روز ملی فیل
در این جشن انها با میوه و سبزیجات فراوان از این حیوان پر کار و سخت کوش پذیرایی می‌کنند. فیل‌ها از غذا خوردن بسیار لذت می‌برند. آنها در این روز....

 روز ملی فیل در تایلند، ادای احترام به این حیوان عظیم الجثه است.
فیل به عنوان حیوان ملی تایلند به رسمیت شناخته شده است. از آغاز قرن جدید، کشور تایلند بالغ بر 100 هزار فیل را حمایت و نگهداری می‌کند.
 
روز ملی فیل

فیل سفید از دیرباز نماد کشور تایلند بوده و هست. در گذشته‌های نه چندان دور، فیل‌ها یک اهرم اصلی و مهم برای کار در جنگل‌ها و مراتع کشاورزی محسوب می‌شدند.
توسعه و رشد، سازمان صنایع جنگل و مراتع تایلند، بسته به پشت کار این حیوان دوست داشتنی بوده و هست. به همین دلیل، این سازمان یکی از مراکز مهم حفاظت وحمایت از این حیوان غول پیکر است.
 
http://hamshahrionline.ir/images/2011/9/elephant_day_thai_01.jpg

با ورود ماشین‌های سنگین صنعتی و پایان قطع بی‌رویه درختان جنگل، کار این حیوان نجیب هم در حد بسیار زیاد، کاهش یافته یا به نوعی رو به اتمام گذاشت.
 البته، به سرعت برای فیل‌های بیکار ایجاد شغل شد. بدین معنا که آنها را در سازمان اکوتوریسم کشور استخدام کردند. یعنی الان در خدمت صنعت توریسم هستند.
 
http://hamshahrionline.ir/images/2011/9/elephant3.jpg

در حال حاضر، تورهای جنگل نوردی و دامنه نوردی، تایلند به خاطر این فیل‌های دوست داشتنی و پر کار، توسعه یافته و بسیار پر طرفدار و پر رونق شده است.
مردم تایلند به پاس خدمات دیرینه و همیشگی این حیوان عظیم الجثه و مهربان، یک روز از روز‌های سال را به آنها اختصاص داده‌اند.
 
http://hamshahrionline.ir/images/2011/9/elephant_day_thai_03.jpg

روز 13 مارس به عنوان روز فیل تایلندی، توسط دولت تایلند، اعلام گردید. گفته شده است که این روز، به منظور بالا بردن و حفظ آگاهی عمومی از اهمیت فیل‌ها در این کشور است.
 در این روز مردم تایلند، جشن با شکوهی در پایتخت باستانی تایلند  Ayutthaya، که در50  مایلی شمال بانکوک قرار دارد،  برای آنها برگزار می‌کنند.
 
http://hamshahrionline.ir/images/2011/9/elephant_day_thai_12.jpg

در این جشن انها با میوه و سبزیجات فراوان از این حیوان پر کار و سخت کوش پذیرایی می‌کنند. فیل‌ها از غذا خوردن بسیار لذت می‌برند. آنها در این روز هرچقدر که دلشان بخواد میوه و سبزی خواهند خورد. این پذیرای شاهانه توسط همه مردم انجام می‌شود.
 
http://hamshahrionline.ir/images/2011/9/Thailand%20Elephant%20Day%20Photos%20(2).JPG


علاوه بر آن، جالب است بدانید که؛
• پرچم قدیمی و غیر رسمی تایلند دارای تصویر یک فیل سفید است که در وسط آن کار شده است.
• سال 2005 گران ترین نقاشی توسط یک فیل تایلندی در پارک ملی کشیده شده است.
• از 100 هزار فیل موجود در تایلند، فقط نیمی از آنها اهلی هستند و در پارک ملی تایلند به صورت شایسته‌ای نگهداری می‌شوند. مابقی آنها وحشی و آزاد بوده و از درختان موز و نیشکر کوه‌ها و جنگل‌ها تغذیه می‌کنند.
• سایت گوگل هر ساله به مناسبت این روز، یک لوگوی زیبا طراحی کرده و به نمایش می‌گذارد.
 
 http://hamshahrionline.ir/images/2011/9/thai_elephant_day11-hp.jpg
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir
 
 
مطالب پیشنهادی:
10 روز مشهوری که در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود +عکس
 مرده سوزی در جهان از «الف» تا «ی»/ عکس (+18)
 عجیب‌ترین جشنواره‌های دنیا!! (+عکس)
10 کاری که همه در پایان سال میلادی انجام می‌دهند!
۱۰ رسم عجیب سال نو!!