داستان ها و عقاید عجیب کشورهای مختلف درباره افتادن دندان!!
در این گزارش داستان‌های مختلف درباره دندان را در کشورهای مختلف به ترتیب حروف الفبا بررسی می‌کنیم، شاید شما هم خواستید یکی از این رسوم عجیب را با کودکتان به جا بیاورید

کودکانی که دندان‌ خود را زیر بالشت می‌گذارند و منتظرند پری دندان به آن‌ها پول دهد!

 آیا یادتان می‌آید که چطور دندان‌هایتان افتادند؟ آیا تلاش کردید که خودتان آن‌ها را بکشید؟ آیا یک‌طرف یک نخ را دور دندان و طرف دیگر را به دستگیره در گره زدید و سپس در را محکم بستید؟ آیا دندان شما به‌قدری شل بود که خودبه‌خود بیافتد؟ اگر جواب مثبت است، شما یکی از میلیون‌ها انسانی هستید که این لحظه را تجربه کرده‌اند و حالا در حال گذراندن این لحظه‌های مشابه با کودکان خود می‌باشند. دکتر رزماری ولز، متصدی موزه پری دندان (بله، چنین مکانی واقعاً وجود دارد) در دیر فیلد، ایلی نویز اذعان داشته است که داستان‌های سحرآمیز درباره دندان را فقط مردمان آمریکا و کشورهایی با زمینه‌های قومی نژادی مشابه باور دارند. این موضوع کنجکاوی بیشتری را برمی‌انگیزد تا بدانیم در زمان افتادن دندان پسر و دختربچه‌ها در سراسر دنیا چه اتفاقی می‌افتد.

سنت‌های بسیاری در رابطه با جا‌به‌جایی دندان کودک وجود دارند. یکی از داستان‌هایی که در آمریکا گفته می‌شود، داستان پری دندان است که در فرهنگ‌های دیگر نیز دیده می‌شود. در امریکا وقتی کودکی دندانش را زیر بالشت می‌گذارد، پری دندان شب آمده، دندان را برمی‌دارد و کمی پول زیر بالشت می‌گذارد.

هرچند در سراسر جهان این داستان تنها یکی از روش‌هایی است که برای جشن گرفتن افتادن دندان رایج است. روش‌های دیگری نیز وجود دارند که به‌واسطه آن‌ها شما می‌توانید افتادن دندان کودک خود را با آن جشن بگیرید. در ادامه داستان‌های مختلف درباره دندان را در کشورهای مختلف به ترتیب حروف الفبا بررسی می‌کنیم، شاید شما هم خواستید یکی از این رسوم عجیب را با کودکتان به جا بیاورید.

 افغانستان

کودکان در افغانستان دندان‌های خود را در سوراخ یک موش می‌اندازند. آن‌ها از موش می‌خواهند که دندان‌های بهتر، محکم‌تر و مانند آنچه قبلاً داشته‌اند به آن‌ها بدهد.

قبایل هندی- آمریکایی

برخی از قبایل هندی آمریکایی معروف به دفن نمودن دندان کودک در مکان‌های خاص و پوشاندن آن‌ها با انواع گیاه و شاخ و برگ هستند. والدین کودکان در قبیله چیپوا نیز برای سیاه نمودن دندان‌های افتاده از زغال چوب استفاده می‌کنند، سپس با پرت کردن دندان به سمت غرب از مادربزرگ کودک می‌خواهند که به رشد دندان‌های قوی‌تر و دائمی کمک کند.

کودکان سرخپوستان هندی چروکی یا خواهر و برادرانشان دندان افتاده را در دست گرفته و دور خانه می‌چرخند، و با 4 مرتبه تکرار نمودن این جمله با صدای بلند آن را به بالای پشت‌بام پرتاب می‌کنند: «سگ آبی، دندان جدیدی در فک من قرار بده.» این باور از آنجایی نشات گرفت که سگ آبی دندان‌هایی قوی دارد، بنابراین کودک نیز می‌تواند چنین دندان‌هایی داشته باشد که بتواند چوب را به‌راحتی و با سرعت تکه‌تکه کند.

کودکان قبیله هندی ناوجا، دندان خود را به سمت جنوب شرق و دور از خانه می‌برند. سپس دندان را در قسمت شرقی یک گیاه درمنه، مریم‌گلی یا درخت صنوبر دفن می‌کنند (سمت شرق مربوط به دوران کودکی است و نمادی از آن است).

کودکان هندی تتون دندان‌های خود را در خاک و در ورودی منزل دفن می‌کنند. هرکسی که برای اولین بار از روی جایی که دندان در آن دفن شده عبور کند، دندان جدید برای او رشد خواهد کرد.

کودکان هندی شوزواپ و یوپیگ دندان افتاده خود را باکمی گوشت ترکیب کرده و حین خوراندن آن به سگ می‌گویند: دندان‌های مرا محکم‌تر کن. به عقیده آن‌ها این سنت جواب می‌داد، زیرا گرگ‌ها اجداد سگ‌ها هستند و دارای دندان‌هایی قوی و تیز می‌باشند.

مادران یا مادربزرگان کودکان دِن یلونیوز دندان‌های افتاده آن‌ها را برداشته و در داخل یک درخت قرار می‌دهند، سپس از خانواده می‌خواهند که در اطراف درخت برقصند. این کار برای تبدیل‌شدن دندان‌های جدید به سفتی درخت انجام می‌شود.

مردم حبشه قدیم

کودکان دندان‌های افتاده خود را به سمت کفتار پرت می‌کنند و از او دندان‌های محکم‌تری می‌خواهند.

آرژانتین

در آرژانتین کودکان دندان‌های خود را در یک لیوان آب قرار می‌دهند. در شب "ال راتونسیتو"، یک موش کوچک آب را خواهد نوشید و با برداشتن دندان مقداری سکه یا شیرینی در داخل لیوان کوچک باقی خواهد گذاشت.

استرالیا

کودکان در استرالیا دندان خود را زیر بالشت قرار داده  و منتظر می‌شوند که پری دندان بیاید و در قبال دندان به آن‌ها پول دهد.

بوتسوانا

کودکان در بوتسوانا دندان‌های خود را روی پشت‌بام پرت می‌کنند و سپس از ماه می‌خواهند که برای آن‌ها یک دندان جدید بیاورد.

برزیل

برخی کودکان در برزیل دندان خود را به بیرون پرت کرده و از پرندگان می‌خواهد که آن را برداشته و برای آن‌ها یک دندان جدید بیاورد. پرندگان تنها دندان‌های سالم را برمی‌دارند! سایر کودکان با پرت کردن دندان‌های خود به بیرون از پنجره یا روی سقف از سنت جان می‌خواهند که دندان‌های خراب آن‌ها را برداشته و یک دندان سالم برای آن‌ها بیاورد.

چین

کودکان چینی دندان‌های بالایی خود را زیر پایه‌تخت و دندان‌های پایینی را روی سقف می‌اندازند. با این کار آن‌ها امیدوار به رشد سریع‌تر دندان‌های دائمی خود می‌شوند.

کلمبیا

کودکان کلمبیایی دندان‌های خود را زیر بالشتشان قرار می‌دهند. موشی بنام " ال رتون میگوئلیتو" دندان‌های آن‌ها را برداشته و به آن‌ها پول می‌دهد.

دانمارک

کودکان دانمارکی دندان‌های خود را زیر بالشت می‌گذارند و منتظر می‌شوند که پری دندان آمده و به آن‌ها کمی پول دهد.

مصر

کودکان مصری دندان خود را داخل دستمالی پیچیده و به بیرون می‌برند. سپس دندان خود را به سمت خورشید پرتاب کرده و از او می‌خواهند که دندان‌های بوفالویی آن‌ها را گرفته و یک دندان پرنده به آن‌ها بدهد. این داستان شبیه داستان بسیاری از کشورهای خاورمیانه است که دندان خود را به سمت خورشید پرتاب می‌کنند، به امید آنکه دندانی که به آن‌ها بازگردانده می‌شود سبب لبخند براق‌تری شود.

ال سالوادور

کودکان در ال سالوادور دندان‌های خود را زیر بالشت می‌گذارند. شب‌هنگام، موشی آمده و دندان‌ها را برداشته و مقداری پول بجای آن می‌گذارد.

انگلیس

در انگلیس کودکان دندان‌های خود را زیر بالشت گذاشته و منتظر می‌شوند تا پری دندان آمده و به ازای دندان به آن‌ها پول دهد.

فرانسه

کودکان فرانسوی دندان‌های خود را زیر بالشت قرار می‌دهند. در هنگام شب موشی بنام سوریس کوچک آمده و پس از برداشتن دندان هدیه کوچکی بجای آن قرار می‌دهد.

یونان

کودکان در یونان برای شانس بهتر دندان‌های خود را به روی پشت‌بام پرت می‌کنند. سپس آرزو می‌کنند که دندان‌های بزرگ‌سالی آن‌ها محکم و سالم شود.

گواتمالا

کودکان در گواتمالا دندان‌های خود را زیر بالشت قرار داده و منتظر می‌شوند که موشی آمده و پس از برداشتن دندان بجای آن کمی پول قرار دهد.

هایتی

کودکان در هایتی دندان‌های خود را روی پشت‌بام می‌اندازند و از موشی می‌خواهند که درازای دندان قدیمی دوران کودکی، دندان قوی‌تری به آن‌ها بدهد.

هند

برخی کودکان در هند دندان‌های خود را روی پشت‌بام می‌اندازند و از گنجشک می‌خواهند که دندان جدیدتری برای آن‌ها بیاورد. برخی دیگر نیز به امید داشتن دندان‌های براق‌تر در بزرگ‌سالی، دندان‌های خود را به سمت خورشید پرت می‌کنند.

اندونزی

کودکان اندونزیایی دندان‌های خود را به پشت سرشان یا بالای پشت‌بام خانه‌ها پرت می‌کنند. اگر دندان را به‌صورت صاف پرت کنند در آینده دندان‌های دائمی صافی خواهند داشت و اگر آن را کج پرت کنند، دندان دائمی آن‌ها کج رشد می‌کند.

جامائیکا

کودکان در جامائیکا معتقدند که وقتی دندانشان می‌افتد، یک گوساله آمده و دندان آن‌ها را برمی‌دارد. برای حفاظت از دندان در برابر گوساله، آن‌ها دندان را داخل یک قوطی قرار داده و به‌گونه‌ای آن را تکان می‌دهند که گوساله بترسید.

ژاپن

کودکان در ژاپن دندان‌های بالایی خود را روی خاک پرت کرده و دندان پایینی خود را روی سقف می‌اندازند. اعتقادی که در ورای این باور وجود دارد این است که دندان‌های جدید آن‌ها با افزایش سن همچنان صاف خواهد ماند.

کره

کودکان در کره دندان‌های خود را روی سقف خانه پرت کرده و این آواز را می‌خوانند: پرنده سیاه، پرنده سیاه، این دندان قدیمی من برای تو، برای من یک دندان جدید بیاور.

لیتوانی

کودکان در لیتوانی دندان خود را به‌عنوان یک سوغاتی نگاه می‌دارند.

مالزی

کودکان مالزیایی دندان قدیمی دوران کودکی خود را زیرخاک دفن می‌کنند. آن‌ها معتقدند چون دندان بخشی از بدن آن‌ها بوده، پس باید به زمین بازگردد.

نپال

کودکان در نپال از دندان‌های افتاده خود بسیار محافظت می‌کنند. آن‌ها معتقدند که اگر پرنده‌ای دندان آن‌ها را ببیند یا بخورد، دندان جدید نخواهد رویید. هدف آن‌ها دفن کردن دندان‌ها به‌گونه‌ای‌ست که هیچ پرنده‌ای نتواند آن را ببیند یا ببلعد.

نیجریه

کودکان در نیجریه یک سنت جالب دارند. اگر شما یک پسر باشید، شما دندان را با 8 سنگ در مشتتان نگه می‌دارید، دختران دندان را با 6 سنگ در مشت خود حفظ می‌کنند. سپس کودک چشمان خود را می‌بندد و با نجوا کردن نام خود سنگ‌هایی که در مشتش دارد را می‌شمارد. سپس می‌گوید: اوه، من می‌خواهم که دندانم بازگردد. سپس هر آنچه در مشت خود دارد را به سمت آسمان پرت کرده و با سرعت به سمتی می‌دود.

پاکستان

 کودکان در پاکستان دندان افتاده خود را در داخل یک پارچه کتان پیچیده و سپس برای داشتن شانسی خوب، در هنگام طلوع خورشید آن را به داخل نزدیک‌ترین رودخانه می‌اندازند.

فیلیپین

کودکان در فیلیپین دندان‌های افتاده خود را پنهان کرده و یک آرزو می‌کنند. اگر پس از یک سال بتوانند دندان خود را پیدا کنند، می‌توانند آرزوی دیگری داشته باشند.

روسیه

کودکان در روسیه به امید آنکه موش بتواند دندان‌های محکم‌تری به آن‌ها بدهد، آن‌ها را در لانه یک موش می‌گذارند.

اسپانیا

کودکان اسپانیایی دندان خود را زیر بالشت می‌گذارند. موش کوچکی که "راتونکیتو پرز" نام دارد، درازای کمی پول یا شیرینی دندان آن‌ها را برمی‌دارد.

سریلانکا

کودکان در سریلانکا در بیرون از منزل می‌ایستند، و با چشمانی بسته می‌گویند: سنجاب، سنجاب، این دندان را بگیر و یک دندان نو به من بده. سپس دندان خود را به بالای پشت‌بام پرت کرده و به داخل خانه می‌روند. سپس چشمان خود را می‌گشایند.

سوئد

کودکان سوئدی دندان خود را داخل یک لیوان پر از آب قرار می‌دهند. در هنگام صبح یک سکه به‌صورت مرموزی جای خود را به دندان داخل لیوان آب‌داده است.

تایوان

کودکان در تایوان دندان خود را به روی پشت‌بام پرتاب می‌کنند.

تاجیکستان

کودکان در تاجیکستان دندان خود را داخل زمین می‌کارند، به این امید که دندان در داخل دهان یک جنگجو بروید.

ترکیه

والدین کودکان ترک معتقدند که دندان افتاده کودکشان، آینده آن‌ها را با خود حمل می‌کند. اگر بخواهند فرزندشان در آینده دانشمند بزرگی شود، دندان کودک را در باغ یک کتابخانه یا دانشگاه دفن می‌کنند. اگر بخواهند که کودکشان یک فوتبالیست بزرگ شود، آن‌ها دندان را در یک زمین فوتبال دفن می‌کنند، اگر بخواهند که فرزندشان به دانشکده دندان‌پزشکی برود، پس می‌بایست دندان را در اطراف دانشکده پزشکی دفن کنند. در برخی فرهنگ‌ها دندان را به امید رشد دفن می‌کنند.

آمریکا

کودکان در آمریکا دندان‌های افتاده خود را در هنگام شب زیر بالشت می‌گذارند. سپس پری دندان آمده و در عوض برداشتن دندان مقداری پول زیر بالشت او می‌گذارد.

این‌ها تنها بخشی از صدها داستان موجود درباره جابجایی دندان افتاده هستند. این لحظه یکی از خاطره انگیزترین لحظات در دوران کودکی است، بنابراین زمانی که دندان کودکتان افتاد سعی نکنید این داستان را جعل کنید. از داستان‌های قدیمی استفاده کنید یا یک سنت جدید برای خود بسازید. در منطقه‌ی زندگی شما چه رسم و رسومی در مورد دندان‌های افتاده وجود دارد؟

 

بیشتر بدانید : ابزارهای دندانپزشکی زمان باستان چه شکلی بودند؟! (+عکس)

بیشتر بدانید : باورهای خرافی ایرانیان در مورد اعضاء بدن!

بیشتر بدانید : کشف اسکلت انسان با 4 دندان غیرمعمولی در اسپانیا

بیشتر بدانید : آداب و رسوم چینی ها/ از ازدواج با ارواح تا معیار عجیب زیبایی!!


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: lastsecond.ir