سفر نوروزی به جزیره قشم آریزونای ایران + عکس
قشم بزرگ‌ترین جزیره‌ی خلیج فارس میزبان مسافران در فصل‌های سرد و خنک پاییز، زمستان و نیز تعطیلات نوروزی است. تنگه‌ زیبا و وهمناک چاهکو از مناطق زیبا و خیره کننده این جزیره به شمار می رود

تنگه ی چاهکو قشم

خیلی عجیب نیست که ما از داشته‌های خود غافل باشیم؛ اما در این چند ساله، به‌همت تغییرهای نسلی و تکنولوژیکی، بهبهودهایی در این زمینه‌ها به‌دست آمده و در حال شکل‌گیری است. یکی از این موردها، معرفی رو به رشد تنگه‌ی نادر و زیبای «چاهکو» در جزیره‌ی قشم است. «قشم» نه‌تنها بزرگ‌ترین جزیره‌ی ایران، بلکه بزرگ‌ترین جزیره‌ی خلیج فارس است؛ تا جایی که بد نیست بدانید دومین جزیره‌ی خلیج فارس که 2.5 برابر از قشم کوچک‌تر است، بحرین نام دارد؛ کشور بحرین!

ساحل جزیره قشم

ساحل جزیره قشم

جزیره‌ی قشم در چند دهه‌ی گذشته، به‌موازات جزیره‌ی کیش، در زمینه‌ی صنعت گردشگری، توسعه‌ها و موفقیت‌هایی داشته است. این جزیره که هم از طریق هوایی با پروازهای مستقیم و هم از طریق مسیر ترکیبی ریلی (تا بندرعباس) و سپس انتقال با لنج، میزبان مسافران بسیاری بویژه در فصل‌های سرد و خنک پاییز، زمستان و نیز تعطیلات نوروزی است، علاوه بر ویژگی خرید در منطقه‌ی آزاد که بازارهای سنتی و مدرن زیادی را تقویت کرده است، ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی‌اش هم طرفداران ویژه‌ای دارد.

ساحل سرسبز جزیره قشم

ساحل سرسبز جزیره قشم

در این میان، جنگل حرا، غار خوربس، دره‌ی ستاره‌ها و غار نمکی به‌همراه جزیره‌های پیرامونی هنگام و هرمز، بیشتر تبلیغ و شناخته شده‌اند؛ هرچند که مسیر دسترسی به غار نمکی همچنان دشوار است؛ اما چاهکو، یکی دیگر از ویژگی‌های خاص قشم است که در تبلغیات پیش از این، به هر دلیل، کمتر حضور داشته اما رفته رفته، بویژه توسط راننده‌های محلی که به حمل گردشگران می‌پردازند، مقصد بسیاری از مسافران شده است.

ورودی تنگه چاهکو قشم

ورودی تنگه چاهکو قشم

تنگه‌ی چاهکو درواقع تنگه‌ی متقاطع و ضربدری است که حاصل فرسایش‌های آبی و بادی است. نمونه‌ی این تنگه را در آریزونای آمریکا، با توجه به تبلیغات رسانه‌ای و تصویری چند دهه‌ی گذشته، به‌خوبی می‌شناسیم؛ هرچند که گفته می‌شود در برخی از دیگر کشورها هم نمونه‌ی آن وجود دارد.

چاهکو قشم

چاهکو قشم

دیواره‌ها و کف تنگه تشکیل شده‌اند از سنگ‌های رسوبی و آهکی که با ایجاد حفره‌ها و شکل‌های هندسی غیرمنظم، زیبایی خیره‌کننده و قابل توجهی به‌وجود آورده‌اند.

ورودی تنگه چاهکو جزیره قشم

ورودی تنگه چاهکو جزیره قشم

ابتدای تنگه وسیع است اما رفته رفته آن‌قدر تنگ می‌شود که به زیر نیم متر می‌رسد و عبور از آن دشوار می‌شود. ارتفاع چند ده متری دیواره‌ها موجب می‌شود در زمان خلوتی روز که صدای زوزه‌ی باد نیز در آن می‌پیچد و نیز شب‌هنگام که ستاره‌ها در سقف دره خودنمایی می‌کنند، زیبایی وهمناک اما دل‌انگیزی به خود بگیرد.

یکی از چاه‌های ذخیره آب باران در چاهکو قشم

یکی از چاه‌های ذخیره آب باران در چاهکو قشم

در کف دره نیز شیارهای حاصل از عبور آب که گاه بسیار تنگ هستند، توجه‌برانگیزند.

شیارهای آب تنگه چاهکو قشم

شیارهای آب تنگه چاهکو قشم

وجه تسمیه دره‌ی چاهکو که در مجاورت روستای چاهی قرار دارد، به چاه‌های کم‌ارتفاعی برمی‌گردد که در ابتدای ورودی تنگه، توسط مردم محلی و برای ذخیره‌ی آب شیرین باران احداث شده‌اند. چراکه شل‌گیری تنگه را بیشتر به‌خاطر باران‌های سیل‌آسا می‌دانند که موجب می‌شود آب شیرین باران در فضای تنگی هدایت شده، به‌سمت خروجی وسیع دره پیش برود. آب شیرین در این منطقه، بسیار باارزش بوده است.

تنگه چاهکو جزیره قشم

تنگه چاهکو جزیره قشم

اگر در سفر به قشم، دره‌ی ستاره‌ها را زیبا می‌پندارید، تجربه‌ی چاهکو را اصلا از دست ندهید.

بساط یادگاری‌ فروشی دریایی در جزیره هنگام

بساط یادگاری‌ فروشی دریایی در جزیره هنگام

یک پرس غذا در رستورانی نزدیک چاهکو قشم

یک پرس غذا در رستورانی نزدیک چاهکو قشم

بیشتر بدانید : گزارش تصویری: جاذبه عجیب طبیعی در ایران/ درختانی به نام ابوعلی سینا

 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir