آداب و رسوم عروسی
دانمارکی ها اعتقاد دارند که برگزاری یک مراسم عمومی ‌برای عروسی، ارواح را خشمگین خواهد کرد. در پایان مراسم عروسی، عروس و داماد، لیوان نوشیدنی را می‌شکنند....
                                                         
آداب و رسوم عروسی در کشورهای مختلف جهان متفاوت است، و در سالهای متمادی و از طریق چند نسل منتقل شده است؛ امّا تمام آداب و رسوم عروسی، رمانتیک نیست.
در اینجا چند تا از قدیمی‌ترین آداب و رسوم عروسی از اقصی نقاط جهان را بر شمرده ایم. امّا به جای آنکه آنها را "عجیب و غریب" بشماریم، از کلمه "منحصر به فرد" استفاده می‌کنیم، که واژه مناسب تری نیز هست.

1) عروسی هندی: فداکاری
برای هندی ها، عروسی میزبانی از مسئولیت های دینی می‌باشد. مهم ترین مسئولیت قربانی کردن است.

2) عروسی دانمارکی: آن را به عنوان یک راز حفظ کن
دانمارکی ها اعتقاد دارند که برگزاری یک مراسم عمومی ‌برای عروسی، ارواح را خشمگین خواهد کرد. در پایان مراسم عروسی، عروس و داماد، لیوان نوشیدنی را می‌شکنند تا خُرد شود. سپس دخترهای مجرد، این قطعات را بر می‌دارند. هر دختری که بزرگترین قطعه را بردارد، زودتر ازدواج خواهد کرد.

3) عروسی آلمانی: کاسه و کوزه ها را بشکن تا خوشبخت شوی
در این مراسم، هر مهمانی چندین کاسه، بشقاب، یا ظرف بر می‌دارد و آنها را در طول مراسم می‌شکند. آنها اعتقاد دارند که انجام این کار به زوج تازه مزدوج کمک خواهد کرد تا از مشکلات و گرفتاری ها در امان بمانند و زندگی سرشار از شادی را سپری نمایند.

4) عروسی روسی: بر تلخی ها گریه کن
در یک مراسم عروسی روسی، در ابتدا شخصی گریه می‌کند، "چقدر تلخ!". پس از آن، تمام مهمان های حاضر، همان کلمات را تکرار می‌کنند. مطابق با آداب و رسوم آنها، شراب تلخ می‌باشد و آنها باید با نشان دادن عشق شان به یکدیگر، آن را شیرین نمایند.

5) عروسی فرانسوی: ساده و رمانتیک
شهردار یا معاون شهردار میزبان مراسم عروسی است، که معمولا بین ساعات 9 صبح تا 5 بعد از ظهر و در روزهای سه شنبه، پنج شنبه، جمعه یا شنبه برگزار می‌شود.
 
6) عروسی یهودی: جنگ مقدس را در ذهن نگاه دار
داماد، لیوان ها را با پای راست خود می‌شکند تا به میهمانان یادآوری نماید که در یک مراسم عروسی یهودی، جنگ مقدس باید در ذهن نگاه داشته شود. با این حال، در مراسم عروسی مدرن، مردم بر این باورند که این به معنای آغاز زندگی جدید است.

7) عروسی ژاپنی: مراسم شینتوی سنّتی
در مراسم عروسی ژاپنی، روحانی برای عروس و داماد دعا می‌خواند. در پایان مراسم، مهمان ها در کنار یکدیگر، نوشیدنی برنج می‌نوشند.

8) جشن عروسی بومیان آمریکا: سکوت
مراسم عروسی بومیان آمریکا، همواره در ساختمان های عمومی‌برگزار می‌شود. هر چند، سرخپوست ها همواره خوش بین بوده و با روی باز از دیگران استقبال می‌کنند، امّا در مراسم های عروسی همواره ساکت هستند.

9) عروسی فیلیپینی: رعایت سنّت
در فلیپین، عروس همواره لباس سنتّی سفید عروسی را بر تن کرده و داماد با پوشیدن لباس سنتّی، بارونگ (یک نوع چاقو یا شمشیر دسته کلفت لبه تیز) را نیز به کمر می‌بندد.

10) عروسی فنلاندی: ترکیبی از سنّت و نوآوری
اتومبیل های عروسی مجلل که با قوطی های حلبی تزئین شده اند، و همراهی داماد با عروس تا سرسرا، همواره در مراسم های عروسی فنلاندی وجود داشته و دیده می‌شود. برای فنلاندی های مدرن، این سنّتی واقعی بشمار می‌آید.


تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
    
اختصاصی سیمرغ


مطالب پیشنهادی:
5عادت عجیب غذاخوری در جهان! (+عکس)
5 سنت عجیب و غریب آفریقایی!!
60 ‌ضرب‌المثل و سخن حکیمانه راجع به ازدواج!
5 رسم عجیب مربوط به ازدواج از سراسر جهان!!
 جهیزیه؛ رسمی مشترك در تمام دنیا