روان‌ شناسی در سینما
 هانیبال لكتور را در فیلم سكوت بره‌ها به یاد دارید؟ روان‌شناس دیوانه‌ای كه برای پیدا كردن یك قاتل زنجیره‌ای خیلی خطرناك كه روزی یكی از بیماران خودش بوده...

بازتاب روان شناسی در دنیای سینما

بیمار روانی، جنایتكار یا یك افسرده آرام همیشه حضور خیلی چشمگیری در سینما داشته ‌است. البته در بسیاری از این فیلم‌ ها یك شخصیت بیمار روانی وجود دارد كه بالاخره هم كنترل خودش را از دست می‌دهد و جنایتی مرتكب می‌شود. اینجاست كه پای روان‌ شناس‌ها وسط می‌آید تا با كمك پلیس، قضیه را حل و فصل كنند.

هانیبال لكتور را در فیلم سكوت بره‌ ها به یاد دارید؟

روان‌شناس دیوانه‌ ای كه برای پیدا كردن یك قاتل زنجیره‌ ای خیلی خطرناك كه روزی یكی از بیماران خودش بوده، به افسر اف‌ بی‌ آی كمك‌ های روان‌ شناسانه می‌‌ كند؛ البته از همان جا در زندان.

روان‌ شناسی كه با روحیه‌ ای بسیار هنرمندانه نقاشی می‌كشد و بوی عطر را از شیشه‌ های محافظ زندان به عنوان مدرك و سندی برای روان‌ شناسی خانم پلیس استفاده می‌ كند. همین روان‌ شناس خودش در جایی از فیلم زبان یكی از نگهبان‌ هایش را با دندان از حلقومش بیرون می‌كشد.

البته ماجرا همیشه هم به این شكل نیست. خیلی وقت‌ ها اینطور نیست كه یك اتفاق بزرگ یا یك جنایت وحشتناك به‌ عنوان عكس‌ العملی از یك بیمار روان‌ پریش نمایش داده شود. بلكه گاهی شخصیت فیلم‌ ها، آدم‌ هایی با زندگی‌ های ساده و معمولی هستند كه از دردهای روانی پنهان رنج می‌برند. گاهی هیچ آقا و خانم روان‌ شناسی هم در فیلم نیست كه آن شخصیت را برایمان موشكافی كند و این ماییم كه باید به عنوان مخاطب زحمت این كار را هم بكشیم.

بسیاری از فیلم‌های وودی آلن نمونه‌های خوبی از این دست هستند، در اغلب آنها خود او را به عنوان آدمی با بیماری روانی می‌بینید كه روی یكی از آن صندلی‌ های تك نفره راحتی نشسته‌ و با دست‌ هایی كه دائم میان زمین و هوا معلق و در حركتند و چشم‌هایی كه از زیر عینك، اطراف را به‌سرعت و با اضطراب نگاه می‌كنند به‌ سوالات روان‌ شناسش بریده بریده و ظاهرا بی‌ ربط جواب می‌دهد.

برای وودی آلن روان‌شناس‌ ها در زندگی شخصی هم اهمیت ویژه‌ای دارند و او واجب می‌داند كه به‌ طور منظم خودش را به یكی از آنها نشان بدهد؛ البته اگر فیلمسازی، برایش فرصتی باقی بگذارد.

یكی دیگر از نمونه‌های خیلی مشهور این نوع فیلم‌ها دو فیلم سینمایی «درخشش» اثر استنلی كوبریك و «دیوانه از قفس پرید» اثر میلوش فدرمن است كه بازیگر محبوب سینما جك نیكلسون در هر دو این فیلم‌ ها نقش آدمی را بازی می‌كند كه با آدم‌ های اطرافش متفاوت است.

البته تفاوت‌های خطرناكی كه در هر دو آنها به كشته شدن خودش ختم می‌شود. نمونه‌ فیلم‌هایی از این دست هر سال در سینماهای دنیا ساخته می‌شود

از سینمای ایران گرفته تا هالیوود، سینمای اروپا و حتی سینمای آمریكای جنوبی و بالیوود. به هرحال دوره روان‌ شناسی یك بار دیگر فرا رسیده و این بار در دسترس همگان!

از آنجا که سینما بازتاب دهنده ی شرایط فرهنگی و اجتماعی حال جامعه است میتواند شک و تردید در زندگی انسان مدرن را به تصویر کشیده  و به آنچه مهم تلقی میشود یعنی گذشته  اهمیت بدهد همچنین می‌توان تاثیرات سینما را در جوامع بنیادین هم مشاهده کرد .

فیلم های برتر در زمینه روان شناسی

در سینمای جهان آثاری فوق العاده ای در زمینه روانشناسی و مشاوره می‌توان یافت که در جدول زیر به ده فیلم برتر در این زمینه اشاره شده است :

فیلم های روان شناسی 
فیلم های روان شناسی

در کل سینما و روانشناسی دو گستره ی مهم از معانی هنر و دانش اند که ارتباط آنها را میتوان به اشکال مختلفی مورد برسی قرار داد . سینما بستری مناسب برای خوانش های روانکاوانه بوده که روانشناس در آن به مانند باور غالب مردم دارای سستی و ضعف فردی و عقیده‌ای می‌باشد.

بیشتر بدانید : برای موفق شدن در زندگی این 10 فیلم را ببینید + عکس

بیشتر بدانید : سینمای وحشت و دلهره ژاپن

بیشتر بدانید : نقد فیلم «روانی» هیچکاک از دیدگاه روان شناسی زیگموند فروید

بیشتر بدانید : بررسی خواندنی فیلم فروشنده از نظر روانشناسی

بیشتر بدانید : 10 فیلم برتر ترسناک روان شناسی (+عکس)


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir/hamshahrionline.ir