10 رسم و خرافه جالب درباره کریسمس
قصد داریم به معرفی 10 رسم و خرافه ای بپردازیم که در سال نو میلادی و شب های کریسمس باید به آنها عمل کرد

کریسمس؛ سنت‌ ها‌ و خرافات!

کریسمس با سنت‌ها‌ و نیز خرافه‌ها‌یی همراه است، اما اغلب ما نمی‌دانیم چرا در سال جدید این کارها را انجام می‌دهند و نیز دلیل انجام دادن این سنت‌ها‌ چیست. تعداد زیادی از این رسم‌ها‌ با خرافه‌ها‌یی همراه شده اند که برخی از مردم هنوز به تعدادی از این خرافه‌ها‌ اعتقاد دارند.

(شیرینی) پای شام کریسمس

تا می‌توانید شب کریسمس و بعد آن پای شام کریسمس بخورید، چراکه مقدار آن مشخص می‌کند که شما در سال جدید قدر خوش شانس خواهید بود. آنها را چاقو نبرید اما بهتر است که آنها گاز بزنید و با دندان نصف کنید، اگر با چاقو نصف کنید انگار شانس خود را بریده اید!

شمع‌ ها‌ را در کریسمس روشن نگه دارید

حالا در مورد شمع‌ها‌ی کریسمس، خیلی ضروری است که شمع‌ها‌ی کریسمس روشن نگه داشته شوند و از زمانی که در شب قبل کریسمس روشن می‌شوند تا روز کریسمس که خاموششان می‌کنند بدون وقفه و مشکل روشن بمانند.

Yule Log (کنده شب سال نو)

افراد این کنده را می‌توانند خودشان ببرند و البته بهتر است که خریداری شود و باید به اندازه ای بزرگ باشد که تمام شب بسوزد وگرنه در سال جدید بدشانسی می‌آورد. Yule Log  هم می‌تواند کنده درخت باشد و هم ریشه بزرگ، لزومی‌ ندارد که چوب گرد مخصوصی تهیه کنید. رسم مربوط به آن این است که شب قبل کریسمس افراد دور آتش این کنده می‌نشینند، نوشیدنی می‌نوشند و داستان‌ها‌یی در مورد  ارواح تعریف می‌کنند.

اولین کسی که روز کریسمس در را باز می‌ کند

اولین کسی که صبح کریسمس در را باز می‌کند باید با صدای بلند بگوید: "Welcome Father Christmas!" تا به عید اجازه ورود بدهد و ارواح بد فرار کنند! همچنین باید آستانه در را جارو کرده تا همان اول سال مشکل و دردسر را کامل پاک کنند.

(گیاه) دارواش

یک خرافه قدیمی‌ می‌گوید کسانی که زیر دارواش با خانواده روبوسی نکنند در سال آینده بدشانسی می‌آورند! همچنین آنها باید پشت در آویزان باشند و تا موقعی که در سال جدید یک گیاه جدید جایگزین نکرده اند نباید قبلی را دور بیندازند وگرنه سال خوبی نخواهند داشت.

پودینگ کریسمس

هر نفر در خانه سه بار پودینگ را دور می‌چرخاند و آرزو می‌کند. اگر مجرد باشید و از این کار غافل شوید تا آخر سال ازدواج نخواهید کرد. همچنین تا موقعی که کسی به آزویش نرسیده باید به صورت راز باقی بماند.

آواز خوانان کریسمس

آواز خوانی سنتی قدیمی ‌است. آوازخوانان به خانه دیگران رفته و سرودهای کریسمس را می‌خوانند. هرگز فکر نکنید که می‌توانید بدون دادن مقداری پول، یا غذا و یا نوشیدنی اجازه دهید آنها بروند وگرنه در بقیه سال از بدشانسی خود رنج خواهید کشید.

هدیه‌ دادن در کریسمس

اصل سنت هدیه دادن به سنت نیکلاس برمی‌گردد. او زمان کریسمسی ‌برای سه خواهرش ناراحت بود و سه سکه از لوله بخاری به پایین پرتاب کرد. آنها جوراب‌ها‌یشان در روی سکوی بخاری آویزان کرده بودند بنابراین هر سکه در یک جوراب افتاد. خرافه دیگری هم درباره هدیه دادن کفش وجود دارد؛ گفته شده که کریسمس به کسی کفش هدیه ندهید چرا که در آن سال او از زندگی تان بیرون می‌رود.

(گیاه) خاس

خاس جادوی محافظی در مقابل جادوگران و آذرخش می‌باشد و در فصل تعطیلات برای این منظور تهیه می‌شود. خرافه ای وجود دارد که می‌گوید اگر گیاه نرم باشد زن درخانه همه کاره و رئیس خواهد بود و اگر زبر باشد مرد رئیس خواهد بود. پس هشدار به زوج‌ها‌ که از هر دو نوع آن پیدا کنند!

درخت کریسمس

آوردن شاخه‌ها‌ی سبز جادویی است که شما را مطمئن می‌کند زندگی گیاهی و سبزی طبیعت تا آخر زمستان برمی‌گردد. پس درخت کریسمس بزرگ ترین و اصلی ترین شی برای این باور است. خرافه‌ها‌ی قدیمی‌تر در مورد درخت کریسمس می‌گوید که نباید آن را داخل خانه آورد و تا قبل از 24 دسامبر آن را تزئین کرد تا از فشارهای بوالهوسانه و متزلزل دوری کرد.

برخی از این سنتها به مرور زمان کم رنگ شده اند و یا از بین رفته اند، اما اغلب کسانی که به سنت‌ها‌ی قدیمی‌ علاقه دارند هنوز به این سنت‌ها‌ی سال نو مثل چرخیدن با پودینگ کریسمس عمل می‌کنند.

بیشتر بدانید : تاریخچه استفاده از درخت کریسمس

بیشتر بدانید : 10 سنت عجیب و جالب به مناسبت کریسمس و آغاز سال میلادی

بیشتر بدانید : از شکستن ظرفها تا پرت کردن وسایل منزل به بیرون، رسم های کریسمس در نقاط مختلف دنیا

بیشتر بدانید : خاستگاه جشنهای کریسمس

بیشتر بدانید : وجه تسمیه ماه ژانویه


تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ