غار کوگان
غار «کوگان» یکی از عجیب‌ترین و پیشرفته‌ترین معماری‌ها حساب می‌آید که در گوشه ای از استان سبز لرستان جا خوش کرده است....

غار کوگان در نگاه اول ظاهری شبیه دژ دارد و سر تا سر آن با حجاری‌های دقیقی ساخته شده که حفر آنها حقیقتا طاقت فرسا بوده است.
غار «کوگان» یکی از عجیب‌ترین و پیشرفته‌ترین معماری‌ها حساب می‌آید که در گوشه ای از استان سبز لرستان جا خوش کرده است.

این غار یکی از معدود غارهای مصنوعی لرستان است که به دست انسان در دل کوهستان‌ ساخته شده است. این غار در 52 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد در روستای خوش آب و هوایی به همین نام قرار دارد و جزء غارهای چند طبقه محسوب می‌شود که دسترسی به آنها بسیار سخت است. در واقع اگر آماتور باشید یا بدون تجهیزات حرفه‌ای غارنوردی و کوه نوردی به این غار سری بزنید، عملا حرکت در این غار برایتان غیر ممکن خواهد بود.
 

غار کوگان در نگاه اول ظاهری شبیه دژ دارد و سر تا سر آن با حجاری‌های دقیقی ساخته شده که حفر آنها حقیقتا طاقت فرسا بوده است. به استناد سکه‌هایی که در اطراف غار کوگان به دست آمده، می‌توان فهمید که عمر این غار به دوره اشکانیان می‌رسد و در قرون متمادی به عنوان یک محل سکونت دائمی‌مورد استفاده قرار گرفته است. این غار دارای اتاق‌هایی جهت استفاده بوده و نمونه‌ای از معماری صخره‌ای اشكانی است كه علاوه بر آن اثر مذكور به آیین مهر نیز نسبت داده شده؛ جالب‌ترین ویژگی این اتاق‌ها این است که در همه آنها مخازن آب تعبیه شده است.
 

غار کوگان در واقع یک نمونه برجسته، پیشرفته و دیدنی از معماری صخره ای است که مساحت کلی فضاهای تعبیه شده در آن به حدود 281 متر مربع می‌رسد.

برای رسیدن به غار کوگان باید به لرستان و کیلومتر 8 جاده خرم آباد-کرمانشاه سفر کنید و کوه کوگان را در سمت چپ جاده ببینید. مسیر دسترسی دیگر شما، از شهرستان پلدختر در جنوب شرقی شهرستان خرم آباد می‌گذرد. از این جا باید به منطقه معمولان بروید و روستای کوگان را در این بخش ببینید.
 

اگر از نشانی دوم راهی شوید، تا مرکز استان 52 کیلومتر فاصله خواهید داشت که همه این مسیر آسفالت است و احتمالا مشکلی در تردد پیش نخواهد آمد. وضعیت آب و هوایی منطقه هم معتدل کوهستانی است. بنابراین در این فصل از سال به تجهیزات گرمایشی و لباس های گرم احتیاج پیدا می‌کنید.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: bornanews.ir


مطالب پیشنهادی:
غار کتله خور گوهری ارزشمند در دل کوه‌های زنجان
تخت سلیمان پایگاه 5 دوره تاریخ تمدن ایران باستان (+عکس)
برای تماشای این تصاویر «آب» همراه خود داشته ‌باشید! (+عکس)
چهار آبشار؛ نهان در عمق دوهزار متری غار قوری قلعه (+عکس)
حمام 300 ساله‌ی اصفهان با استخر و سونا!