نادر سلیمانی رستوران خود را با جمله: با خیال راحت میل کنید, سم ندارد! افتتاح کرد. این بازیگر محبوب در حال حاضر.....
 
جدایی نادر از ورزش
نادر سلیمانی
مدتی است در گوشه‌ای از این شهر شلوغ برای دل خودش مشغول پخت‌و‌پز است. خودش می‌گوید آشپزی یک هنر است که مثل باقی هنرها باید به آن جان داد و با عشق آن را انجام داد. به میهمانی او رفتیم و از دست‌پختش خوردیم و فوت‌وفن کارش را جویا شدیم...
 
 چطور شد که آشپزی را به‌عنوان شغل دوم انتخاب کردید؟
من در پخت‌و‌پز واقعا ماهر هستم، یك آشپز حرفه‌ای كه به آشپزی مثل یك هنر خاص نگاه می‌كند و با آن نگاه پخت‌و‌پز را شروع می‌كند، واقعا آشپزی را دوست دارم. به‌نظرم خلق یك غذای خوشمزه كه دیگران از خوردنش لذت می‌برند مثل باقی هنرهاست. در باقی هنرها هم چیزی خلق می‌شود كه عده‌ای از آن لذت می‌برند. همین علاقه باعث شد كه من این شغل را به عنوان شغل دوم خودم انتخاب كنم.

این مغازه را از کجا پیدا کردید؟
مغازه كوچكی كه می‌بینید برای خانواده‌ام است و سال‌ها بود كه بی‌مصرف مانده بود. با اینكه خیلی كوچك است ولی جای دنج و راحتی است و خیلی‌ها همین كوچك بودنش را دوست دارند.

کوچک بودن اینجا برایتان مشکل درست نمی‌کند؟
ما در اینجا مجبوریم غذاها را طوری جمع‌وجور كنیم كه با سلیقه عموم همخوانی داشته باشد اما اگر در منزل بخواهم پیتزا درست كنم اصلا شبیه پیتزاهای اینجا نیست. غذاهایی كه من درست می‌كنم مخصوص خودم است.

یعنی این غذاها من‌درآوردی هستند؟
من‌درآوردی نیست، همه آنها اسم دارند. شما هرچه بگویید من خیلی عالی درست می‌كنم اما تخصص من و غذایی كه اسم من روی آن است اسپاگتی است چون خودم خیلی اسپاگتی دوست دارم، ماهی را هم خیلی خوب می‌پزم چون خودم جنوبی هستم و ماهی یكی از غذاهای اصلی جنوبی‌هاست. من با یك ماهی می‌توانم 8 نوع غذا با طعم‌های مختلف بپزم، این هنر یك فوت كوزه‌گری دارد كه اختصاصی است، از تخم‌مرغ هم 8 مدل املت درست می‌كنم كه آن هم اختصاصی است.

 چرا بیشتر بازیگرها به عنوان شغل دوم رستوران‌داری را انتخاب می‌کنند؟
بیشتر بچه‌های بازیگر شغل دوم هم دارند و اتفاقا خیلی‌ها هم به سراغ فست‌فود رفته‌اند. شاید چون این كار كمی راحت‌تر از باقی شغل‌هاست. شاید هم به‌خاطر اینكه مردم وقتی بدانند صاحب فست‌فود یك بازیگر است از آن استقبال بیشتری می‌كنند اما در كار آشپزی می‌شود برخی خلاقیت‌ها و كارها داشت كه می‌توانند اختصاصی شوند و همین نوآوری‌هاست كه این شغل را جذاب‌تر می‌كند. مثلا پیتزایی كه در اینجا درست می‌شود فقط مال اینجاست و با جاهای دیگر تفاوت می‌كند.

ولی بالاخره پیتزا یک فست‌فود است و برای سلامت ضرر دارد.
من چند سوال از شما و آنهایی دارم كه می‌گویند فست‌فود ضرر دارد، آیا فقط فست‌فود ضرر دارد؟ آیا غذاهای سنتی ایرانی كه روغن زیادی برای پخت آنها استفاده می‌شود، ضرر ندارند؟ اگر فست‌فود ضرر دارد، پس چرا اجازه می‌دهند این مغازه‌ها باز شوند؟ این قضیه مثل مضر بودن دخانیات است، چرا اگر سیگار بد است ما انواع سیگار را داریم، با عكس‌هایی كه مضر بودن آنها را نمایش می‌دهند؟ جواب این چراهاست كه خیلی اهمیت دارد. فست‌فود شامل چه چیزهایی است؟ نان، پنیر و چیزهای دیگر مثل سوسیس و گوشت، تكه‌های مرغ، سبزی‌و... كه اگر كباب شوند ضرری ندارند. خانواده‌ها برای پخت بیشتر غذاها مواد لازم را سرخ می‌كنند. مثلا برای پیازداغ درست كردن كه در بیشتر غذاها وجود دارد روغن را آنقدر داغ می‌كنند كه پیاز در آن سرخ می‌شود. تمام چیزهایی كه در پیتزا و ساندویچ استفاده می‌شود در خانه‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم طرز پخت آنهاست. اگر این مواد به صورت تنوری كباب و خورده شوند این ضررهایی كه پزشکان و متخصصان تغذیه همیشه از آن صحبت می‌‌كنند با پخت صحیح كم می‌شود. 

 اما مواد فست‌فودها اکثرا در روغن نامناسب سرخ می‌شوند.
نه، ما در اینجا اگر نیاز به سرخ‌كردن چیزی داشته باشیم از دستگاهی استفاده می‌كنیم كه تا حد مجاز روغن را داغ می‌كند و بعد از استفاده از آن به‌طور استاندارد، آن را دور می‌ریزیم. 

 اما همه شنیده‌ایم كه می‌گویند اگر بروید كارخانه سوسیس و كالباس تا آخر عمر دیگر لب به سوسیس و كالباس نمی‌زنید.
من می‌گویم نیازی نیست بروید آن كارخانه را ببینید، بروید كارخانه روغن را ببینید كه چطور یك مقدار كوچك كره به یك قالب بزرگ كره تبدیل می‌شود. پدربزرگ من 110 سال عمر كرد، وقتی هم كه می‌خواست بمیرد خودش از قبل می‌دانست، تازه قبل از مرگش دوباره دندان درآورده بود و با دندان‌های جدیدش غذا می‌خورد.

 به نظر شما چطور 110 سال عمر كردند؟
شاید فكر كنید تمام عمر پرهیز غذایی داشت و خیلی چیزها را نمی‌خورد اما اصلا این‌طور نبود. مثلا می‌گویند روغن حیوانی كالری بسیار بالایی دارد و فشارخون را بالا می‌برد و هزاران درد دیگر می‌آورد اما پدربزرگ من در همان سن بالا هر روز صبح بدون استثنا در روغن محلی آب‌شده تكه‌ای نان می‌زد و می‌خورد و وقتی كه برای معاینه پیش دكتر رفت، دكتر به او گفت كه بدنت سالم است! من فكر می‌كنم هرچیزی می‌تواند ضرر داشته باشد اما مساله مهم طرز صحیح استفاده از آن است، مثلا سبزی‌ها بهترین مواد غذایی هستند اما اگر پخته شوند بسیاری از ویتامین‌هایشان را از دست می‌دهند یا همه ما می‌دانیم چای خواص بسیاری دارد و وقتی چای می‌خوریم هیچ احساس خطری نمی‌كنیم اما بهتر است بدانیم این چایی كه همه ما می‌خوریم دیگر آن چای قدیمی كه از گل‌های بوته چای تهیه می‌شد، نیست بلكه یك مشت بوته چای است به اسم چای اعلاء. برخی از غذاهایی كه ما می‌خوریم وارداتی هستند و وارد فرهنگ غذایی ما شده‌اند اما ما آنها را به روش خودمان می‌پزیم، مثل ماكارونی كه با گوشت درست می‌كنیم. شما هیچ‌وقت در اروپا مخصوصا ایتالیا كه مرکز ماكارونی دنیاست، نمی‌بینید كه ماكارونی با گوشت سرو شود. آنها یا ماكارونی را با سس گوجه می‌خورند یا با هویج یا برنج كه جزو غذاهای اصلی چینی‌هاست. آنها برنج را با ترب می‌خورند به‌ همین دلیل چاق نمی‌شوند اما غیرممکن است كه ما برنج را با ترب بخوریم. از این مثال‌ها زیاد است.

در منوی شما بعضی از غذاها سیر دارند. آیا خود شما هم سیر می‌خورید؟
سیر پر از خاصیت است ولی همه ما به‌خاطر اینكه دهانمان بو نگیرد، می‌ترسیم سیر بخوریم اما من همین الان كه با شما صحبت می‌كنم سیر خورده‌ام اما دهانم بو نمی‌دهد چون طرز صحیح استفاده از آن را بلد هستم. بدن انسان‌ها طوری ساخته شده كه یك حبه سیر می‌تواند بسیاری از موادی كه بدن به آن نیاز دارد تامین كند، شما بعد از خوردن یك حبه سیر مقداری گردو بخورید. مطمئن باشید كه دهانتان بو نمی‌گیرد. اگر شب‌ها سیر بخورید و صبح‌ها حمام كنید با خیال راحت می‌توانید در اجتماع به كارها‌یتان بپردازید بدون اینكه دهانتان بو بدهد. حتی كسانی كه ناراحتی معده دارند و نمی‌توانند سیر خام بخورند می‌توانند آن را بخارپز كنند و بخورند. روابط عمومی خیلی مهم است ولی بدن سالم از آن مهم‌تر است، طبیعت بدن انسان با همه‌چیز سازگار است اما با راه و روش درست.

 آیا اهل ورزش هستید؟
قبلا ورزش می‌كردم آن هم به‌صورت حرفه‌ای اما الان متاسفانه شدیدا آرتروز زانو دارم و همین بهانه‌ای شد برای ورزش نكردنم. در كل آدمی هستم كه تلاش روزمره‌ام زیاد است. من آدمی نیستم كه یك‌جا بنشینم و فعالیتی نداشته باشم، خیلی شلوغ هستم. تنها زمانی كه یك جا ثابت می‌نشینم زمان فیلم دیدن است. تازه همان موقع هم یك حركت‌های ریزی دارم. ورزش قبلی من كشتی و وزنه‌برداری بود اما به خاطر بازیگری این ورزش‌ها را كنار گذاشتم چون اصلا سنخیتی با هم ندارند. اگر ماهیچه‌های بدن یك بازیگر سفت شود حركاتش هنگام بازیگری با مشكل روبرو می‌شوند. آن وقت مجبور می‌شود در فیلم‌ها فقط نقش بادیگاردها و خلافكارها را بازی كند. در كل همه اینها یك بهانه برای تنبلی است. مثلا من می‌توانستم ورزش‌های ساده مثل پیاده‌روی را جایگزین كنم كه نكردم و فعلا هم در این هوای آلوده اصلا خیال ندارم این كار را بكنم. 

 از چه سنی ورزش را شروع کردید؟
15 ساله بودم كه ورزش را شروع كردم و در 21 سالگی در استان فارس مطرح شدم و مقام آوردم. بعد از آن وارد دانشگاه شدم آن هم رشته بازیگری و این آغازی بود برای خداحافظی با ورزش.

 اما به نظر می‌رسد اضافه وزن زیادی دارد؟
نه، اضافه وزن ندارم! (می‌خندد) من110 كیلوگرم وزن دارم و 177 سانتی‌متر قد. فكر كنم حدود 30 كیلوگرم اضافه وزن دارم. 

 شما که گفتید فعالیتتان زیاد است؟
فعالیت دارم ولی نمی‌توانم جلوی خوردنم را بگیرم. 

 شما عکاسی هم می‌کنید پس شغل سوم هم دارید، این هنر را چطور انتخاب کردید؟
نزدیك به 12 سال است كه عكاسی می‌كنم. از طبیعت بی‌جان و جان‌دار عكس می‌گیرم، یك تكه از طبیعت را برداشت می‌كنم و همان را درشت می‌كنم، طبیعت می‌تواند با آدم‌ها حرف بزند. طبیعت هم فرشته دارد، هم دیو، طبیعتی كه در كارهای من است ناطق نیست اما حرف می‌زند. 

 چه شد که دوربین عکاسی خریدید؟
وقتی در كشتی مدال آوردم، آن را به‌عنوان جایزه گرفتم. آن موقع 15 سال داشتم.

 پس عکاسی را برای دل خودتان انجام می‌دهید؟
تاحدودی، می‌دانم همه بازیگران در آینده شغلی‌شان به مرحله‌ای می‌رسند كه دیگر راهی برای ادامه بازی ندارند، سن بالا می‌رود، كم‌كم انتخاب‌ها سخت‌تر می‌شود و از آن طرف كمتر انتخاب می‌شوند، همه اینها دست‌به‌دست هم می‌دهند و بازیگر دچار افسردگی می‌شود‌ اما اگر بازیگر در آن شرایط شغل دیگری داشته باشد كه مرتبط با بازیگری باشد یا حداقل یك كار هنری داشته باشد، راهی برای دور شدن از این افسردگی است. خوشبختانه من هنوز جوان هستم و تا به حال كم‌كاری نداشته‌ام كه افسردگی به سراغم بیاید، همین الان كه در قهوه‌تلخ هستم همزمان در 3 كار دیگر بازی می‌كنم، من كم كار نیستم. سروصدا ندارم، بعضی‌ها برای خودشان یك تابلوی كاری دارند كه سریع عكسشان را در آن تابلو می‌زنند. اگر قرار باشد كسی برای كار به‌سراغ من بیاید شخصیت و خصوصیات من را می‌شناسد.
 
نادر سلیمانی
 
* نادر سلیمانی بازیگر طنز سینما و تلویزیون که نقش آشپز شاه را در سریال قهوه تلخ به عهده دارد,این بار رستوران خودش را افتتاح کرد.
رستوران دخمه با مدیریت نادر سلیمانی که سال گذشته بازگشایی شد به صورت رسمی توسط این بازیگر افتتاح شد.
 
 
نادر سلیمانی رستوران خود را با جمله: با خیال راحت میل کنید, سم ندارد! افتتاح کرد. این بازیگر محبوب در حال حاضر این رستوران را اداره می کند.
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: salamatiran.com
 
مطالب پیشنهادی:
گفتگوی مهتاب کرامتی با لیلا حاتمی به مناسبت هفته‌ جهانی تغذیه با شیر مادر
راز جوانی مجید قناد چیست؟!
گپی با سحر دولتشاهی و رامبد جوان؛ زوجی که سحرخیزند و اهل نظم و ترتیب!
 با آنا نعمتی از «برف روی شیروانی داغ» تا سلامت اعصاب و روان!
گپی با سیدحسام‌الدین سراج از سلامت تا موسیقی