تجربه هیجان انگیز یلدای کویری در مثلث برمودای ایران + عکس
 سفر به کویر در طولانی‌ترین شب سال حتما خاطره خاصی برای شما به جا می‌گذارد مخصوصا سفر به ریگ جن یا مثلث برمودای ایران که هیجان خاصی هم دارد و پر از رمز و راز است

سفر به ریگ جن/ کویر ریگ جن کجاست؟

 چیزی تا شب یلدا نمانده است. بعضی‌ ها به دنبال خرید میوه و آجیل هستند و می‌خواهند ببینند شب یلدا با چه کسانی خوش می‌گذرد تا دورهم جمع شوند. عده‌ای دیگر هم به فکر سفره آرایی و آرایش شب یلدایی و هندوانه‌ای و... هستند تا از موج پست و استوری این شب جا نمانند.

اما خیلی‌ ها هم اصلا حوصله اینجور مراسم‌ها را ندارند و می‌گویند همه زندگی برای ما مثل شب یلدا طولانی است و در نهایت هم یا اصلا در جمع حاضر نمی‌ شوند یا اگر حاضر شوند فقط در گوشه‌ای مشغول چک کردن گوشی هستند. اما به نظر می‌رسد این خود ماییم که تعیین می‌کنیم شب یلدا به ما خوش بگذرد یا نه. این شب هم مثل هر شب دیگر اگر حرکتی نزنید فقط کسالت به سراغتان می‌آید.

ریگ جن کویر مخوف در مرکز دیران
ریگ جن کویر مخوف در مرکز ایران

اگر دنبال یک شب خاطره انگیز هستید می‌توانید یک سفر یلدایی را تجربه کنید. سفر به کویر در طولانی‌ترین شب سال حتما خاطره خاصی برای شما به جا می‌گذارد مخصوصا سفر به ریگ جن یا مثلث برمودای ایران که هیجان خاصی هم دارد و پر از رمز و راز است.

در فصلی که فصل سفر به کویر است و از گرما و سرمای شدید کویر در امان هستید، قدم زدن روی شن‌های داغ در آستانه زمستان حتما سرحالتان می‌کند. می‌توانید در روز بدوید و به افق‌های دور دست خیره شوید و در شب طولانی یلدا کنار آتش بنشینید و چشم بدوزید به افق‌های خیره کننده کویر.

با کمی همت کردن و به جان خریدن رنج سفر در طولانی‌ترین شب سال این فرصت را دارید که ساعت‌ها به آسمان پاک کویر خیره شوید؛ و ستاره‌ها را به دور از آلودگی رصد کنید. آلودگی هنوز نتوانسته زیبایی کویر را تعطیل کند و از آنجایی که دسترسی به ریگ جن چندان ساده نیست و خطراتی هم دارد این منطقه هنوز تا حدی بکر مانده است و می‌توانید از سکوت و زیبایی و تمیزی آن لذت ببرید.

چطور به ریگ جن سفر کنیم؟

اول از همه بگویم اگر به فکر این هستید که شب یلدا را تنها باشید اصلا به ریگ جن فکر نکنید. وجود شن زار‌های روان و باتلاق‌های نمکی در این منطقه خطرناک است و اگر راهنمای راه بلدی نداشته باشید امکان دارد در زمین فرو بروید. تور‌های مختلفی به مناسب شب یلدا برای ریگ جن برگزار می‌شود و اگر یک لیدر آشنا هم داشته باشید می‌توانید با خرج کمتر با دوستانتان به سومین ریگ زار بزرگ ایران سفر کنید.

روی نقشه محل دقیقی برای ریگ جن که به معنی «ماسه زار مخفی» است پیدا نمی‌کنید. کویر ریگ جن در امتداد غرب تا جنوب غرب دشت کویر قرار دارد و از شمال به جنوب سمنان و جنوب شرق گرمسار، از غرب به پارک ملی کویر و تنگ ظلمات و همچنین از بخش شرقی به سمت محور ارتباطی جندق - معلمان و در نهایت از جنوب به شمال انارک و چوپانان امتداد دارد.

مسیر سفر به ریگ جن در کویر سمنان
مسیر سفر به ریگ جن در کویر سمنان

بهترین مسیر دسترسی به این کویر بخش شمال شرق پارک ملی کویر است. جاده سنگفرش ملک آباد در این ناحیه زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست اداره می‌شود و عبور از آن نیاز به اخذ مجوز دارد، اما مسیر راحتی برای سفر به ریگ جن است. تور‌های گردشگری مجوز سفر را دارند.

تلماسه‌های فراوان، باتلاق‌های نمکی، شنزار‌های روان، پوشش گیاهی بسیار اندک و نبود حیات جانوری از جمله ویژگی‌های این ناحیه است که هرچند ممکن است از جذابیت آن کم کند، اما تجربه منحصر به فردی از سفر به یک کویر کاملا خلوت و بدون نیش حشرات و جانوران موذی را برای شما به ارمغان می‌آورد

افسانه هایی که درباره ریگ جن گفته می شود

تپه‌های ماسه‌ای برخان و تپه‌های ماسه‌ای هرمی در سراسر ریگ جن پراکنده شده اند و مناظر زیبایی را شکل می‌دهند، اما افسانه‌های محلی مختلفی در مورد این ناحیه وجود دارد که سفر به این کویر زیبا را جذاب‌تر می‌کند.

در فرهنگ مردم بومی منطقه گفته می‌شود ارواح شیطانی در این منطقه حضور دارند و اجازه نمی‌دهند کسی پایش را به این کویر بگذارد.

گم شدن برخی افراد و حتی اجساد حیوانات باعث شده است حرف‌های زیادی در مورد وجود جن در این منطقه زده شود. چوپان‌ها و ساربان‌ها بومی منطقه می‌گویند این منطقه نفرین شده است و ارواح پلید بر آن حکمرانی می‌کنند. بر اساس برخی باور‌های محلی اگر کسی به ریگ جن برود توسط موجودات ماورایی و ارواح خبیثه به قلب ریگ جن فرستاده می‌شود.

جالب اینجاست که ساربانان می‌گوند شتر‌ها وقتی به این ناحیه می‌رسند بدون هیچ واکنش و حرکتی می‌ایستند و دیگر گامی به سوی جلو برنمی‌دارند. آن‌ها حرکت تپه‌های ماسه‌ای و تغییر شکل آن‌ها هم یکی دیگر از دلایل برخی افراد محلی از حضور نیرو‌های عجیب در ریگ جن است. اما به نظر می‌رسد فرو رفتن در باتلاق‌های نمکی و شن‌های روان علت ناپدید شدن‌ها باشد و باد‌های کویری تپه‌های ماسه‌ای را جا به جا می‌کنند.

تپه های ماسه ای در کویر ریگ جن
تپه های ماسه ای در کویر ریگ جن

تا همین چند سال پیش هنوز کسی موفق نشده بود به دل این کویر زیبا بزند تا وقتی که علی پارسا، کویر نورد ایرانی توانست در زمستان ۱۳۸۴ تا مرکز این کویر پیشروی کند. هم اکنون قضیه کاملا فرق کرده است و می‌توانید به صورت خانوادگی با تور‌های گردشگری به این منطقه سفر کنید و از گشت و گذار در کویر لذت ببرید.

لذت اصلی شب کویر نشستن دور آتش و چادر زدن در دل کویر و گپ زدن و خوردن تنقلات و انار و هندوانه است، اما اگر از خوابیدن در چادر خوشتان نمی‌آید می‌توانید در روستا ها‌ی اطراف ریگ جن مانند انارک و جندق بمانید و پای صحبت‌های یلدایی آن‌ها در مورد جن‌های کویر بنشینید و صبح دوباره به دل کویر بزنید.

افق خیره کننده در کویر ریگ جن لذت پیاده روی پابرهنه در زمستان روی شن‌ها را چند برابر می‌کند. می‌توانید تا دلتان بخواهد رو تپه‌ها بدوید و در سکوت کویر فریاد بکشید. در این کویر خبری از جانوران موذی هم نیست. فقط حتما آب کافی، عینک دودی و کلاه و سایر وسایل لازم را همراه داشته باشید. یکی از دیدنی‌های خاص کویر ریگ جن آثار ذب فلزات معدنی یا سرباره است که در ۳۰ کیلومتری جنوب مرکز ریگ جن چشمتان را خیره می‌کند. برای اینکه با خیال راحت از کویر لذت ببرید حتما با گروه‌های آشنا به منطقه سفر کنید و وسایل ضروری را همراه داشته باشید.

 

بیشتر بدانید : آشنایی با مثلث برمودای ایران با ارواح شیطانی؟ + تصاویر

بیشتر بدانید : جنگلی که جیغ می‌کشد، گورستانی برای جن‌ ها و غار قاتل + تصاویر

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: fararu.com