از جشنواره تئاتر فجر چه خبر؟
جشنواره‌ی "تئاتر فجر" 8 بهمن ماه با اجرای «هملت» "توماس اوسترمایر" و 25 نمایش دیگر به کار خود ادامه می‌دهد.

برنامه های جشنواره تئاتر فجر

نمایش «هملت» به کارگردانی «توماس اوسترمایر» اجرای خود را از (8 بهمن ماه) آغاز می‌کند، این کارگردان بنام تئاتر آلمان که از مشغول نصب دکورهای عظیم این نمایش در تالار وحدت است، نمایشنامه‌ی ویلیام شکسپیر را از ساعت 19 در 120 دقیقه اجرا می‌کند.

 

«رعنا» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی در تالار اصلی «تئاترشهر» در دو سانس 18 و 20 و 30دقیقه به صحنه‌ می‌رود.

 

«عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» ساناز بیان نیز که از نمایش‌های بخش «مرور تئاتر ایران» است، پس از اجرا عمومی موفقش، این بار در بخش مسابقه جشنواره در دو سانس 18 و 30 و 20 و 20 دقیقه در تالار «چهارسو» روی صحنه می‌رود.

 

«ترانه‌ای برای تو» به نویسندگی و کارگردانی امین ابراهیمی از شهر کوهدشت در 55 دقیقه و در دو سانس 17 و 19 در تالار «سایه» تئاترشهر به صحنه می‌رود.

 

محمد رحمانیان نیز با نمایش «دعوت به دو نمایش همراه» میهمان جشنواره است، این نمایش که نوشته‌ی خود رحمانیان است ساعت 17و30 و 19و30دقیقه با مدت زمان 90 دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

 

تماشاخانه‌ی «سنگلج» نیز فردا میزبان یک ویدئو آرت بلژیکی است. «انقلاب بدن/انتظار» نام این اثر است که در سانس‌های 17 و 20 به مدت 40 دقیقه در بخش میهمان جشنواره اجرا می‌شود.

 

نمایش «چِر» ساعت 17 و 19 دو اجرا در تالار مولوی دارد، این نمایش به نویسندگی ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی از شهر خرم‌آباد.

 

«سفر به نهایت دور» به نویسندگی و کارگردانی محمد میرعلی‌اکبری، ساعت 18 و 20و45دقیقه در تالار استاد سمندریان مجموعه‌ی ایرانشهر به صحنه می‌رود، این نمایش که در 120 دقیقه اجرا می‌شود، از تولیدات تازه‌ی تئاتر است.

 

«سرگیجه» نمایش دیگر مسابقه‌ی تئاتر ایران است که به نویسندگی و کارگردانی مشترک پوریا صادقی و ایمان صیاد برهانی به مدت 60 دقیقه در تالار استاد انتظامی خانه‌ی هنرمندان روی صحنه می‌رود.

 

تالار هنر، تالار فردوسی، تالار حافظ و تماشاخانه‌ی سرو، روز پنجشنبه اجرایی در قالب جشنواره ندارند.

 

نمایش «هدا گابلر» نوشته‌ی هنریک ایبسن و کارگردانی جونی داهر از نروژ ساعت 15 در تماشاخانه‌ی مسعودیه اجرا خواهد شد.

 

در همین تماشاخانه نمایشگاه پوسترهای جشنواره تئاتر فجر نیز تا روز پایانی جشنواره پرپاست.

 

نمایش «سال ثانیه» نوشته نشمینه نوروزی و کارگردانی حمید پور آذری از ساعت 17و30به مدت 70 دقیقه در زمین تنیس مجموعه تاریخی سعدآباد اجرا می‌شود.

 

اجراهای بخش «فجر+»

 

«اژدهاک» بهرام بیضایی با کارگردانی مهدی پورخیاط‌، در چهل دقیقه در دو سانس 17:30 و 18:30 درتماشاخانه ارغنون اجرا می‌شود.

 

تئاتر باران در در دو سانس 18 و 20 میزبان نمایش «کمدی اتفاقات» نوشته‌ی ادواردو دفیلیپو و با کارگردانی میثم عبدی است.

 

«آنالیز» در سانس‌های 18 و20 در تماشاخانه‌ی دا با نویسندگی و کارگردانی سیما شیبانی‌ روی صحنه می‌رود.

 

«کمد دیواری» در سالن استاد خسرو شکیبایی تماشاخانه‌ی سه نقطه در سانس‌های 18 و20 روی صحنه می‌رود . این نمایش نوشته‌ی کیوان میرمحمدی و کار کاوه مرحمتی است.

 

تماشاخانه‌ی سه نقطه در همین روز در سالن استاد رکن‌الدین خسروی در دو سانس 19 و 21 میزبان نمایش «آشوییتس» به نویسندگی و کارگردانی شهرام ابوالقاسمی است.

 

نمایش‌های «نارنجیغ» و «قایقانع» هر دو به نویسندگی محمدرضا سجدیان و کارگردانی بهادر آذری به ترتیب در سانس‌های 18 و 20 در تماشاخانه‌ی استاد مشایخی روی صحنه می‌روند.

 

تماشاخانه‌های موج نو و آفتاب در این روز اجرایی در قالب جشنواره تئاتر ندارند.

 

بخش اجراهای خیابانی و محیطی:

 

نمایش محیطی «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشته ماتئی ویسنی‌یک با کارگردانی پانته‌آ میرفصیحی ساعت 18 به مدت 60 دقیقه در باغ موزه قصر اجرا خواهد شد.

 

«پریگرینوس» به نویسندگی و کارگردانی جرزی زون ساعت 15 و 30 در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود، این نمایش 60 دقیقه‌ای محصول کشور لهستان است.

 

نمایش «خوشه‌ی برنج» به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر از شهر آمل که در بخش مسابقه حضور دارد، نمایش دیگری است که ساعت 16 و30دقیقه به مدت نیم ساعت در محوطه‌ی تئاترشهر اجرا می‌شود.

 

«مین بال» به نویسندگی محسن مهدویان و کارگردانی صادق حسین‌پور از شهر رشت ساعت 17 به مدت 40 دقیقه در محوطه‌ی تئاترشهر اجرا می‌شود.

 

مجموعه تئاتر شهر ساعت 18 میزبان دو اجرای محیطی با نام‌های «فیگور» نوشته‌ی اصغر خلیلی و کارگردانی مجتبی خلیلی و نمایش «کسی فشنگ‌ها را نمی‌شمارد(2)» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی است.

 

خانه‌ی هنرمندان ایران در ساعت 17 نمایش «آخرین لالایی مادر» نوشته و کار پژمان شاهرودی از بروجرد را به مدت 35 دقیقه میزبانی می‌کند.

 

«دیگه هیچی نمونده» به نویسندگی هما پریسان و کارگردانی احمد صمیمی به مدت 25 دقیقه در محوطه برج میلاد اجرا می‌شود.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir