حافظ‌خوانی با جمشید مشایخی در «شب یلدا» تلویزیون
حسین رفیعی ویژه‌برنامه‌ «اینجا ایران است 1» را امشب ساعت 22:30 به مناسبت شب یلدا پخش می‌کند. در این برنامه به شاهنامه خوانی و تفال به حافظ پرداخته خواهد شد و جمشید مشایخی هنرمند پیشکسوت به برنامه..

اینجا ایران است در شب یلدا

حسین رفیعی با اشاره به ویژه‌برنامه‌ای که "اینجا ایران است 1" شنبه شب ساعت 22:30 به مناسبت شب یلدا پخش می‌کند به ویژگی های این شب اشاره و بیان کرد: ما سنت هایی داشته ایم که حالا تنها اسمی از آنها باقی مانده و آن موضوع موقعیت اصلی خود را از دست داده است.

وی که اصالتا به اراک تعلق دارد از سنت های بزرگان در شب یلدا گفت و با اشاره به خاطرات خود از دوران کودکی یادآور شد: ما در شب های یلدا به خانه مادربزرگ خود می رفتیم. در خاطرم هست که سقف های گنبدی آن زمان حفره ای کوچک برای تهویه هوا داشت و گاهی آنقدر هوا سرد می شد که ما زیر کرسی گرم بودیم ولی از این حفره برف می آمد و درون کاسه انار روی کرسی در شب یلدا می ریخت.

این مجری تلویزیون ادامه داد: سردی هوا در آن روزگار گاهی باعث می شد تا سه ماه بسیاری از خانواده ها زمین‌گیر شوند و چون آب و برق و جاده ها و حتی وسایل ارتباطی به شکل امروز وجود نداشت مردم اولین شب را به این بهانه که از هم یادی کنند دور هم جمع می شدند. این شب به نوعی اشاعه فرهنگ بود و تنها شاهنامه‌خوانی یا تفال به حافظ هم نبود بلکه اصل ماجرا این بود که همه به دیدار بزرگترهای آبادی می رفتند که به طور مثال کدخدا ببیند چه کسی در طول زمستان از هیزم، لباس و تغذیه کافی برخوردار نیست و به نوعی به یکدیگر کمک می کردند.

مجری برنامه شبانگاهی "اینجا ایران است 1" با بیان اینکه شب یلدا یک آغاز و یک گذار از پاییز به زمستان بوده است، اظهار کرد: هم اکنون شب های یلدا به مهمانی های پرتجمل تبدیل شده است که بیشتر از تامین معاش، نابودی معاش را در پی دارد و بیشتر خانواده ها به این فکر می کنند که در این روز چه بخرند و یا بپزند و در واقع ماهیت این روز بالعکس شده است.

مجری برنامه صبحگاهی "روز از نو" در ادامه با تاکید بر اینکه به چنین روزهایی باید بیشتر اهمیت داده شود، افزود: این روز از دوران باستان در تاریخ ما شکل گرفته است، ما کشوری هستیم که در 2600 سال پیش که دیگران خدایانی از چوب و سنگ داشتند یکتاپرست بوده ایم و این روز از آن زمان پیدا شد. باید در این روز با یکدیگر مشورت کنیم و یکدیگر را حمایت کنیم و به هم انرژی مثبت دهیم. همچنین امیدوارم زیبایی، صلح، ادب و احترام ایرانیان را در این روز به همه دنیا نشان دهیم و این هجمه هایی که علیه ایران می شود با برگزاری چنین روزهایی به پایان برسد.

رفیعی همچنین در واکنش به اینکه در این شب کمتر می تواند به دلیل شغلش در کنار خانواده خود باشد، گفت: شغل من مثل بساری از مشاغل دیگر همچون سربازی که از مرزها محافظت می کند، آتش نشان، پزشک و ... ایجاب می کند که مواظب باشیم وقتی همه شاد هستند، شادیشان بر هم نخورد و حتی این شادی را مضاعف کنیم. با این حال بعد از تمام شدن برنامه و از ساعت 12 شب به بعد می توانم در کنار خانواده ام باشم.

وی در پایان با اشاره به آیتم های برنامه "اینجا ایران است 1" در شب یلدا گفت: در این برنامه به شاهنامه خوانی و تفال به حافظ خواهیم پرداخت و جمشید مشایخی هنرمند پیشکسوت به برنامه ما خواهد آمد و تفالی به حافظ خواهد زد.

همچنین به گفته مریم نامور آزاد مدیر تولید "اینجا ایران است 1" به دلیل نزدیک بودن شب یلدا با اربعین از برنامه های شاد در این شب کمتر استفاده شده و برنامه بیشتر ادبی و هنری شده است.

همچنین در این برنامه اردشیر صالح پور کارشناس فرهنگی درباره ماهیت شب یلدا و آیین های این شب در مناطق مختلف ایران سخن خواهد گفت و حمید خزایی هم به اجرای موسیقی سنتی با استفاده از اشعار حافظ می پردازد.

برنامه "اینجا ایران است1 " شنبه ها و یکشنبه ها ساعت 22:30 از شبکه جام جم یک با اجرای حسین رفیعی و امیر احمدی و به تهیه کنندگی سیدعبدالرحیم غفوریان روی آنتن می رود.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com