شیوا خنیاگر
او که نقش یک مادر مهربان را در این کار بازی می‌کند، در زندگی واقعی‌اش یک پسر 15ساله دارد. او متولد 1346 است و لیسانس ادبیات نمایشی گرفته است. با خنیاگر درباره عادت غذایی، رژیم و....
 
  عمر بازیگران کوتاه تر است
شیوا خنیاگر
این روزها در نقش عاطفه (البته عاطی صدایش می‌زنند) در سریال «ستایش» بسیار مورد توجه قرار گرفته است. او که نقش یک مادر مهربان را در این کار بازی می‌کند، در زندگی واقعی‌اش یک پسر 15ساله دارد. او متولد 1346 است و لیسانس ادبیات نمایشی گرفته است. با خنیاگر درباره عادت غذایی، رژیم و ورزش و هر چیزی که به تندرستی مربوط می‌شد گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
 همه سختی‌های بازیگری
گفت‌وگوی ما با موضوع تاثیرگذاری شروع می‌شود. وقتی درباره تندرستی از شیوا خنیاگر می‌پرسیم جمله‌ای می‌گوید که تلخ است: «بازیگرها قشری از جامعه هستند که نسبت به بقیه عمر کوتاه‌تری دارند. ما به دلیل تمرکزی که باید در کار داشته باشیم تا بتوانیم آن چیزی را که مد نظرمان است به تصویر بکشیم، از نظر روحی و جسمی خیلی آسیب می‌بینیم. از اینها که بگذریم بی‌خوابی‌ها و تغذیه نامناسبی هم که در طول تصویربرداری برایمان به‌وجود می‌آید باعث مشکلات جدی می‌شود.» خنیاگر درباره تغذیه نامناسب زمان فیلم‌برداری بیشتر توضیح می‌دهد: «طی 12 تا 13 ساعتی که سر کار هستیم، شاید روی‌هم‌رفته یک وعده غذایی سالم هم نخوریم. البته منظورم این نیست که فقط یک وعده غذا به ما می‌دهند اما همه غذاهایی که مصرف می‌کنیم از نظر فواید و سلامتی‌ای که از آن انتظار می‌رود به اندازه یک وعده هم به حساب نمی‌آید. یکی دیگر از مسائل جدی هم بی‌خوابی است. ما خیلی وقت‌ها مجبور هستیم شب‌ها کار کنیم چون سکوت بیشتر است
 
خنیاگر معتقد است آسیب‌های روحی کار بازیگری بیشتر از مشکلاتی است که برای جسم ایجاد می‌کند: «مشکلات جسمی در طول کار قطعا پیش می‌آید اما ما متوجه آن نمی‌شویم و در سنین بالاتر این دردها خود را نشان می‌دهند. در مورد مشکلات روحی و استرس راه‌هایی وجود دارد که می‌شود آنها را به حداقل رساند.» شیوا خنیاگر هم مثل هر بازیگر دیگری بارها در کار آسیب دیده است که در این گفت‌وگو به یکی از آنها اشاره می‌کند: «عید امسال برای کاری به بندر عباس رفتیم. از آنجا که در  زمان تصویربرداری به سکوت مطلق نیاز بود، کولرها را خاموش می‌کردند. آن‌قدر هوا گرم بود که همه کلافه می‌شدیم. بعد از پایان هر سکانسی که تصویربرداری می‌شد، من برای اینکه گریمم خراب نشود و صورتم کمی هوا بخورد، کولر را روشن می‌کردم و همین باعث شد ذات‌الریه بگیرم. مدتی نوعی آنتی‌بیوتیک که به رگ تزریق می‌شد مصرف کردم تا حالم بهتر شد.»
 
توجه به ورزش
خنیاگر می‌گوید لازم نیست برای مشکلات روحی‌ای که در کار پیش می‌آید به روان‌شناس مراجعه کرد، چون این مسائل خیلی حاد نیستند؛ «من سال‌هاست برای این مشکلات راه‌حلی به اسم یوگا را انتخاب کرده‌ام. این‌کار برای تمرکز فوق‌العاده است و من 15 سال مداوم است که در منزل این کار را انجام می‌دهم. این ورزش، هم روی جسم تاثیر می‌گذارد و هم روی روح. بهترین زمان انجام یوگا وقتی است که سکوت در خانه حکمفرما باشد و تا خواب دو تا سه ساعت فاصله داشته باشیم. مدت زمان هم بستگی به تحمل کسی دارد که یوگا انجام می‌دهد. بیشترین زمان دو ساعت است. من معمولا 30 دقیقه این کار را انجام می‌دهم و گاهی به 45 دقیقه هم می‌رسد اما بیشتر نمی‌شود.» این بازیگر گاهی ورزش‌های دیگری هم انجام می‌دهد: «پیاده‌روی و شنا جزو ورزش‌هایی هستند که گاهی آنها را انجام می‌دهم. برای هیچ‌کدام برنامه منظمی ندارم؛ هر موقع که بتوانم در استخر شنا می‌کنم و اگر شرایط آب و هوایی، دود و سروصدای ماشین‌ها آزاردهنده نباشد یک ساعت پیاده‌روی می‌کنم چون به نظر من ورزش سبک و مفیدی است.»
 
برنامه غذایی ندارم
بعضی از افراد برنامه غذایی خاصی در زندگی دارند اما این بازیگر 44 ساله جزو این دسته به حساب نمی‌آید: «این‌طور نیست که بگویم در خانه برنامه غذایی خاصی دارم اما اصولا کم غذا هستم. حتما یک وعده سبزیجات، سالاد و میوه را در طول روز مصرف می‌کنم. البته این فقط به زمانی مربوط می‌شود که در منزل هستم نه سرکار. آنجا مجبور هستیم پلوخورش بخوریم و بدون هیچ استراحتی برگردیم سر کار.» ظاهر و تناسب اندام در بازیگری خیلی مهم است؛ «راستش را بخواهید من دائم‌الرژیم هستم (خنده...) از آنجایی که استعداد چاقی‌ام به حد زیادی بالاست به محض اینکه چند روز پشت سر هم نشاسته و برنج مصرف کنم به‌طور محسوسی وزنم بالا می‌رود.»با وجود این بازیگر نقش «عاطی» در سریال ستایش برنامه خاصی برای رژیم ندارد؛ « فقط سعی می‌کنم برنج را در بعضی از وعده‌های غذایی حذف کنم و خوشبختانه از بچگی از مواد سرخ کردنی هم بیزار بودم و این امتیاز مثبتی در زندگی من به حساب می‌آید.» خنیاگر معتقد است در کشور ما از برنج درست استفاده نمی‌شود؛ «قبول دارم برنج باعث چاقی می‌شود اما این ماده فواید خاص خودش را دارد و سرشار از ویتامین B است که می‌تواند ریشه مو را تقویت کند.  در بشقاب غذای افراد در کشورهای دیگر فقط چند قاشق برنج وجود دارد و در کنار مواد دیگر سرو می‌شود؛ اما در کشور ما برنج غذای اصلی است و بشقاب‌ها تا جایی که جا دارند پر می‌شوند. من خودم یکی از کسانی هستم که برنج را خیلی دوست دارم اما در مقابل مصرف آن همیشه کوتاه می‌آیم.»
 
خنیاگر درباره مصرف مواد مضر در خانه‌اش می‌گوید: «به نظر من چیز مضر وجود ندارد، هر چیزی که برای مصرف آفریده شده است قطعا یک فوایدی دارد اما باید در مصرف بعضی از آنها کمی کنترل به خرج داد. من معمولا چیزی را که مصرف زیاد آن ضرر داشته باشد استفاده نمی‌کنم. اما پسر 15 ساله‌ام که این روزها در حال رشد است، مدام در حال مصرف کردن شکلات، چیپس و تخمه است و تا الان هم نتوانسته‌ام جلویش را بگیرم.»
 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrimags.com
 
 
مطالب پیشنهادی:
 با سیما تیرانداز، بازیگر سریال ستایش 
 امیرحسین رستمی: می‌خواستند سیگاری ام کنند؛ من ترک‌شان دادم!
 الیکا عبدالرزاقی از استرس‌های هنرپیشگی می‌گوید!
گفتگوی مهتاب کرامتی با لیلا حاتمی به مناسبت هفته‌ جهانی تغذیه با شیر مادر
حوادث تلخ زندگی 3 چهره سینمای ایران!