خاطرات فرامرز قریبیان از هم‌محلی با کیمیایی تا بازی بهروز وثوقی
فرامرز قریبیان فیلم «بیگانه بیا» نخستین کار کیمیایی بود که تهیه‌کننده‌هایش اجازه بازی به من را در آن نداند؛ چون معتقد بودند که باید از ستاره‌ها استفاده کرد. به خاطر همین بهروز وثوقی که آن زمان ستاره بود..
فرامرز قریبیان با حضور در برنامه «هفت» گفت که کارگردانی را انتخاب کرده تا خودش را در سینمای ایران حفظ کند.

 این بازیگر که به همراه فرزندش سام قریبیان دراین برنامه حضور پیدا کرده بود، در مورد آشنایی با مسعود کیمیایی گفت: «رفاقت ما از ۹ سالگی آغاز شد. ما ساکن یک محل بودیم و با هم در کوچه بازی می‌کردیم. از سن 12 یا 13سالگی هم شغل‌مان را انتخاب کردیم. من همیشه اعتقاد داشتم که او کارگردان خوبی خواهد شد و او هم ایمان داشت که من بازیگر خوبی می‌شوم.»

قریبیان با اشاره به فیلم «بیگانه بیا» اظهار داشت: «آن فیلم نخستین کار کیمیایی بود که تهیه‌کننده‌هایش اجازه بازی به من  را در آن نداند؛ چون معتقد بودند که باید از ستاره‌ها استفاده کرد. به خاطر همین بهروز وثوقی که آن زمان ستاره بود در این فیلم بازی کرد و من دستیار کارگردان بودم.»

این بازیگر همچنین در پاسخ به سئوال مجری برنامه در خصوص تفاوت نسل‌های سینمایی، گفت: «در محله ما خیابان ری یک سینمای درجه دو به نام دماوند بود. ما یادگیری را از همان جا با فیلم دیدن آغاز کردیم و بعد که بزرگتر شدیم فهیدیم که سینماهای دیگری هم در لاله‌زار هست که فیلم‌های بهتری نمایش می‌دهند. در نتیجه ما سینما را با فیلم دیدن آموختیم. امروز اما وجهه آکادمیک هم به بازیگری اضافه شده ولی در همان کلاس‌ها هم باز با نمایش فیلم به دانشجویان سینما را آموزش می‌دهند.»

در ادامه این نشست، قریبیان با اشاره به فیلم‌هایی که پس از انقلاب بازی کرده بود، از جمله «سفیر»، «ترن» و ... گفت: « من از همان آغاز دوست نداشتم که در سینمای فیلمفارسی حضور داشته باشم و بابت فیلم‌هایی که در قبل از انقلاب بازی کردم از کسی شرمنده نیستم. پس از انقلاب نیز همان روند را ادامه دادم چون به کارم اعتقاد داشتم.»

در این برنامه گبرلو همچنین با اشاره به همکاری قریبیان با اصغر فرهادی در دو فیلم «رقص در غبار» و «شهر زیبا» نظر او را درباره این کارگردان پرسید. قریبیان گفت: «اولین بار که آقای فرهادی از من به خاطر فیلم «رقص در غبار»‌دعوت به همکاری کرد با خواندن فیلمنامه فهمیدم که فیلم خوبی از کار درخواهد آمد. آن زمان من شناختی از فرهادی نداشتم و فقط می‌دانستم که یک کار را در تلویزیون کارگردانی کرده است. ولی با اولین برخورد فهمیدم که او کارگردان بزرگی خواهد شد.»

او تجربه همکاری با فرهادی را دلچسب دانست و ادامه داد:« پس از آن برای فیلم «شهر زیبا» با این که نقش دوم به من پیشنهاد شد، این پیشنهاد را پذیرفتم.»

این بازیگر گفت که همیشه از کار کردن با جوان‌ها استقبال کرده است، چون معتقد است ممکن است از میان آنها باز هم کسانی مانند فرهادی کشف شوند.

گبرلو پس از این سخنان، به فیلم «گناهکاران»‌پرداخت و از سام قریبیان درباره مشکلات تهیه این فیلم پرسید. او نیز با اشاره به ممیزی‌هایی که گریبانگیر این فیلم شده بود اظهار داشت: «وقتی فیلمنامه را به اداره نظارت و ارزشیابی ارائه دادم به فینال فیلم ایراد گرفتند. در نسخه اولیه شخص گناهکار مجازات نمی‌شد و اداره ارزشیابی گفت که باید فینال تغییر کند. ما هم فینال تجاری و عامه پسند‌تری برای فیلم گذاشتیم که در آن فرد خاطی مجازات می‌شد.»

او در ادامه گفت:‌«اما وقتی برای پروانه نمایش مراجعه کردیم، شورای پروانه ساخت به این فینال جدید خرده گرفت و همان فینال نسخه اولیه جایگزین آن شد. از سوی دیگر نیروی انتظامی هم اشکالاتی را به فیلم وارد کرده بود و ما برای گرفتن پروانه نمایش محتاج نامه‌ای بودیم که باید از نیروی انتظامی می‌گرفتیم. سرانجام با گنجاندن یک پلان در فیلم توانستیم این نامه را بگیریم.»

قریبیان هم با اشاره به مشکلاتی که برای گرفتن مجوز ساخت و پروانه نمایش این فیلم با آن روبرو شده بود گفت: « تنها با رفت‌ و آمدهای بسیار من بود که توانستم رضایت نیروی انتظامی را با گنجاندن آن پلان جلب کنم.»

او همچنین در خصوص هر ده سال یکبار کارگردانی‌اش گفت: «حرفه اصلی من بازیگری است و به خاطر معاش دغدغه کارگردانی ندارم. بعد از فیلم «چشمهایش» که رضایت عده‌ای از منتقدان را هم برانگیخت انتظار داشتم فیلمنامه خوبی به دستم برسد تا آن را کار کنم اما این اتفاق نیفتاد تا این که سام از امریکا برگشت و چند فیلمنامه داشت که از بین آنها من این فیلمنامه را بیشتر از همه پسندیدم.»

او همچنین تاکید کرد که این فیلم یک فیلم پلیسی صرف نیست بلکه فیلمی پلیسی اجتماعی است.

این بازیگر کهنه‌کار با اشاره به اینکه کارگردانی مفری برای اوست تا از سینما محو نشود گفت که چون سینما را دوست دارد و فکر می‌کند به خاطر بالا رفتن سن دوره بازیگری‌اش رو به پایان است، به سراغ کارگردانی می‌رود.»

قریبیان در ادامه این برنامه با اشاره به بازیگرانی که تعهدی به مردم ندارند و به خاطر چیزهای دیگری بازیگر می‌شوند، اظهار داشت: «این روزها مسئله امرار معاش مسئله بسیار مهمی است که نه تنها بازیگران که همه مردم ایران را به خود مشغول کرده است. به همین خاطر این موضوع خیلی از بازیگران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود آنها تعهد خود را به مردم فراموش کنند.»

او در پایان این برنامه با اشاره به انتخاب رامبد جوان در نقش پلیس جوان در فیلم «گناهکاران»، گفت که رامبد جوان بهترین انتخابی بود که می‌توانستیم برای این نقش داشته باشیم و از بازی او بسیار راضی هستیم.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:‎ khabaronline.ir



مطالب پیشنهادی:
عکس‌ های جدید نازنین بیاتی و صابر ابر در یک فیلم سینمایی
صدا و سیما در موضوع ممنوع التصویر شدن من خیلی مقصر بود!
دلفین بازی مهناز افشار در استخر + تصاویر
سوتی مجری مشهور در افشای راز خانوادگی یک خواننده در تلویزیون!
عکس: شیطنت الناز شاکردوست در پشت صحنه فیلم رسوایی