آشی که تلوزیون برای ماه رمضان پخت؟!
برنامه های شبکه های تلویزیون در ایام ماه مبارک رمضان...
نوروز 93 که گذشت و تلویزیون توانست با پنهان شدن پشت هیاهوها و حواشی «پایتخت3»، مسوولیت ضعف های وحشتناک موجوداتی چون «خوب، بد، زشت» و «ما فرشته نیستیم» را از سر خود باز کند. با این حال چرخ فلک به سرعت در حال گردش است و کمتر از دو ماه دیگر باز هم آزمون حساس تری در ایام ماه رمضان، بی صبرانه انتظار شبکههای دائم التزاید سیما را میکشد. با این تفاوت که اگر ایام عید اغلب رسانهها در تعطیلی بودند و کمتر فرصت حسابرسی از صدا و سیما را پیدا کردند، در ماه رمضان تا دلتان بخواهد مجال هست برای بررسی زیر و بم سریالها به عنوان متر و میزان اصلی سنجش کیفی تولیدات. سریال مناسبتی هم چیزی نیست که بشود آسوده و با اغماض از روی آن گذشت. در این باکس خطیر و پر مخاطب، نمی توان معجونی مثل «خط» ساخت و با بی خیالی یا جسارت حرف از سری دوم آن هم زد!

از سویی به دلیل آنکه آخرین محک اسم و رسم دار مدیران فعلی، همین ماه رمضان در پیش است، اوضاع را بیش از سالهای گذشته پیچیده می نماید. هر چند هرازگاهی یک گزینه از سویی به عنوان مجموعه مناسبتی ماه رمضان سر بر می آورد، اما به قول مهدی اخوان ثالث «چه پیدایی که در پشت هزاران پرده پنهانی»!

در نگاه اول، با وجود کچلی آنتن در یک ماه اخیر، شمار تولیدات جلوی دوربین دست تلویزیون را برای برگزاری یک کنداکتور مناسبتی آبرومندانه «پُر» نشان می دهد، اما در واقع اوضاع چندان هم بر وفق مراد نیست. به ویژه که همزمانی ماه رمضان با رویداد خیرهکننده ای چون جام جهانی فوتبال 2014 برزیل و زمان اذان مغرب و عشا شرایط سهل و ممتنعی را برای مدیران تلویزیون فراهم کرده است.
سهل از این حیث که با کمک گرفتن از داغ بودن رقابت های جام جهانی به واسطه حضور تیم فوتبال کشورمان خود به خود امکان کمرنگ شدن واکنش ها نسبت به کیفیت سریالهای مناسبتی مهیاست و ممتنع از آن جهت که در فرصت اندک پس از اذان، تلویزیون تنها باید دست کم با دو سریال از حیثیت خود دفاع کند.

علی دارابی معاون سیما اخیراً در گفت و گویی درباره سریالهای ماه رمضان امسال این طور گفته است: «به دلیل اینکه در ماه رمضان امسال، ساعات شب محدود است و یک ربع به 9 شب افطار میشود و همچنین تعدادی از مسابقات جام جهانی با برنامههای ما تلاقی پیدا می کند، بنابراین در حال حاضر پخش دو سریال قطعی است. شبکه سوم سیما برای ماه رمضان دو سریال در دست تولید دارد؛ در صورتی که هر یک از این دو آماده شود، برای پخش بعد از افطار تدارک دیده ایم. سریال بعدی با عنوان «مدینه» است که سیروس مقدم آنرا کارگردانی کرده و برای ساعات پایان شب به پخش خواهد رسید، اما اینکه آیا سریال دیگری در این ایام علاوه بر این دو سریال اضافه شود یا خیر، در حال بررسی هستیم...».

در واقع تلویزیون با درک اهمیت پخش سریال در مناسبت ها، چشم روی مقاطع دیگر بسته و گزینه های متعددی را در صف انتظار، مدام سبک و سنگین می کند. این قصه امروز تلویزیون است. روی دیگر سکه و جزئیات آنرا در ادامه این مطلب می خوانید.

شبکه یک؛ بی برو برگرد، سیروس مقدم!
سریال شبکه یک در ماه رمضان پیش رو، همانطور که معاون سیما اعلام کرده بدون تردید «مدینه» است. سیروس مقدم با سرعت و تا حدود زیادی دقت در سریال سازی، چنان تصویری از خود نزد افکار عمومی و مدیران سیما ساخته که یک ماه یا یک هفته مانده به زمان پخش هم از او سریالی جدید طلب می کنند. او که سال گذشته برای پخش «بچه های نسبتاً بد» در ماه رمضان ناکام ماند و «دودکش» را جای خود روی آنتن شبکه یک دید، امسال از بابت پخش «مدینه» خیالش تخت تخت است. نه رقیب گردن کلفتی شاخ و شانه می کشد و نه تلویزیون توان بدل زدن دارد. سعید نعمت ا... استاد خلق لحظات دراماتیک و پر حس و حال و دیالوگهای قرص و محکم، یک فیلمنامه پر و پیمان برای مقدم نوشته. شبکه، زینب تقوایی جوان را به عنوان تهیه کنندهای خوش حساب، همراه و گویا دست و دلباز بالای سر پروژه گذاشته و گروهی بازیگر مجرب هم به خدمت گرفته شده اند.

پریوش نظریه با تجربه حضور در بیش از 20 فیلم سینمایی و چندین سریال و صاحب سیمرغ بلورین برای بازی در فیلم «پدر» مجید مجیدی، اینجا صاحب نقش اصلی است. اطراف او را هم کلی چهره امتحان پس داده اعم از مهدی سلطانی، آتیلا پسیانی، رضا رویگری، بهزاد فراهانی، شبنم مقدمی و... و جوانترهای مستعدی مثل مجید صالحی، مهرداد صدیقیان، لیندا کیانی و... تزئین کرده اند. یک درصد هم نباید نگران این بود که چون مقدم تنها حدود سه ماه زمان دارد، به آنتن نخواهد رسید. با همین اوصاف هم او فعلاً دارد تند و تند لوکیشن عوض می کند و یکسره «کات» و «حرکت» می دهد. تازگی ها هم به یک خبرگزاری گفته شاید جسمی خسته باشد، اما روحش اصلاً خسته نیست (نقل به مضمون).

نکته ای که پس از پروژه مشکل «پایتخت 3» و قبل تر از آن «بچه های نسبتاً بد» و همین طور بگیرید و برگردید به قبل، جای به تخته زدن دارد! البته برخی، چهره یا خیلی محبوب نبودن پریوش نظریه را برای به عهده گرفتن رُل اول یک سریال یا عدم برخورداری سناریوهای سعید نعمت ا... از خط قصه ای حجیم و مملو از داستانک و همچنین تلخی ذاتی آن را از همین الان بر سر کار چماق کرده اند، با این حال اما، توفیق «مدینه» اصلاً دور از دسترس نیست. این را کارنامه کارگردان، نویسنده و بازیگرانش شهادت می دهد؛ باقی شاید ایراد بنی اسرائیلی باشد.
«مدینه» به احتمال فراوان در باکس ثابت شبکه یک، ساعت 22/15 روی آنتن خواهد رفت. خب، این از شبکه یک.


شبکه دو؛ نخودی!
شبکه دو واقعاً اگر تنها و تنها مراقب حال و روز همان کلاه قرمزی و آشنایانش باشد، برای خیلی از ما مغتنم است. حالا اگر وارد بازی شود، دو یا سه سریال برای این شبکه می توان قائل بود. تنها سریال فعلاً قطعی شده این شبکه «فاخته» با نام قبلی «مثل من، مثل تو» است که محمود معظمی آنرا از مدتی پیش جلوی دوربین برده. البته لزوماً حضور چهره های شناخته شده ای از جمله ثریا قاسمی، عبدالرضا اکبری، کمند امیرسلیمانی، شهرام عبدلی، فریبا نادری، فرخ نعمتی، رحیم نوروزی و... نباید گمراهتان کند که این سریال باکس اصلی می گیرد. حتی نام نویسنده «پدر سالار» و «زیر تیغ»، یعنی علی اکبر محلوجیان هم این موقعیت را برای «فاخته» ایجاد نمی کند تا بخواهد با دو سریال اصلی دیگر رقابت کند.

دست بالا این سریال ساعاتی پیش از افطار آنتن خواهد گرفت و شاید با واقع بینی، بازخورد قابل توجهی را هم ایجاد نکند. حتی اگر دری به تخته بخورد و این سریال مثلاً در ساعت 30/21 تا 10/22 روی آنتن برود، باز هم معادله فرق چندانی نخواهد کرد. به ویژه وقتی بدانید این سریال 33 قسمتی محصول گروه کودک و نوجوان است و قصه دختری از یک خانواده فرهیخته را روایت می کند که درست اول ماه رمضان به سن تکلیف رسیده و تمام اعمال دینی بر او  واجب می شود.

اگر «دولت مخفی» (عبدالحسن برزیده ـ راما قویدل) را نادیده بگیریم، می ماند دو سریال که برای رسیدن به کنداکتور شبکه دو دندان تیز کرده اند. البته اگر اصلاً مدیران تصمیم گیرنده بخواهند به جز شبکه های یک و سه، سهمی برای سایرین در باکس اصلی کنار بگذارند.

اولی سریال «جاده قدیم» بهرام بهرامیان است. مجموعه ای که توسط سیما فیلم در اواخر فروردین امسال کلید خورده است و سازندگانش معتقدند به ماه رمضان می رسد. هر چند پذیرفتن چنین ادعایی با توجه به سرعت پایین بهرامیان و وسواس خاص او که نمونه اش را در «سقوط یک فرشته» برای همین مناسبت شاهد بودیم، اندکی مشکل است. تهیه کنندگی سریال را علی تقی پور و نویسندگی آنرا امید سهرابی و امیررضا طلاچیان برعهده دارند که سال گذشته مجموعه متفاوت و خوش ساخت «مهرآباد» را با همین عناوین روی آنتن شبکه تهران داشتند. سریال روایتگر روزهای آغاز زندگی مشترک نعمت و زینت است که پس از عروسی شان همراه با یک گاو که جهیزیه زینت و تنها دارایی آندوست به تهران می آیند و با گم شدن این گاو در بدو ورودشان به شهر، دردسرها آغاز می شود. قضاوت سریع درباره این دو خطی تکراری و چسباندن آن به داستانهای نخ نمای «یک دهاتی در شهر»، با اتکا به «مهرآباد»، ناجوانمردی خواهد بود. بالاخص که گروه بازیگران را چهره هایی حرفه ای مانند حمیدرضا آذرنگ، شهرام حقیقت دوست، یکتا ناصر و حبیب دهقان نسب تشکیل می دهند. درگمانه زنی های فعلی، این سریال را جزو کاندیداهای پخش از شبکه تهران هم می دانند؛ حتی اگر در رأس آن محمدرضا معصوم زادگان مدیر فعلی سیما فیلم و مدیر سابق گروه فیلم و سریال شبکه تهران جا خوش کرده باشد.

فردی که گفته می شود با مدیر حال حاضر فیلم و سریال شبکه تهران، علی اکبر محمودی مهریزی روابط آنچنان حسنه ای ندارد. شاید هم همین قضیه، موجب شود معصوم زادگان طلبه نباشد تا توفیق احتمالی «جاده قدیم» را با مهریزی شریک شود!


از سویی، مرتضی آتش زمزم که دو سال پیش سریال کمدی تاریخی «ظل السلطان» را برای شبکه دو ساخت، از اسفند پارسال مجموعه ای به نام «خاتون» را در شهر خودش اصفهان کلید زده است. او اگر چه هوشنگ حریرچیان، حسن اکلیلی و مهدی باقربیگی از هنرمندان تقریباً بومی اصفهان را در میان بازیگران خود دارد، اما برای آنکه بخت پخش در شبکه های سراسری را از کف ندهد، بامهران غفوریان، شهرام قائدی، مریم امیرجلالی، مونا و مارال فرجاد و... هم قرارداد بست و آنان را در اصفهان جلوی دوربین برد. اگر شانس در خانه «خاتون» را بزند و به سرنوشت «مرد نقره ای» (کاظم معصومی) که دو سال پیش در همین شرایط، سر از شبکه شما در آورد، گرفتار نشود، این سریال کمدی پتانسیل آنرا دارد تا ماه رمضان امسال مهمان شبکه دو شود. هر چند از همین مقدار شانس هم برای کسب آنتن شبکه تهران در ساعت 23 یا ساعت 19 برخوردار است.


شبکه سه؛ نکته همین جاست!
شاید اگر کمی پیگیر اخبار بوده باشید، با خودتان بگوئید با توجه به اعلام معاونت سیما، پخش سریال «هفت سنگ» علیرضا بذرافشان در ماه رمضان امسال از شبکه سه قطعی است؛ این اما، تمام ماجرا نیست.
هفت سنگ یک سریال خانوادگی با لحظه های شیرین و مفرح است که می تواند مکمل «مدینه» باشد. دوستان در معاونت سیما اما هنگام زمزمه این فکر، شاید یادشان نبود در هر دو سریال مذکور، مهدی سلطانی و شبنم مقدمی بازی دارند و عملی شدن این تصمیم، نقض ابلاغ چند سال پیش همین معاونت مبنی بر ممنوع بودن استفاده از بازیگران مشترک در آثار مربوط به یک مناسبت را رقم خواهد زد. خبری که برای سازندگان هر دو پروژه، دردسرهایی را پیش آورده است.

همین تصمیم یکباره که پیش از اعلام، حتی با سازندگان «هفت سنگ» نیز در میان گذاشته نشد، معاونت سیما را بر آن داشت تا در اظهار نظرهای بعدی، طمأنینه بیشتری به خرج دهد و سخن از بررسیهای كارشناسی بدهد. همین شد که پای «شمعدونی»، جدیدترین سریال طنز در حال تصویربرداری سروش صحت هم به میان آمد. پیشینه صحت در مقام کارگردان و محسن چگینی در جایگاه تهیه کننده هم آنقدر امیدوار کننده و رضایت بخش هست که بی دغدغه، آنتن رمضان را به آنان سپرد. حتی اگر خودشان به این امر، رضا نباشند و اصولاً سریالشان را مناسبتی تلقی نکنند. حال آنکه در طرف مقابل، معاونت سیما با این تغییر موضع، هم از زیر بار کنایه های ناشی از بازیگران مشابه خارج خواهد شد و هم یک کمدی صرف را به جای یک شبه کمدی رو در روی «مدینه» قرار خواهد داد.


در این صورت «هفت سنگ» هم برای پس از ماه رمضان ذخیره می شود تا با خیال راحت به نمایش در آید.
ناگفته نماند شبکه سه به زوج تهیه کننده امتحان پس داده ایرج محمدی و مهران مهام هم سفارش ساخت سریال کمدی ارسال کرده تا برزو نیک نژاد با فیلمنامه ای از خودش، نخستین سریالش را کلید بزند. البته پروسه پیش تولید این پروژه قدری کشدار  شد و بنا بر اعلام نیک نژاد، تازه هفته آینده کلید خواهد خورد تا زمان مناسب برای رسیدن به جدول پخش ماه رمضان را تقریباً از دست رفته ببیند.
ضمناً فراموش نکنید کنداکتور امسال شبکه سه در ماه رمضان، به شدت متأثر از برگزاری جام جهانی فوتبال هم خواهد بود.


شبکه تهران؛ شاید برای همه شبکه ها اتفاق بیفتد!
برای آنکه حساب شبکه پایتخت دستتان بیاید، باید آنچه تاکنون در مطلب حاضر آمده را خوانده باشید. با این وصف، جدا از سریالهای «جاده قدیم» و «خاتون»، شبکه تهران یا از رقابت ماه رمضان کنار گذاشته خواهد شد و یا به سیاق چند سال اخیر، دست به دامان بازپخش مجموعه اپیزودیک «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» می شود. مجموعهای که به مثابهای سفرهای لذیذ برای سازندگان قبلیاش به تهیهکنندگی علی اکبر تحویلیان بود و چند سالی به کرات آنتن خالی شبکه تهران را پر کرد و سال گذشته زمام آن به نوید محمودی سپرده شد. تهیه کنندهای که اغلب کارهایش را در سکوت خبری می سازد و شاید همین الان هم چند اپیزود از آنرا برای همین روزهای مبادای در پیش، آماده کرده باشد. در غیر این صورت، بینندگان شبکه تهران باید دوباره به همان تکرار سری های قبلی «شاید برای شما...» قناعت کنند.

... و در پایان
تنها می ماند ذکر یک افسوس که چطور هر سال، سریالهای مناسبتی بیشتر و بیشتر از فضای مانوس مناسبت پخش خود دورتر می شوند. سریالی که برای فصل سرد ساخته شده، در ظل آفتاب پخش می شود. مجموعه ای که برای عید نوروز دورخیز کرده، ماه رمضانی می شود و یا سریالی مختص دهه فجر، سر از نیمه بهار در می آورد. خدا کند مدیران آینده صدا و سیما، این اشتباهات را در زمره تجربیات خود بگذارند و با بهانه آوردن و شعار سر دادن، شعور بینندگانشان را نادیده نگیرند.
 


گرد آوری:  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture

منبع:caffesinema.com


  مطالب پیشنهادی:

باران کوثری از دوران ممنوع الکاری اش می گوید...
طناز طباطبایی در امریکا!
رضا عطاران، مرسی که هستی+ تصاویر
ترانه رسمی تیم ملی در جام جهانی با صدای «احسان خواجه امیری» رونمایی شد+پخش آهنگ
هنرپیشه دایی جان ناپلئون جلوی دوربین+ تصاویر