشت بیشتر موارد عفونت مخمری را می گیرد. و همانند خیلی از گونه های دیگر از قبیل Candida glabrata یکی از علل رایج عفونت است که مقاومت بیشتری نسبت به سایر درمان ها دارد. پودر تحریک کننده است و نباید به صورت مستقیم مصرف شود، به دنبال کپسول های شیاف محتوی آن مانند Vitanica Yeast Arrest باشید و فقط به مدت 5 تا 7 روز از آن استفاده کنید.

 

لباس زیر پنبه ای استفاده کنید یا اصلا استفاده نکنید

یک محیط گرم و مرطوب می تواند باعث تکثیر بیش از حد یک کلونی مخمری کوچک شود، بنابراین مطابق توصیه بزرگتر ها، لباس زیر نخی بپوشید و از پوشیدن شلوارهای تنگ و شلوار جین اجتناب کنید و لباس شنای خیس یا لباس های باشگاهتان که خیس عرق شده را سریعا تعویض نمایید. یا این که از لباس زیرهای کوماندو استفاده کنید. دکتر جیل رابین (Jill Rabin) رئیس بخش urogynecology (زیر مجموعه ای از بخش زنان) در مرکز پزشکی لانگ آیلند، می گوید: من برای زنانی که سابقه عفونت باکتریایی دارند به شدت طرفدار پوشیدن دامن های بلند بدون لباس زیر هستم، تا هوا بتوانه به راحتی در ناحیه پرینال عبور داشته باشد. او توصیه می کند، از دوش های معطر، اسپری بدن و امثالهم که می تواند سطح PH واژن را تغییر بدهد، استفاده نکنید. همچنین رابین توصیه می کند، بعد از رابطه جنسی با یک صابون بدون عطر دوش بگیرید، به خصوص در رابطه دهانی تا جلوی راه پیدا کردن عفونت به واژنتان را بگیرید.

 

قرص ضد بارداری فقط حاوی پروژسترون (Progestin-Only Birth Control)

قرص ضد بارداری فقط حاوی پروژسترون

قرص های ضد بارداری بر پایه استروژن مانند قرص های کنترل بارداری ترکیبی، ممکن است سبب بروز مخمر شوند. اگر بیماری به روش کنترل بارداری بر اساس قرص، خیلی وابسته است، در موردش کاری می کنیم، ارزشش را دارد که روش های غیر استروژنی مثل قرص هایی که فقط حاوی پروژسترون هستند و IUD را در نظر بگیریم. اسپرم کش ها می توانند محیط واژن را تغییر دهند، هم می توانند باعث ایجاد مشکل شوند. قرص ضد بارداری به کنار، کالن پیشنهاد می کند که برای رابطه جنسی از لوبریکانت ( فقط بر پایه آب، از لوبریکانت های گلیسیرینی که سبب رشد مخمرها می شوند اجتناب کنید ) استفاده کنید. اصطکاک می تواند محیط زیست واژن را تضعیف کند.

 

داروهای ضد قارچ

درمان استاندارد طلایی برای اغلب عفونت های مخمری واژن، هر کدام از کرم ها یا شیاف های فروخته شده در داروخانه است. این محصولات از مخدری به نام آزول (azoles) استفاده می کنند، یک ضد قارچ که ثابت شده 80 تا 90 درصد عفونت های مخمری را پاکسازی می کند. نوع آزول استفاده شده در هر برندی متفاوت است (میکونازول (miconazole) در Monistat استفاده می شود و کلوتریمازول (clotrimazole) در Gyne-Lotrimin )، درمان هم می تواند بین 1 تا 7 روز طول بکشد. هر کدام از این ها به یک اندازه برای بیماری که مبتلا به عفونت مخمری واژن بدون عارضه است، موثر هستند، بنابراین خریداران می توانند ارزان ترین گزینه را انتخاب کنند.

یکی دیگر از عوامل: اگر خارش دارید ممکن است کرم های آرام بخش را ترجیح دهید. زنان مبتلا به عفونت های مکرر که سخت تر درمان می شوند، باید از گزینه های درمانی 7 روزه استفاده کنند. اگر عفونت کاهش پیدا نکرد با پزشک تان قراری بگذارید. دکتر می تواند تشخیص بدهد که آیا عفونت ایجاد شده اصلا مخمری هست یا خیر و سپس سویه مخمر موجود را با موثر ترین درمان از بین ببرد ( به عنوان مثال، تجویز کرم ترکونازول (Terconazole) برای سویه non-albicans ).

 

قرص های تجویزی

برخی از عفونت های واژینال خاص ممکن است نیاز به درمان تهاجمی بیشتری نسبت به کرم داشته باشند. پزشک تان می تواند یک تا سه دوز فلوکونازول خوراکی ضد قارچی ( oral antifungal fluconazole) را برایتان تجویز کند که بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها درصد موفقیتش تا 90 است. اگر عفونت تان مزمن است پزشک تان می تواند نسخه ای ثابت برایتان تجویز کند. داشتن یک نسخه ثابت آماده در مواردی که آنتی بیوتیک ها و سایر داروها باعث ایجاد عفونت قبلی شما شده باشند، بسیار با ارزش است. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : همه چیز درباره عفونت مخمری ناحیه واژینال

بیشتر بدانید : کاندیدیازیس Candidiasis چیست؟ انواع کاندیدیازیس را بشناسید



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ