سفری مهیج به دره ارواح ایران + عکس
کول خرسان یا دره ارواح ، دره‌ای اعجاب‌آور و اسرارآمیز در استان خوزستان است که پیمایش مسیر سخت و هراس‌آور آن، هیجان و شگفتی را برای شما به ارمغان می‌آورد

تصاویر دره ارواح کول خرسان دزفول

چشمه‌ها از دیوار‌های این دره شگفت‌انگیز می‌جوشند و درختان بادام کوهی، نخل‌ها و درختان وحشی انگور، تصاویر خیال‌انگیزی را پدید آورده‌اند. در راه عبور از این دره متحیرکننده، گاهی دیواره‌های ۲۰۰ متری عظیم به هم نزدیک شده، راه باریک شده و آسمان گم می‌شود و آنوقت است که در این فضای وهم‌انگیز و نفس‌گیر، دلهره به سراغتان می‌آید. شاید به همین دلیل است که نام دیگر این دره را «دره ارواح» گذاشته‌اند.

بیشتر بدانید : دره ارواح: جاذبه هیجان انگیز دزفول + عکس

دره ارواح ایران کجاست
تصاویر دره ارواح کول خرسان دزفول


هشدار خطر!

پیش از آنکه هر گونه صحبتی درباره دره کول خرسان به میان آوریم باید بگوییم که این جاذبه با همه زیبایی ها و جلوه های منحصر به فردش می تواند شما را به کام مرگ بکشاند. اگر با بی تجربگی، نداشتن آمادگی لازم و آشنا نبودن به خطرات طبیعت راهی این جاذبه شوید، ممکن است هیچگاه بازنگردید.

نمونه های حوادثی که در این دره رخ داده کم نیستند و بودند کسانی که بدون کسب هیچ گونه اطلاعاتی قدم در مسیر این دره گذاشته و دیگر آبی آسمان را ندیده اند. بهتر است بدانید که تا به حال چندین مورد مرگ گردشگران در این دره و رودخانه آن گزارش شده است.

دره ارواح ایران کجاست
سفر به دره ارواح ایران

اگر خواستار هیجان این سفر هستید می توانید با حضور یک راهنمای با تجربه و همه فن حریف، از آن لذت ببرید. در غیر این صورت، هرگز به تنهایی به کول خرسان نروید.

دره کول خرسان یا دره ارواح کجاست؟

دره کول خرسان یا دره ارواح ایران در ۳۵ کیلومتری شمال دزفول در مسیر در منطقه سرپله و در همسایگی روستای پاقلعه و بیشه‌بزان قرار دارد. کول در زبان محلی به معنی دره است. اما هنوز هیچ کس از دلیل گذاشتن نام «خرسان» یا «خرسون» در ادامه آن، خبری ندارد.

دره ی کول خرسان یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های دزفول است. این دره مسیر باریکی از میان دیواره های طبیعی بلند است که چشمه های فراوانی از میان آن عبور می‌کند.

دره ارواح ایران کجاست
شگفت انگیزترین جاذبه‌ گردشگری دزفول

در ابتدای دره نخلستان کوچکی قرار دارد که وقتی به سمت انتهای دره بروید درختان دیگری مانند سدر، انگور، پسته وحشی، انجیر وحشی و کُنار نمایان می شود. هر چه به مرکز دره نزدیکتر می شوید گیاهان دارویی مانند پرسیاوشان نیز بیشتر به چشم می آید.

دره سرشار از آب باریکه‌هایی است که از دیواره‌های دره جاری هستند و در سالهایی که بارندگی وجود داشته باشد این آب باریکه‌ها به آبشار تبدیل می شوند. همچنین در میان دره کول خرسان نهری دایمی در بستر شنی و ماسه ای در جریان است که از چشمه های درون دره سرچشمه می گیرد.

دره ارواح ایران کجاست
دره کول خرسان، دره ارواح دزفول

در طول مسیر، گاهی تنگه آنقدر باریک می شود که فقط امکان عبور یک نفر را دارد و گاهی آنقدر عریض که می توانید آسمان وسیعی را بالای سر خود ببنید.

در بخش دیگری از مسیر دیواره های دو طرف در بالای سرتان به هم می رسند و تقریبا آسمان ناپدید می شود که حالت ترسناکی به دره می دهد.

دره ارواح ایران کجاست
دره کول خرسان

در بخش انتهایی دره کول خرسان، غاری قوسی شکل قرار دارد. در انتهای این غار آبگیری به طول ۵ متر و عرض ۳ متر وجود دارد که به رودخانه‌ی دز مشرف است. این حوضچه در اصطلاح محلی به گهر معروف است و محلی ها در فصل گرم در این حوضچه آب تنی می کنند.

نکته‌ی جالب در مورد دره کول خرسان آب و هوای آن است. برخلاف طبیعت اینجا، دره در زمستان نسبتا گرم و در تابستان بسیار خنک است به حدی که دما در میان دره به کمتر از ۲۰ درجه می رسد. اختلاف دمای دره کول خرسان در تابستان با شهر دزفول حدودا ۳۰ درجه است.

رودخانه دز و گرداب مرگ

کول خرسان به رودخانه دز منتهی می شود، رودخانه ای که با جوش و خروش خود و گرداب هایش، خشم زیبایی از طبیعت را به نمایش گذاشته است. دز رودخانه‌ای است که از رشته کوه زاگرس میانی سرچشمه می گیرد و با گذر از قسمتی از سرزمین عزیزمان، حیات را به آن می بخشد.

دره ارواح ایران کجاست
گرداب رودخانه دز در دره ارواح

در بخشی از این رودخانه که در نزدیکی کول خرسان و در منطقه ای به نام چال کندی قرار دارد، عمق زیاد رودخانه و شدت جریان آب و نیز وجود گرداب بسیار خطرناک موجب ناامن بودن آن شده است و به دلیل آنکه گرداب این قسمت می تواند جان انسان را بگیرد نام گرداب مرگ را بر آن گذاشته اند.

چگونه می‌توان به دره ارواح ایران رفت؟

برای رسیدن به دره کول خرسان باید وارد مسیر روستای بیشه بزان در منطقه شهیون شوید و از روستای پاقلعه در منطقه شهیون بگذرید و به کول خرسان برسید. البته در نظر داشته باشید این مسیر حدودا یک ساعت و نیم نیاز به پیاده روی دارد.

مسیر این پیاده روی تقریبا سخت است و تنها افرادی که از آمادگی جسمانی بالایی برخودار هستند می توانند به کول خرسان برسند.

باز هم تاکید می کنیم که اگر قصد سفر به دره ارواح را دارید حتما از یک راهنمای مجرب و آشنا به منطقه کمک بگیرید و اطلاعات لازم را در مورد این منطقه داشته باشید.

قبل از رفتن به کول خرسان باید حتما تجربه طبیعت گردی داشته باشید و اصول آن را بدانید. آمادگی جسمانی را فراموش نکنید که یکی از ضروریات این سفر است. دانستن اصول کوهنوردی و شنای حرفه ای به شما کمک می کند بیشتر از این سفر لذت ببرید. اگر قصد قایق سواری در دز را داشتید حتما با تجهیزات مناسب این کار را انجام دهید و جان تان را به بازی نگیرید.


بیشتر بدانید : دریاچه ارواح نوشهر، از عجایب ترسناک ایران + عکس

بیشتر بدانید : دره مرگ خوزستان، جاذبه های طبیعی که شما را به کام مرگ می کشاند

بیشتر بدانید : گشت‌و‌گذار در شمخال, دره پیمایی زیر نور ماه + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: rooziato.com