این ورزش كه سوار بر اسب انجام می‌شود شاید از نظر افراد ناآگاه خشن جلوه كند. اما، این ورزشی بسیار پرتحرك است كه به ویژه نیاز به...
 
مسابقه بزكشی ورزش سنتی و ملی افغان‌ها است كه به آن علاقه زیادی دارند. اما این ورزش پرتحرك در كشورهای آسیای میانه مانند قرقیزستان، قزاقستان، ازبكستان و تاجیكستان نیز طرفداران بسیاری دارد و برای تماشای آن هزاران نفر از راه های دور و نزدیك به محل مسابقه می‌آیند. این ورزش كه سوار بر اسب انجام می‌شود شاید از نظر افراد ناآگاه خشن جلوه كند. اما، این ورزشی بسیار پرتحرك است كه به ویژه نیاز به مهارت فراوان در سواركاری دارد. گزارش تصویری كوتاه از بزكشی در قرقیزستان.
 
 
تصویر یك سواركار قرقیز كه موفق شده در استادیوم ورزشی آسیایی كوك بورو در ناحیه اولاك تارتیش در شهر بیشكك پایتخت قرقیزستان لاشه بز را در وسط دایره مخصوص بگذارد.
 
تصویر جدال سواركاران دو تیم بر سر لاشه بز در حالی كه هر یك سعی می‌كنند تا هم تیمی آنها لاشه را به دست آورده و به سوی دایره محل گذاشتن آن بتازد.
 
یكی از سواركاران لاشه بز را تصاحب كرده و در حالی كه هم تیمی‌هایش از او حمایت می‌كنند پیشاپیش سواران تیم رقیب می‌تازد.
 
لحظه آغاز مسابقه بزكشی كه لاشه در محل مخصوص گذاشته شده و دو سوار تلاش می‌كنند هر یك زودتر لاشه را تصاحب كنند.
 
سواركاران به سرعت به محل گذاشتن لاشه در استادیوم كوك بورو نزدیك می‌شوند. برخلاف مسابقات بزكشی در افغانستان محل گذاشتن لاشه مرتفع‌تر از سطح زمین است.
 
یك سواركار در تلاش برای تصاحب لاشه راه سواركار تیم رقیب را سد كرده و خود نزدیك است از اسب به زیر بیفتد.
 
منظره مهیج سواركاری كه در جریان مسابقه بزكشی از اسب به زیر افتاده و كاملا زیر تنه اسب قرار گرفته است.
 
یك سواركار قرقیز در حالی كه رقبا را با فاصله زیادی پشت سر گذاشته لاشه بز را به دایره نهادن آن پرتاب می‌كند. بزكشی ورزش بسیار پرتحرك و خشنی بوده اما علی‌رغم این طرفداران زیادی در افغانستان و كشورهای آسیای میانه دارد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
از پرستش تا ازدواج با درخت
 معرفی چند بازی جالب مناطق مختلف ایران+تصاویر
مقررات دوچرخه سواری در تهران قدیم!!
رقص فولکلور، تـلـفيق مـوسيقي و ريـتم
آیین گلریزان به روایت تاریخ