مركز هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دوازدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي تهران «مبارك» را مردادماه سال 1387 برگزار مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي، اين جشنواره با هدف كمك به رشد كمي و كيفي نمايش‌هاي عروسكي،‌ تبادل تجربيات و عرضه توانمندي گروه‌هاي نمايش ايراني در عرصه بين‌المللي و دستيابي به متون،‌ منابع تخصصي و پژوهش‌هاي كاربردي در زمينه نمايش عروسكي برگزار مي‌شود.انتخاب موضوع براي متقاضيان شركت در اين جشنواره آزاد بوده اما محورهاي فرهنگ ملل، متون و افسانه‌هاي كهن ايراني،‌ متل‌ها و ضرب المثل‌هاي ايراني،‌ اعتقادات،‌ آيين‌ها، آداب و رسوم، ارزش‌ها و ويژگي‌ها و دستاوردهاي انقلاب اسلامي از اولويت برخوردارند.
بنا برا اين گزارش، نمايش‌هاي شركت كننده در دوازدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي تهران «مبارك» به دو گروه نمايش‌هاي صحنه‌اي و نمايش‌هاي فضاي باز تقسيم مي‌شوند كه هر يك از اين گروه‌ها به چهار بخش داخلي، بين‌المللي، مرور و ويژه تقسيم مي‌شوند.
بخش داخلي اين گروه‌بندي با حضور نمايش‌هاي ايراني و بخش بين‌الملل با حضور نمايش‌هاي خارجي و تعداد معدودي از نمايش‌هاي ايراني كه منطبق با استانداردهاي بين‌المللي هستند برگزار مي‌شود.
همچنين بخش مرور جشنواره شامل نمايش‌هاي اجرا شده در سال‌هاي 85 و 86 كه در جشنواره‌هاي پيشين عروسكي حضور نداشته‌اند مي‌شود و بخش ويژه نيز مختص به نمايش‌هايي است كه داراي ارزش‌هاي موضوعي و تكنيكي ويژه‌اي باشند و موضوعات مربوط به انقلاب اسلامي، دفاع مقدس، ايثار و شهادت از اولويت انتخاب برخوردارند.
در دوازدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي تهران «مبارك» براي دستيابي به متون و آثار مكتوب نمايشي به منظور ارتقاء سطح نمايش‌هاي عروسكي،‌ شناسايي استعدادها و تشويق و ترغيب نويسندگان اين عرصه مسابقه نمايشنامه‌نويسي برگزار و مفاد اين فراخوان شامل اين بخش نيز مي‌شود.
بنا به اطلاعات مندرج در فراخوان دوازدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي تهران «مبارك»، در ارائه متن محدوديتي وجود ندارد اما هر كارگردان صرفاً مجاز به اجراي يك اثر است و ساير متون ارسالي در صورت رضايت نويسنده به بخش مسابقه نمايشنامه‌نويسي راه خواهند يافت.
متقاضيان شركت در اين جشنواره بايد با مشخص كردن گروه موردنظر خود سه نسخه تايپ شده از نمايشنامه يا طرح به همراه فايل آن در محيط word را تا موعد مقرر به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند ولي براي بخش مسابقه نمايشنامه‌نويسي صرفاً نمايشنامه پذيرفته مي‌شود.
هم‌چنين رعايت اصول و چارچوب مربوط به طرح نمايش الزامي است و هيأت داوري از پذيرش طرح‌هاي غيرقابل قضاوت معذور است و طرح‌ها، نمايشنامه‌ها و فيلم اجراها به هيچ وجه مسترد نخواهد شد.
بخش بين‌المللي جشنواره جنبه رقابتي داشته و آثار راه يافته به ساير بخش‌ها در صورت اجراي موفق در جشنواره مورد حمايت قرار خواهند گرفت و نمايشنامه‌هاي منتخب در بخش مسابقه نمايشنامه‌نويسي چاپ و از حمايت مالي برخوردار خواهند شد.
پس از تصويب طرح يا نمايشنامه، بازبيني به صورت حضوري صورت خواهد گرفت، اما متقاضيان در صورت تمايل مي‌توانند با ارسال يك كپي از اجراي خود به صورت VCD يا DVD با كيفيت صدا و تصوير مناسب درخواست بازبيني غيرحضوري كنند.
براي متقاضيان شركت در گروه نمايش‌هاي فضاي باز، ارسال طرح كفايت مي‌كند.
گفتني است،‌ علاقه‌مندان به شركت در دوازدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي تهران "مبارك" مي‌توانند طرح‌هاي نمايشي خود را تا 15 بهمن سال 86 و نمايشنامه‌هايشان را تا 25 اسفندماه 1386 به همراه فرم شركت در جشنواره به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند. با توجه به اين‌كه به همراه هر متن يا طرح سه نسخه و فايل آن و تكميل و ارسال فرم جداگانه ضروري است.
اعلام نتايج نهايي طرح و نمايشنامه 25/1/87، بازبيني اجراها 25/3/87، اعلام نتايج مسابقه نمايشنامه‌نويسي 1/3/87، اعلام نتايج نهايي اجراها 10/4/87 و برگزاري جشنواره 20 مرداد 87 خواهد بود.