از دیگر ویژگی‌های این اثر آب‌های جاری در آن است، جریان آب که سرچشمه آن از کوه‌های تیگران تامین می‌شود و با جریان یافتن در حوض‌های پلکانی موجود....
 
باغ شاهزاده یکی از زیباترین باغ‌های ایران و نمونه ای شاخص از باغ‌های دوره قاجاریه می‌باشد که در ۴ کیلومتری شهر ماهان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده است.
این اثر تاریخی در جوار شهر ماهان در 35 کیلومتری کرمان قرار گرفته است. این بنا نمونه ای شاخص از باغ‌های ایرانی می‌باشد که در قرن سیزدهم ه.ق در دوره قاجاریه احداث شده است.
باغ شازده (شاهزاده) دارای مساحتی به وسعت 75 هزار متر مربع بوده که به صورت مستطیل شکل می‌باشد. در این باغ زیبا بناهای مختلفی نیز ساخته شده است از جمله: عمارت اصلی (شاه نشین) در بخش بالایی باغ، در دو طبقه ساخته شده که در بخش شرقی آن حمام بنا قراردارد و می‌توان ویژگی‌های معماری دوره قاجاریه را در آن بخوبی مشاهده نمود.
در قسمت ورودی باغ هم شاهد سردر خانه هستیم که در دو طبقه و با تزئینات زیبایی چون کاشی کاری و نقوش هندسی آراسته شده است.
 
باغ شاهزاده

سردر ورودی باغ
 
همچنین در قسمت‌های مختلف آن درختان گوناگونی چون سرو، کاج، چنار، بید و... وجود دارد که زیبایی‌های این باغ را دو چندان کرده است.
از دیگر ویژگی‌های این اثر آب‌های جاری در آن است، جریان آب که سرچشمه آن از کوه‌های تیگران تامین می‌شود و با جریان یافتن در حوض‌های پلکانی موجود در فاصله میان شاه نشین تا سردر ورودی به همراه درختان رفیعی که در اطراف مسیر آب قرار دارد منظره بسیار باشکوهی خلق کرده است که عبور ازاین مسیر احساس شکوه خاصی را در بیننده ایجاد می‌نماید.
 
باغ شازده
مسیر پلکانی به طرف عمارت اصلی

عمده مصالح بکار رفته در ساخت بناها آجر و ملاط بوده که در اغلب بخش‌ها توسط کاهگل اندود شده و در قسمت‌هایی نیز از کچ استفاده شده است و در برخی قسمت‌های خارجی بناها نیز از کاشی استفاده شده است.
همچنین از مصالحی چون قلوه سنگ و ملاط در پوشش کف محوطه استفاده شده است.
این میراث تاریخی به شماره 966 در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است و هر ساله میزبان هزاران گردشگران داخلی و خارجی بسیاری می‌باشد.
 
baghe shazdeh (8).JPG 
عمارت اصلی باغ شازده
 
baghe shazdeh (3).JPG
نمای داخلی سردر ورودی
 
baghe shazdeh (4).JPG
مسیر پلکانی رو به سردر ورودی
 
baghe shazdeh (5).JPG
حمام موجود در باغ
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: dayna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
تبریز؛ شهر خانه‌های قاجاری
گزارش تصویری از كاخ ميان پشته در انزلی
بناهای ایرانی که قبل از مرگ باید دید!
 گزارش تصویری: دیدنی های شهر تبریز
گزارش تصویری: زیباترین کویر دنیا در کرمان!