چهارچرخ
در ابتدا قرار بود دخترم بازیگر شود. آقای مهرجویی او را دیده بود و از او برای بازی دعوت كرده بود؛ اما دخترم علاقه‌ای به این كار نداشت. تا این كه آقای شایسته من را دیدند و گفتند چقدر چهره شما....
 
خسته نمی‌شوم؛ چون عاشق بازیگری هستم
شهین تسلیمی
آنقدر صمیمی و گرم برخورد می‌كند كه انگار سال‌هاست او را می‌شناسیم. می‌گوید وقتی جوان بودم در تئاتر بازی می‌كردم، اما به دلیل مخالفت خانواده‌ام این حرفه را سال‌ها رها كردم.
 
شهین تسلیمی این روزها حسابی پر كار شده است. او با نقش ماهی‌خانم در سریال زن بابا به شهرت رسید. از كارهایش می‌توان به فیلم‌های طلا و مس و آوار و مجموعه‌های ارمغان تاریكی، باغ مظفر و... اشاره كرد.
وی در حال حاضر سریال «چهارچرخ» را روی آنتن شبكه 3 سیما دارد كه در آن ایفاگر نقش قدسی خانم است.
چهارچرخ بهانه‌ای شد برای مصاحبه با این بازیگر كه در میانسالی به شهرت رسید. تسلیمی بعد از درگذشت زنده‌یاد مهین شهابی جای او را در سریال «وضعیت سفید» به كارگردانی حمید نعمت‌الله گرفت.

در ابتدا مایلم بدانم شهین تسلیمی چگونه بازیگر شد؟
قصه طولانی‌ای دارد، اما خلاصه‌اش این است كه در ابتدا قرار بود دخترم بازیگر شود. آقای مهرجویی او را دیده بود و از او برای بازی دعوت كرده بود؛ اما دخترم علاقه‌ای به این كار نداشت. تا این كه آقای شایسته من را دیدند و گفتند چقدر چهره شما برای كارهای تصویری خوب است. البته من سال‌ها پیش در جوانی‌ام تئاتر بازی می‌كردم، اما چون خانواده‌ام بشدت مخالف این كار بودند بناچار آن را رها كردم تا این‌كه با خانم الیزابت امینی آشنا شدم و او مرا به آقای مدیری معرفی كرد و این شد كه پس از سال‌ها در سریال باغ مظفر ایفای نقش كردم و بالاخره قسمت برایم این‌گونه رقم خورد.

وقتی پس از سال‌ها اولین سكانس را مقابل دوربین مهران مدیری بازی می‌كردید چه حسی داشتید؟
طبیعتا خوشحال بودم. اما اصلا اضطراب نداشتم و خیلی راحت نقشم را بازی كردم.

بازیگری برایتان یك حرفه است یا سرگرمی؟
من همیشه به بازیگری جدی نگاه كرده‌ام. حتی آن زمان كه در تئاتر بازی می‌كردم. به نظرم بازیگری حرفه مقدسی است، چون بازیگر با روح و احساس آدم‌ها در ارتباط است.

وقتی بازیگری را كنار گذاشتید، دلتنگ این حرفه نمی‌شدید؟
خیر، چون دیگر سرگرم خانواده‌ام شدم و اصلا به بازیگری فكر نمی‌كردم. حتی به ذهنم هم خطور نمی‌كرد كه روزی دوباره بتوانم این كار را شروع كنم. اما واقعا عاشق بازیگری هستم و زمانی می‌شود كه 48 ساعت سركار هستم، ولی احساس خستگی نمی‌كنم و هر موقع كه مقابل دوربین هستم، انرژی زیادی در من به وجود می‌آید.

شهین تسلیمی‌ای كه روی صحنه تئاتر بازی می‌كرد با شهین تسلیمی امروز كه مقابل دوربین ایفای نقش می‌كند، چقدر فرق كرده است؟
خیلی تفاوت نكرده‌ام. آن زمان هم در مجله جوانان به عنوان بهترین بازیگر زن انتخاب شدم. شاید آن زمان نقش‌های بیشتری را می‌توانستم تجربه كنم؛ در حالی كه امروز بیشتر ایفاگر نقش مادر هستم. البته سعی می‌كنم نقش‌هایم با یكدیگر متفاوت باشند تا دچار كلیشه نشوم. برای مثال قدسی‌خانم در چهار چرخ با ماهی‌خانم در زن‌بابا از زمین تا آسمان فرق دارد.

در حال حاضر بیشتر انتخاب می‌كنید یا انتخاب می‌شوید؟
الان دارم انتخاب می‌كنم، ولی در ابتدا هر كاری را كه پیشنهاد می‌شد می‌پذیرفتم، چون می‌خواستم شناخته شوم. ولی الان دیگر هر كاری را نمی‌پذیرم. البته از كارهایی هم كه در ابتدا انجام داده‌ام راضی هستم؛ چون با بازیگران و كارگردانان خوبی همكاری داشتم.

خانم تسلیمی در كارهای تلویزیونی معمولا خانم‌ها نقش اصلی ایفا نمی‌كنند، بخصوص اگر طنز هم باشد. در این مورد چه نظری دارید؟
بله دقیقا همین‌طور است. خانم‌ها خیلی انتخاب گسترده‌ای ندارند. برای همین هم خیلی زود دچار كلیشه می‌شوند، اما این خود بازیگر است كه باید هوشمندانه با نقش برخورد كند.

شما چطور خودتان را برای اجرای یك نقش آماده می‌كنید؟
وقتی خلاصه‌ای از یك نقش را می‌خوانم سعی می‌كنم در قالب آن نقش بروم. البته ناگفته نماند كه هر نقشی روی بازیگر تاثیرات خودش را می‌گذارد چون هر بار تو باید یك حس تازه را بگیری كه ممكن است با نقش قبلی فرق داشته باشد. به هر حال من سعی می‌كنم با نقش‌‌هایم زندگی كنم تا برای مخاطبم هم قابل پذیرش باشد.

تا به حال شده یك نقش روی شما خیلی اثر بگذارد؟
بله، در یك تله‌فیلم نقش یك زن عصبی و بیمار را بازی می‌كردم كه این نقش آنقدر روی من اثر داشت كه حتی با عوامل پشت صحنه هم با پرخاش حرف می‌‌زدم و اصلا دست خودم نبود.

با همه اینها حالا دیگر به یك بازیگر پركار تبدیل شده‌اید، این پركاری حتما دلایلی دارد؟
باور كنید كه این پركاری روی روح و جسمم اثر گذاشته و حسابی خسته شده‌ام و دلم می‌خواهد مدت‌ها استراحت كنم، اما از آنجا كه به كارم علاقه دارم خیلی زود دلم برای آن تنگ می‌شود.

تا به حال شده كاری را از روی رودربایستی قبول كنید؟
بله، چون نمی‌خواهم دوستانم از من ناراحت شوند.

راستی شما صدای خوبی هم دارید. تا به حال وسوسه نشده‌اید كه در زمینه دوبله هم فعالیت كنید؟
چرا. پیش از انقلاب به رادیو رفتم و تست صدا دادم و قبول هم شدم، اما باز به دلیل مخالفت خانواده‌ام دیگر آن را پیگیری نكردم و خیلی هم پشیمان هستم كه چرا در زمینه دوبله كار نكردم. چون استعداد خوبی هم در زمینه دوبله دارم.

خب الان بروید و كار كنید؟
الان دیگر خیلی دیر است. ضمن این كه وقتش را هم ندارم چون بازیگری تمام وقتم را پر كرده است.

برویم سراغ چهارچرخ. چه شد كه در این كار بازی كردید؟
مشغول بازی در سریال وضعیت سفید بودم كه از طرف آقای شفیعی‌، برای بازی در سریال چهارچرخ دعوت شدم. از آنجا كه بازیگران خوبی در این كار حضور داشتند، دوست داشتم حتما با آنها كار كنم بنابراین پیشنهاد را پذیرفتم.

با توجه به این كه فیلمنامه این سریال در ابتدا آماده نبود چطور به سازندگان آن اعتماد كردید؟
من قصه‌هایی را كه محمدرضا فاضلی می‌نویسد دوست دارم و مطمئن بودم كه كار خوبی خواهد شد بنابراین اعتماد كردم و پشیمان هم نیستم.

نقش قدسی در این كار چقدر سهم شماست و چقدر سهم كارگردان و نویسنده؟
ببینید من نقشی كه می‌خواهم بازی كنم اول در موردش خوب فكر می‌كنم و سعی می‌كنم عكس‌‌العمل‌های مختلفی را برای او پیش‌بینی كنم. وقتی هم كه كار شروع می‌شود طبیعتا با كارگردان و نویسنده همفكری می‌كنم، اما به هر حال تجربه‌هایم خیلی به من كمك می‌كنند تا بتوانم چیزهای جدیدی را وارد نقش‌هایم ‌كنم. در مورد قدسی هم این مساله وجود داشت.

در اجرای نقش‌های طنز چه مولفه‌های خاصی را رعایت می‌كنید؟
به نظرم اگر بازیگر كلام و چهره شیرین و دلنشین داشته باشد حتما می‌تواند مخاطب را جذب كند. مثل آقای محسن قاضی مرادی كه وقتی حرف می‌زنند ناخودآگاه آدم خنده‌اش می‌گیرد. چون بسیار آدم شیرین و طنازی هستند.

قصه چهارچرخ را دوست داشتید؟
در زمان تصویربرداری خیلی متوجه قصه نبودم چون همزمان سر یك كار دیگر هم بودم، ولی الان كه كار را می‌بینم، آن را دوست دارم و فكر می‌كنم قصه خیلی از آدم‌های جامعه ماست و خیلی فانتزی و دور از ذهن نیست.

نقش قدسی با شخصیت شما چقدر فاصله دارد؟
خیلی زیاد. من اصلا آدم فضولی نیستم و دوست ندارم در كار دیگران دخالت كنم، برعكس قدسی كه دائم سرش در زندگی دیگران است.

كار با 2 كارگردان سخت یا آسان بود؟
بسیار كار مشكلی بود. چون سلیقه‌ها با یكدیگر متفاوت بود، اما به هر حال همه بازیگران سعی كردند كه كار خوبی ارائه كنند و خوشبختانه این اتفاق افتاد و مخاطبان خیلی خوب توانسته‌اند با این سریال ارتباط برقرار كنند.

در این مدتی كه با كارگردانان مختلف همكاری كرده‌اید از كار با كدام كارگردان لذت بیشتری بردید؟
منوچهر هادی و حمید نعمت‌الله. منوچهر هادی پشت دوربین بازیگر را می‌سازد و نعمت‌الله هم كارگردان بسیار دقیق و ایده‌پردازی است.

خنداندن مردم خیلی آسان نیست. با توجه به این كه بیشتر كار طنز می‌كنید چطور می‌توانید آنها را به خنده وادار كنید؟
مردم همیشه كارهای طنز را دوست دارند و فقط كافی است كه سلایق آنها را بشناسیم. در این صورت آنها همیشه با ما همراه خواهند بود.

بازی كدام یك از بازیگران چهارچرخ را بیشتر دوست داشتید؟
به نظرم همه آنها خوب بودند، اما حمید لولایی بسیار آدم مثبتی است و سعی می‌كند دیگران را هم بخوبی راهنمایی كند و به نظرم بازی او بسیار دیدنی است.

از پرونده هنری‌تان راضی هستید؟
خودم نمی‌توانم درباره بازی خودم قضاوت كنم، اما سعی خودم را كرده‌ام تا بتوانم انتخاب‌های خوبی داشته باشم و پس از مرگم بگویند خدا بیامرزدش. همین یعنی عاقبت به خیری.

فكر می‌كنید مخاطبتان به واسطه كدام نقش شما را به یاد می‌آورد؟
نقش ماهی خانم در زن‌بابا و نقشی كه در سریال دلنوازان داشتم. فكر می‌كنم اینها بیشتر در ذهن مردم باقی مانده‌اند.

شما در سینما كمتر كار می‌كنید، این كم‌كاری دلیل خاصی دارد؟
چون تلویزیون خودمانی‌تر است و مخاطب بیشتری هم دارد در صورتی كه مخاطبان سینما محدودتر هستند، اما قطعا سینما هم به لحاظ مالی و هم به دلیل این كه فرصت كمتری از بازیگر می‌گیرد بهتر است.

راستی بالاخره دخترتان بازیگر شد؟
خیر. او از ابتدا هم این كار را دوست نداشت و قرعه به نام من افتاد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir/ محبوبه ریاستی
 
 
مطالب پیشنهادی:
 گزارش تصویری سریال «چهارچرخ»
گزارشی از سریال نوروزی شبكه 3 (چهار چرخ)
وقتی ‌آقا ذبیح قفل می‌كند!
آش هم آش تلویزیون!
با عوامل مجموعه «شیب تند»