عکس‌هایی بی نظیر از کویر یزد
در ميان منابع متنوع جهانگردى در ايران، بى‌شک کوير از جاذبه‌اى خاص برخوردار است. خصوصاً اينکه بعضى از کويرهاى ايران در نوع خود منحصر به فرد هستند و از جالب‌ترين مناظر و ديدنى‌هاى دنيا محسوب مى‌شوند. کویر یزد یکی از...
عکسهای از کویر زیبا یزد:



http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/kavir-93-yazd1.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/kavir-93-yazd2.jpg
در ميان منابع متنوع جهانگردى در ايران، بى‌شک کوير از جاذبه‌اى خاص برخوردار است. خصوصاً اينکه بعضى از کويرهاى ايران در نوع خود منحصر به فرد هستند و از جالب‌ترين مناظر و ديدنى‌هاى دنيا محسوب مى‌شوند.

گشت و گذار در ميان فضاهاى وسيعى که نگاه را تا دوردست مى‌کشاند، غافلگير شدن در چشم‌انداز شن‌هاى روان و شوره‌ زارهاى خشک و سوزان، ابنيهٔ تاريخى، سايهٔ تک‌آبادى‌ها، بناهاى آجرى رنگ، ساختمان‌هاى ساده و خشن، کاروان‌سراها و رباط‌هاى قديمى براى هر جهانگردى جذاب و ديدنى است.

از ميان جهانگردانى که در نيمه راه شرق و غرب از ايران ديدن کرده‌اند، «سون هدين» سياح سوئدى به خاطر کار بزرگ و ژرف خود، ‌ جايگاهى والا دارد. او ماه‌ها و سال‌ها بر پشت شتر در کوره‌راه‌هاى ايران، به ويژه در کوره‌راه‌هاى کويرى، هزاران کيلومتر راه را درنورديد و از ديده‌هاى خود گزارشى جامع تهيه کرد که اثرى مهم در شناخت يکى از مهمترين جاذبه‌ هاى جهانگردى ايران به شمار مى‌رود. اين جاذبه، کويرهاى ايران است.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/kavir-93-yazd3.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/kavir-93-yazd4.jpg
انواع گياهان کويرى در کنار تپه‌هاى شن روان و بقاياى قلعه‌هايى که بر اثر پيشروى کوير ويران شده‌اند در کنار روستاهاى آباد و گزستان‌هايى که اين‌جا و آن‌جا پيشروى کوير را مهار کرده‌اند و به صورت بيشه‌اى در اقيانوسى بى‌انتها پديد آمده‌اند، توجه هر تازه‌ واردى را به خود جلب مى‌کنند.

جاذبه‌هاى اين بخش در استان يزد از طريق دو محور مورد توجه قرار گرفته است: اول محور يزد به بافق که با گذر از مسجد کهن فهرج در حاشيهٔ کوير تا بافق ادامه مى‌يابد. در طول راه، جنگل‌هاى گز که جابه‌جاى حاشيه‌هاى کوير را تسخير کرده و زيبايى و جذابيت خاصى به اين مسير بخشيده است وجود دارد. در انتهاى مسير بافق، پارک بسيار زيباى آهن‌شهر وجود دارد که در حدود ۲۰ هکتار وسعت آن است و از نخل‌هاى کهنسال و انواع گل‌ها پوشيده شده است و همچون بهشتى موعود در انتهاى راه کويرى خودنمايى مى‌کند.

مسير ديگر، محورِ يزد، خرانق، بياضه تا خور بيابانک است که سرشار از تپه‌هاى گنبدى شکل شنى پوشيده از تاق و بوته‌هاى صحرايى و کويرى است. جابه‌جاى اين مسير، ‌ رباط‌‌هايى زيبا و متعدد با پنجره‌هايى قوسى و معمارى شگفت‌انگيز قرار گرفته و مجموعه‌اى ديدنى و جذاب را پديد آورده است. از آن جمله قلعهٔ بياضه که بدون شک يکى از ديدنى‌ترين قلعه‌هاى نظامى نسبتاً سالم کهن است که در کنار باغ‌هاى زيباى آباديِ خوربيابانک در جوار درختان نخل و سنجد و انواع ميوه و مرکبات قرار گرفته است و جاذبهٔ‌ بى‌مانند اين مسير را کامل مى‌کند.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/kavir-93-yazd5.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/kavir-93-yazd6.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/kavir-93-yazd7.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/kavir-93-yazd8.jpg
قلعهٔ بياضه که حکيم ناصر خسرو قباديانى نيز از آن ديدن کرده، يادگار دليرى‌ها و مقاومت‌هاى گستردهٔ مردم اين خطه در مقابل چپاولگران و زورمندان است. اين قلعه، از جمله مکان‌هايى است که از ديدگاه باستان‌شناختى و مطالعهٔ احوال گذشتهٔ مردم اين ناحيه، بايد بيش از پيش مورد بررسى و تحقيق دقيق قرار گيرد. از ديدنى‌هاى ديگر اين محل، ‌ درخت زيتون تناورى است که عمر آن به بيش از يک هزار سال مى‌رسد.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/kavir-93-yazd9.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/kavir-93-yazd10.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/kavir-93-yazd11.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/kavir-93-yazd12.jpg
مناطق کويرى استان يزد را مى‌توان به نواحى زير تقسيم کرد:
کوير اردکان (سياه ‌کوه) که مهم‌ترين کوير منطقه به شمار مى‌رود و به شکل يک نعل اسب با جهت شمال غربى - جنوب شرقى در شمال اردکان قرار دارد. اين منطقهٔ‌ کويرى بين دو کوه منفرد «هرش» به ارتفاع ۱۹۳۹ متر در جنوب و «سياه‌‌کوه» به ارتفاع ۲۰۵۰ متر در شمال قرار دارد و مکانى مناسب براى جذب جريان‌هاى آبى و سيلابى است که از دامنهٔ‌ اين دو کوه سرازير مى‌شود.

کوير ابرقو که يکى از معروف‌ترين مناطق کويرى کشور محسوب مى‌شود به شکل دايره بين دو رشته کوه قرار گرفته و به فاصلهٔ‌ کمى از آن کوير تاغستان واقع شده است.

کوير در انجير که سومين منطقهٔ مهم کويرى يزد به شمار مى‌رود با مساحت تقريبى ۱۵۰۰ کيلومتر مربع در شرق استان قرار گرفته است.

ديگر کويرهاى استان عبارت‌اند از:
- کوير هرات و مروست با مساحت تقريبى ۵۰۰ کيلومترمربع و نسبتاً مرطوب.
- کوير بهشت آباد بين انار و رفسنجان با جهت شمال غربى به جنوب شرقي.
- کوير بهادران در جنوب شرق مهريز، با جهت شمال غربى به جنوب شرقي.
- کويرهاى ساغند، حاجى‌آباد و زرين‌آباد نيز از جمله کويرهاى استان يزد هستند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ  
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
داستان غم‌انگیز ۹ نامزد اسکار؛ چرا خودشان را کشتند؟
عکسهایی باورنکردنی از فیلمهای نامزد اسکار 2014
روایت با جزئیات الناز شاکردوست از غرق شدن در دریا و نجات از مرگ!
سانسور ویدئوکلیپ تازه کیتی پری به دلیل اعتراض مسلمانان + شرح کامل ماجرا
کدام یک از این خانم‌ها اسکار را به خانه می‌برد؟ + تصاویر