من افسانه‌ام
پزشکانی که در سینما حضور دارند، عمیق‌تر، پیچیده‌تر، باورپذیرتر، با استعداد‌تر و البته خودپسندتر هستند. در ادامه با 8 پزشک خاطره‌انگیز ‌هالیوود آشنا می‌شویم.....
                                           
نگاهی به فیلم‌ها و بازیگرانی که پا در کفش پزشکان کردند
بیشتر ما به پزشکانی که در سریال‌های تلویزیون می‌بینیم، علاقه داریم، اما این پزشکان افرادی تک بعدی هستند که فقط به ارائه دستورات پزشکی اکتفا می‌کنند...
پزشکانی که در سینما حضور دارند، عمیق‌تر، پیچیده‌تر، باورپذیرتر، با استعداد‌تر و البته خودپسندتر هستند. در ادامه با 8 پزشک خاطره‌انگیز ‌هالیوود آشنا می‌شویم.

1. من افسانه‌ام: مقابله پزشک با بیماری (ویل اسمیت در نقش رابرت نویل، ویروس‌شناس، 2007)
در اواخر فیلم پزشکان و دانشمندان آماده می‌شوند تا به شخصیت اول و بیمار فیلم کمک کنند. «ویل اسمیت» كه در سومین فیلمی که بر اساس رمان «ریچارد متسون» ساخته شده است، نقش اصلی را بازی می‌کند، قصد دارد از همه‌گیری گسترده ویروس طاعون در خیابان‌های منهتن نیویورک جلوگیری کند. به همین دلیل به آزمایشگاهش می‌رود و تلاش می‌کند تا پادزهری برای این بیماری بیابد.

2. کینگ رو: پزشک بی‌رحم (شارل کوبورن در نقش دکتر هنری گوردون ، 1941)
به نامزدتان علاقه ندارید؟ پاهایش را بشکنید! این بلایی است که دکتر «هنری گوردون» در فیلم سر نامزدش می‌آورد. در قسمتی از فیلم، «ریگان»، نامزد هنری، پس از پایان عمل جراحی به هوش می‌آید و از او می‌پرسد: «بقیه اعضای بدنم کجاست؟»

3. فلایت لاینر: پزشک جوان (جولیا رابرتز در نقش دکتر راشل مانس، 1990)
در این فیلم چند دانشجو دور هم جمع می‌شوند و پس از اتمام ساعت‌های کار بیمارستان، بیماران در حال مرگ را به اتاقی خاص می‌برند و روی آنها آزمایش‌های مختلفی انجام می‌دهند تا بیمار کابوس‌هایی که از دوران کودکی تا حال گریبانش را گرفته، مرور کند. دکتر «راشل مانس» با استفاده از این روش می‌تواند بیماران را از مرگ نجات دهد.

4. بیداری: پزشک خارج از مرکز (رابین ویلیامز در نقش دکتر مالکوم سیلر، 1990)
«رابین ویلیامز» در این فیلم نقش جراح اعصاب دست و پا چلفتی‌ای را بازی می‌کند که با عملکرد عجیبش نظم بیمارستان را به هم می‌زند و همکارانش را آشفته می‌كند. وقتی دارویی آزمایشی به بیمارستان وارد می‌شود، دکتر «مالکوم سیلر» پس از مشورت با دکتر «رایت» (رابرت دنیرو) و آگاهی از عوارض احتمالی آن، با یکی از بیماران گفت‌وگو می‌کند و هر دو از ترس بیهوش می‌شوند.

5. سوءظن: پزشک دیوانه (الی بلدوین در نقش دکتر جد هیل ، 1993)
درباره پزشکانی که ظاهر و رفتاری وحشتناک دارند، فیلم‌های سینمایی زیادی ساخته شده است مثل فیلمی که بر اساس فیلمنامه «آیرون سورکین» ساخته شده و پزشکی را نشان می‌دهد که کابوس بیماران است. در بخشی از فیلم، زمانی که جراح به‌وسیله بازرس بیمارستان (نیکول کیدمن) به انجام اعمال جراحی بی‌نتیجه متهم می‌شود، می‌گوید: «شما از من می‌پرسید چرا چنین جراحی‌هایی انجام داده‌ام؟ من می‌گویم من خدا هستم و بیماران بنده.»

6. فراری: پزشک فراری (هریسون فورد در نقش دکتر ریچارد کیمبل، 1993)
دکتر «ریچارد کیمبل» از تصادف اتوبوس و قطار و سقوط به قعر دره نجات پیدا می‌کند، اما «تومی لی جونز»، کارآگاه ارشد اف‌بی‌آی، در جستجوی او است. کارآگاه جونز اعتقاد دارد دکتر کیمبل همسرش را به قتل رسانده است. در انتهای فیلم، مشخص می‌شود دکتر کیمبل که یک بازوی خود را از دست داده، قربانی توطئه شیطانی یک شرکت داروسازی شده است.

7. پزشک: پزشک بیمار (ویلیام هارت در نقش دکتر جیک مک کی، 1991)
دکتر «جیک مک کی»، پزشکی که در یکی از شهرهای کوچک به تازگی مشغول به کار شده است، پی می‌برد در گلویش توده‌ای سرطانی وجود دارد. او به وسیله پزشکان یکی از بیمارستان‌های نزدیک شهر درمان می‌شود. وقتی دكتر مك‌لی پس از اتمام عمل جراحی، به هوش می‌آید، بلافاصله با خانواده، دوستان، بیماران و ... ارتباط برقرار می‌کند که نشانه درمان بیماری است.

8. بیمارستان: پزشک شهر بزرگ (جورج سی اسکات در نقش دکتر هربرت بوک، 1971)
پزشکی که یک بار خودکشی کرده است، درمان می‌شود و دوره‌های مختلفی را می‌گذراند و به یکی از بیمارستان‌های منهتن می‌رود و مشغول کار می‌شود. او آنقدر به کارش علاقه‌مند می‌شود که دیگر فکر خودکشی به ذهنش هم خطور نمی‌کند. فیلمنامه این فیلم که به قلم «پدی چیفکسی» نوشته شده است، نشان می‌دهد وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایالات متحده آشفته است.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture   
منبع: salamatiran.ir


مطالب پیشنهادی:
ناتالی پورتمن و کالین فرث در قامت دانشمندان عصب‌شناس/ عکس
10 نویسنده معروفی که خودکشی کردند!!
پزشكی روح در سخنرانی پادشاه
قدیمی‌ترین نسخه‌های پزشکی تاریخ (+عکس)
5 نفر از دیوانه‌ترین بیمارهای روانی در فیلم‌های‌ هالیوود!! (+عکس)