دره ستاره
سایت دره ستاره‌ها از لایه‌هاى رسوبى بسیار نرم و فرسایش پذیر از جنس مارن که یک لایه ماسه سنگ آهکى بر روى آن قرار گرفته است تشکیل شده که براى...
 
 یکی از جاذبه‌هایی که در جذب گردشگر نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد عجایب هفت گانه خلیج فارس است که در جزیره قشم قرار دارند و معرفی مختصری از این پدیده‌های طبیعی برای کسانی که می‌خواهند به این جزیره سفر کنند و یا در این جزیره حضور دارند مفید به نظر می‌رسد.
 
لاک پشت‌های پوزه عقابی
از میان 7 گونه لاک پشت دریایی شناسایی شده درآب‌های جهان، 5 گونه به پهنه‌های آبی خلیج فارس و دریای عمان وارد می‌شوند که در سراسر دنیا جمعیت لاک پشت‌های پوزه عقابی به دلیل بهره برداری انسانی به شدت در حال کاهش است.
از آنجایی‌که یکی از مهمترین عوامل انقراض جانوران در جهان تخریب زیستگاه است، اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم جهت حفظ زیستگاه این جانور در یک اقدام فوری و ضربتی 25 کیلومتر از ساحل جنوبی را به عرض 125 متر از خط مد دریا به طرف ساحل در چهارچوب قوانین مناطق آزاد، منطقه حفاظت شده اعلام کرد و هرساله با حمایت مالی این سازمان و جامعه محلی روستای شیب دراز، پروژه حفاظت و نگهداری از تخم لاک پشتهایی که برای تخم گذاری به ساحل شیب دراز می‌آیند اجرا می‌شود.
 
جنگل دریایی حرا (HARRA) زیستگاه امن پرندگان مناطق گرمسیری
گونه حرا که نام علمی ‌آن به حکیم و فیلسوف ایرانی ابو علی سینا نسبت داده می‌شود که درختانی در اندازه‌های 3 تا 6 متر با شاخ و برگ سبز روشن هستند.
حرا درختی است شورزی که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می‌رود و با خاصیت تصفیه ای که در پوست این درخت وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می‌کند.
در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان - فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر- جنگل دریایی حرا در گستره ای معادل 200 کیلومتر مربع پدید آمده که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است.
ناحیه جزر و مدی حرا زیستگاه مناسبی برای نرم تنان، سخت پوستان و ماهیان پدید آورده است که منبع غذایی مهمی‌برای ماهیان و پرندگان وحشی هستند.
یکی از مسیرهای مهاجرت از جنوب ایران و از میان خلیج فارس در نقطه باریک تنگه هرمز میان جزیره قشم و جزیره ابوموسی عبور می‌کند، مناطق جزر و مدی حفاظت شده حرا به مثابه سرزمین استراحت و تغذیه پرندگان ماهی خوار و گونه‌های دیگری از پرندگان مهاجر است.
دیدار از جنگل حرا خاطره ای به یاد ماندنی در اذهان دوستداران طبیعت، آب، هوا، درخت و پرندگان و سکوت استثنایی باقی می‌گذارد.
 
غار نمکی
در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره و تقریبا به موازات ساحل جنوبی کوه گنبدی شکل نمکدان،به ارتفاع 237 متر از سطح دریا قرار دارد.
وجود رگه‌های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای جالب و دیدنی را نمایان می‌سازد.
فاصله دهانه غارهای نمک از جاده همجوار ساحل دریا حدود 2 کیلومتر است که توصیه می‌شود با پای پیاده پیموده شود.
درون غار به ویژه در اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده استالاکیت‌های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است و سقف غارها را قندیل‌های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بدیع به وجود آورده اند.
جریان آب نمک در کف غار نیز از منظره‌های دلپذیر غارهای نمکی جزیره قشم است.
رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب فروچکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل‌ها می‌شود و شکل آن را پیوسته تغییر می‌دهد یا قندیل‌های جدید می‌سازد.
از دل کوه نمکدان یک جریان آب زیر زمینی دائمی ‌می‌جوشد و راه را به خارج می‌گشاید که پس از حل کردن نمک در مسیر حرکت خود به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می‌شود و در گودال مقابل خود حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید به وجود می‌آورد.
منظره این حوضچه از دور همچون برف زمستانی دیدنی است، این چشمه در تمام طول سال جریان دارد.
باقی ماندن و تنفس در داخل غار نمکدان قشم می‌تواند به بهبود بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی‌های تنفسی کمک کند.
ارزش دیدن مسیر غار نمکدان و محیط اطراف آن همراه با تسهیلات جهانگردی لازم به حدی است که بخش اعظم نیاز ایرانیان و خارجیان شیفته به دیدار از مناطق دیدنی منحصر به فرد کره زمین را برآورده می‌نماید.
 
تنگه چاه کوه
در فاصله 85 کیلومترى شهر قشم و در جنوب غربى روستاى چاهوى شرقى قراردارد این تنگه که در یک لایه ماسه سنگى ایجاد شده است و به دلیل وجود میان لایه‌هاى مارن، سیلت و آهک و فرسایش انحلالى آنها حفره‌ها، درزها و بریدگیهاى بسیار زیبایى ایجاد شده است که چشم هر بیننده اى را خیره مى کند.
این تنگه در حقیقت از دو تنگه عمود برهم تشکیل شده است و به دلیل اینکه کف این تنگه بعد از هر بارندگى محل جارى شدن آب مى باشد، مرد محلى براى استفاده از این آب اقدام به حفر چاه در کف آن نموده و به همین دلیل نام چاه کوه را براى این تنگه انتخاب کردند.
 
دره ستاره
این دره در فاصلۀ 15 کیلومترى شهر قشم و در مجاورت روستاى برکه خلف واقع شده است اگر چه این سایت در خارج از محدودۀ ژئوپارک قرار دارد ولى با توجه به زیبایى منطقه و همچنین ساختار ژئومورفولوژى خاص آن به عنوان یکى از سایتهاى اصلى ژئوپارک مورد پذیرش یونسکو قرار گرفته است.
سایت دره ستاره‌ها از لایه‌هاى رسوبى بسیار نرم و فرسایش پذیر از جنس مارن که یک لایه ماسه سنگ آهکى بر روى آن قرار گرفته است تشکیل شده که براى بررسى لایه‌هاى رسوبى، مکانیزم فرسایش روى لایه‌ها و هوا زدگى آنها بهترین محل مى باشد از طرفى بوجود آمدن احجامى مانند ستونک‌هاى سوزنى شکل، دیواره‌هاى کاملاً عمودى، پل‌ها و حفره‌هاى متعدد و زیبا در این دره بر زیبایى آن افزوده است.
 
جزایر ناز
جزایر ناز در 25 کیلومتری شهر قشم قرار دارد که در زمان جزر می‌توان از طریق تنها راه ارتباطی بین جزایرناز و جزیره قشم بر روی ماسه‌های نرم و مرطوب قدم زد و به جزیره دست یافت زیبایی ساحل و دیدین صدفهای در طرحها و رنگها مختلف هیجان و لذت خاصی به بیننده می‌دهد.
 
دلفین‌های خلیج فارس
دلفینهای آبهای بین جزیره قشم و جزیره هنگام هر ساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کنند دیدن این آبزیان باشکوه و همراهی و بازی مهیج آنها در کنار قایق بازدید کنندگان شور وشوق وصف ناپذیری به بینندگان می‌دهد.
به هر حال این همه استقبال از این جزیره زیبای کشورمان که در دل خلیج همیشه فارس قرار دارد بی سبب نیست و علاوه بر خدمات رسانی مناسبی که در قشم به گردشگران ارائه می‌شود، جاذبه‌های بی نظیر طبیعی آن به اضافه آب و هوای دلنشینش در نوروز، همه و همه دست به دست هم داده تا قشم را به میعادگاه گردشگران نوروزی تبدیل کند.
جزایر جنوبی ایران همواره با آمدن فصل بهار میزبان مسافران نوروزی هستند و با جاذبه‌های بی‌شمارشان همواره یک پیشنهاد مناسب برای سفر نوروزی هستند پس اگر هنوز هم برای سفر تصمیم نگرفته اید تا فرصت باقی است، چمدان‌هایتان را ببندید...!
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: chtn.ir/ سید محمد برازنده
 
مطالب پیشنهادی:
عکسهای زیبا از مسجد شیخ لطف‌الله
 یزد شهر «ترین»‌های ایران! (+عکس)
 پری‌وش با رخساری از ‌ماه!
دماوند؛ سرزمین اسطوره‌های ایران زمین
بناهای ایرانی که قبل از مرگ باید دید!