در صحرای گوبی مغولستان در نزدیكی معبد بودایی خامارین، پایتخت این كشور گنجینه هایی از آثار باستانی بودایی در زیر شن های داغ صحرا مدفون بوده كه بسیاری از آنها را توانسته اند از زیر شن ها بیرون بیاورند...

 در صحرای گوبی مغولستان در نزدیكی معبد بودایی خامارین در فاصله 500 كیلومتری جنوب اولان باتور، پایتخت این كشور گنجینه هایی از آثار باستانی بودایی در زیر شن های داغ صحرا مدفون بوده كه بسیاری از آنها را توانسته  ند از زیر شن ها بیرون بیاورند. هارولدو كاسترو به این منطقه دورافتاده سفر كرده و مجموعه عكس هایی را معبد خامارین و تلاش برای بیرون آوردن این آثار بودایی تهیه كرده است. گزارشی كوتاه و تصویری از گنجینه پنهان مغولستان.  
 
تصویر معبد بودایی خامارین و یك مجسمه بودا در قلب صحرای گوبی كه در شن های پیرامون آن یك گنجینه واقعی مدفون است.
 

تصویر یك مرد بودایی كه از شهر اولان باتور برای زیارت به معبد خامارین آمده و برای كبوتران دانه می‌ریزد. لاما تودوف راهب اعظم معبد آثار باستانی بودایی را درفاصله ای نه چندان نزدیك به معبد دفن كرد اما در سال 1938 حكومت كمونیستی وقت مغولستان این سایت را به كلی ویران كرد. در سال 1991 معبد خامارین دوباره احداث شد و اكنون هزاران مغول برای زیارت به این معبد می‌آیند.
 
 
دو كارگر معبد خامارین در حال حفر كردن زمین برای خارج كردن صندوق های حاوی آثار بودایی. در مجموع محل 64 صندوق در 17 نقطه مختلف كه زیر شن ها مدفون بوده شناسایی شده اند.
 

در مجموع 1500 صندوق در زیر شن ها دفن شده بودند كه تنها 64 صندوق باقی مانده و بقیه از بین رفته اند. از این تعداد 40 صندوق از زیر شن ها بیرون آورده شده و 24 صندوق دیگر هنوز زیر شن ها هستند.
 

آلتانگرل زوندویی، نوه لاما تودوف یكی از آثار بودایی كه در پارچه ای پیچیده شده و از صندوقی بیرن آورده شده را در دست دارد. او تنها شخصی است كه از محل دقیق دفن صندوق‌ها باخبر است.
 
تصویر یك طومار بودایی كه توسط دانزان رابجاآ بانی معبد خامارین نوشته شده و یك متن مقدس محسوب می‌شود.

 
صندوق هایی كه از زیر شن بیرون آورده می‌شوند توسط شترها به معبد خامارین برده می‌شوند. بسیاری از آثار داخل آنها برای نگهداری به موزه بودایی دانزان رابجاآ در شهر سیندشند در شرق صحرای گوبی انتقال می‌یابند.
 

تصویر یك مجسمه بودا ساخته شده از طلا متعلق به قرن دوم میلادی كه داخل پارچه ای حریر پیچیده شده و از داخل یكی از صندوق‌هایی كه به تازگی از زیر شن درآمده كشف شده است.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی:
سفری تصویری به مصر؛ سرزمین فراعنه (1)
 گزارش تصویری زیبایی‌های مصر؛ سرزمین فراعنه (2)
گزارش تصویری: کاخ‌ها و قصرهای باشکوه فرانسه
سفر به گوشه و كنار جهان (تصویری)
سفر به چين قرن نوزدهم ميلادی(تصویری)