مجسمه ساز مشهور فرعون و نفرتی‌تی پیدا شد + عکس
باستان‌شناسان در کشفی منحصر به‌فرد، مقبره سازنده مجسمه مشهور «نفرتی‌تی» را شناسایی کردند.
به گزارش ساینس دیلی، مجسمه مشهور نفرتی‌تی که از آن به عنوان یکی از آثار تاریخی شاخص جهان نام برده می‌شود، یک مجسمه 44 پوندی رنگین ساخته شده از سنگ آهک با قدمتی حدود 3300 سال است که تا کنون تلاش‌ها برای شناسایی سازنده آن و مقبره‌اش بی‌نتیجه بود.

اما اکنون محققان در مقبره‌ای تاریخی شواهدی به دست آورده‌اند که این مقبره به یک مجسمه‌ساز مشهور دوران فرعون «آخناتن» به نام «زیوی» تعلق دارد که براساس پاپیروس‌های کشف شده در مقبره‌اش، مجسمه‌ساز فرعون و خانواده وی بوده و می‌توان وی را «میکل‌آنژ مصر باستان» لقب داد.

«نفرتی‌تی» مشهورترین ملکه تمدن مصر باستان است که مجسمه مشهورش جنجال بر سر مالکیت آن بین دولت مصر و موزه برلین در آلمان در سال‌های اخیر موجب شهرت این اثر تاریخی شده است.

در مقبره وی همچنین چند مجسمه کشف شده که شباهت زیادی به مجسمه نفرتی‌تی دارد و می‌توان آن‌ها را سندی بر ساخت این مجسمه توسط زیوی است.


براساس اسناد تاریخی، مجسمه نفرتی‌تی پس از کشف در دسامبر 1912 در محوطه‌ تاریخی «آمرنا»، با فریب مأموران گمرک مصر، به آلمان انتقال داده شد و دولت مصر نیز از سال 1930 تلاش‌های خود را برای پس گرفتن این مجسمه آغاز کرد.

البته مقامات آلمانی تا کنون به بهانه‌های گوناگون از جمله شکننده و آسیب‌پذیر بودن مجسمه نفرتی‌تی به‌دلیل ساخته شدن از سنگ آهک، از برگرداندن آن به مصر خودداری کرده‌اند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
بهنوش بختیاری و سارا منجزی در فیلم کالسکه+تصاویر
بازیگر مشهور زن: شاید دیگر به تلویزیون بازنگردم!
مسعود ده نمکی در کنار بازیگران زن سریال معراجی‌ها + تصاویر
چرا بهاره رهنما به جشن تولد خاتمی نرفت؟
حمایت هومن سیدی، آزاده صمدی و باران کوثری از یک زن زندانی سال88 + عکس