مشکلات خالکوبی کردن هنرمندان !!
قصد داریم به معرفی هنرمندانی بپردازیم که با انجام خالکوبی و تتو کردن, سلامتی جسم شان به خطر افتاده بود و دچار مشکلات زیادی شده بودند.

خالکوبی کردن هنرمندان

متأسفانه گاهی جاذبه نقش و نگارهای رنگی تاتو آنقدر ذهن مخاطب را درگیر می‌کند که به خاطر آنها چشم بسته سلامتش را به خطر می‌اندازد و به طور کلی منکر عوارض آن می‌شود. ایدز،‌ هپاتیت c، حساسیت‌های پوستی عجیب،‌ رنگ‌های ماندگار روی پوست و عفونت از جمله شایع‌ترین عوارض ناشی از تاتو در افرادی است که بدون فکر تن به این کار سپرده‌اند.

کسانی که خالکوبی و نقش آفرینی روی بدن‌شان به قیمت ابتلای‌شان به یک بیماری سخت و مزمن یا عفونت‌های پوستی منتهی شده است در این گزارش درباره خالکوبی و تتو صحبت کرده اند.

*آلرژی برای بازیگر ارباب حلقه‌ها

تاتو بخشی از داستان سه گانه ارباب حلقه‌ها بود. 9 عضو ارباب حلقه‌ها همگی عدد 9 روی بدن‌شان تاتو شده بود و نشان شناسایی آنها از میان سایر افراد به حساب می‌آمد؛ تاتویی که حساسیت و خطر مرگ را برای یکی از بازیگران این فیلم،‌ جان ری دیویس،‌ همراه داشت. حساسیت به تاتو مدل‌های مختلفی دارد و مهم‌ترین عامل آن جوهری است که زیر پوست وارد و باعث ایجاد نقش مورد نظر می‌شود؛ یعنی حتی اگر تاتو در محیطی استریل و بهداشتی انجام شود، بدن فرد ممکن است نسبت به جوهر حساسیت نشان دهد.

این حساسیت با سرخ شدن التهاب و خارش پوست خودش را نشان می‌دهد. دلیل اصلی این اتفاق استفاده از مواد شیمیایی در تاتو است. موادی مانند اکسید آهن، آلومینویم و جیوه سولفید در ساخت جوهر تاتو مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام می‌توانند حساسیت‌زا و مشکل آفرین باشند در میان جوهرهای رنگی،‌ جوهر قرمز، حساسیت‌زاترین رنگ است.

جان ریس-دیویس به خاطر تاتو با التهاب و آلرژی سختی روبه‌رو مجبور شد چند هفته‌ای از فعالیت دست بکشد و برای مداوای حساسیت پوستی‌اش دست به کار شود. به همین دلیل وقتی از او پرسیدند در پروژه سینمایی هابیت مشارکت خواهد کرد، جواب داد: «اگر بخواهم صادق باشم، علاقه زیادی به این کار دارم ولی فکر می‌کنم پوستم دیگر تحمل چنین پروژه‌ای را ندارد»

*تجربه‌ای که گران تمام شد

ری بن سون خواننده مطرح آهنگ‌های وسترن آمریکایی است. از او تاکنون 20 آلبوم منتشر و 9 بار برنده جایزه گرمی شده است. او با سوزن آلوده تاتو مبتلا به هپاتیت C شد؛‌ نوع بیماری عفونی که بیشترین تأثیر ویران کننده را روی کبد دارد. ابتلای او به این بیماری باعث شد تا به سفیری برای معرفی هپاتیت C تبدیل شود که شایع‌ترین روش انتقال آن، تزریق خون آلوده است. ری بن سون تصمیم گرفت به جای شیوه‌های درمان امروزی و مدرن پزشکی از طب سنتی شرقی برای درمان بیماری کبد خود استفاده کند او بعدها گفت: تجربه تاتو برای من خیلی گران تمام شد من سلامتی‌ام را به خاطر این کار بیهوده از دست دادم.

*تجربه بی درس

اد شیران، خواننده، ترانه سرا و آهنگساز انگلیسی در سال 2004 وارد دنیای موسیقی شد و در 2012 به شهرت جهانی رسید. این خواننده جوان در دنیای تاتو هم شناخته شده و مشهور است چون هر دو دست او به طور کامل تاتو رنگی شده و شبیه یک دفتر نقاشی است. او در زمان انجام تاتوهای روی دستش دچار عفونت شد که پزشکان توانستند در مراحل اولیه این عفونت را کنترل کنند و مانع وارد شدن آن به خون اد شوند، اد در این مسیر با گرفتاری‌های زیادی روبه‌رو شد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : mashreghnews.ir