یكی از مهم ترین ویژگی‌های وی، عشقی است که به زلیخا دارد. این شخصیت و ویژگی‌های وی خیلی پیچیده است و من باید تلاش می‌كردم...
  
جعفر دهقان متولد ۱۳۳۹ در تهران و دارای مدرك تحصیلی دیپلم فنی از هنرستان است. برای نخستین بار در سینما در فیلم توجیه منوچهر حقانی پرست (۱۳۶۰) بازی كرد. او از كودكی به ورزش رزمی، علاقه مند بود و ۱۶ سال به طور حرفه ای به رشته ورزشی اورزمیران كه نوعی كشتی كج است در كنار بازیگری فعالیت كرده است. دهقان، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم را برای بازی در فیلم حماسه مجنون از دوازدهمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۲) دریافت كرد. گفت و گویی را كه می‌خوانید حاصل چند بار تماس تلفنی است؛ در رابطه با سریال یوسف پیامبر و نقش بوتیفار با وی صحبت كردیم.

آقای دهقان از بازیتان در سریال یوسف پیامبر بگویید.
 این سریال مانند كارهای دیگر نقشی بود كه از سوی آقای فرج ا... سلحشور به من پیشنهاد شد. من نیز پذیرفتم و مشغول به بازی در این سریال شدم. روز اول فكر نمی‌كردم كه این گونه نقش درآید و برداشتم از بوتیفار جور دیگری بود. در ابتدای پیشنهاد بازی در این سریال با آقای سلحشور به این نتیجه رسیدیم كه این كاراكتر بوتیفار همین گونه كه شاهدش هستید باشد؛ یعنی شخصیت منفی نباشد. بوتیفار فرمانروایی مثبت و عاشق همسر و اطرافیانش است. او یوسف را دوست دارد و در كل شخصیتی مثبت است برای ایفای نقش بوتیفار تمام تلاشم را كردم زیرا از آن نقش‌هایی بود كه یك بار برای هر بازیگر اتفاق می‌افتد.

 بوتیفار چه ویژگی دارد؟

ویژگی اش همین است كه شاهدش هستید. یكی از مهم ترین ویژگی‌های وی، عشقی است که به زلیخا دارد. این شخصیت و ویژگی‌های وی خیلی پیچیده است و من باید تلاش می‌كردم كه به آن ویژگی‌ها دست یابم.

چه قدر تحقیق كردید كه به نقش رسیدید؟

تحقیق زیادی درباره این شخصیت نكردم زیرا درباره این شخصیت چیز زیادی در كتاب‌ها نوشته نشده و فقط در قرآن كریم خیلی جزئی به آن اشاره شده است. نویسنده، این شخصیت را ساخته و پرداخته است. راهنمایی آقایان سلحشور كارگردان سریال و شورجه مشاور كارگردان كمك كرد تا شخصیت این گونه كه اكنون هست دیده شود.
 
 بوتیفار هم چون یوسف و زلیخا در اذهان مردم ماندگار شد چه كارهایی انجام دادید كه بوتیفار نیز جذابیت داشته باشد؟
 اگر بوتیفار ماندگار شد، شاید توقعی كه مردم از یوسف داشته اند برآورده نشده است. همه می‌گویند یوسف خیلی زیبا بود، الان شاید برعكس آن قصه اتفاق افتاده است و مردم می‌گویند ای كاش یوسف زیباتر بود. البته در این سریال به این قضایا فكر نمی‌كردم و خالصانه سعی و تلاش كردم تا نقش خوبی ایفا كنم با وجود این كه می‌دانستم یوسف و زلیخا شخصیت‌های ماندگار سریال هستند و ممكن است شخصیت‌های دیگر دیده نشوند. با این حال خیلی سعی كردم كه این شخصیت را خوب بازی كنم تا لااقل مردم گوشه چشمی ‌نسبت به بوتیفار داشته باشند كه خدا را شكر این اتفاق افتاد.

نظر شما درباره انتخاب مصطفی زمانی، در نقش یوسف پیامبر چیست؟

 نمی‌توانم نظری داشته باشم. این نظر را باید آقای سلحشور به عنوان كارگردان بدهد كه آیا این انتخاب درست بوده یا خیر؟ نظرم این است كه اگر بازیگر دیگری غیر از مصطفی زمانی انتخاب می‌شد باز هم عده ای عنوان می‌کردند که باید شخصی زیباتر را انتخاب می‌کردید. می‌دانید آن قدر توقع ما بالاست و شنیده ما درباره زیبایی حضرت یوسف(ع) زیاد است كه آقای سلحشور هر كار می‌كرد باز این اتفاق می‌افتاد. به نظرم آقای سلحشور زمانی را درست انتخاب كرده است یعنی از هنرپیشه معروف و نامی ‌استفاده نكرده و از شخص ناشناس بهره گرفته است تا پیام و حرفش را به وسیله او بزند. جذابیت مهم نیست مهم این است كه قصه حضرت یوسف(ع) را ببینیم. نباید به ظواهر توجه كرد بلكه اصل قصه مهم و پندآموز است.

 چه قدر نظر مردم و نقد منتقدان درباره این سریال برایتان اهمیت دارد؟

 زیاد نقدها را نمی‌خوانم؛ به خصوص نقدهایی كه درباره سریال یوسف پیامبر نوشته می‌شود زیرا احساس می‌كنم بیشتر این نقدها مغرضانه است و صداقتی در آن‌ها نیست.
مهم این است كار تا به این اندازه خوب شده است كه مردم هر كجا باشند باید جمعه شب‌ها ساعت ۱۰ به تماشای این سریال بنشینند و این برای من بهترین نقد است. زیرا منتقدان با دید مثبتی به سریال نگاه نمی‌كنند ولی اگر نقدی صادق، درست، بی طرف و منصفانه باشد گوش می‌کنم و می‌پذیرم. 

 اگر به عنوان یك منتقد به این سریال نگاه كنید چه ایرادی می‌گیرید؟

به چند قسمت (۶ تا ۷ قسمت) اول این سریال ایراد می‌گیرم زیرا ریتم قصه در كنعان كند بود ای كاش در یك یا ۲ قسمت ساخته می‌شد و سریع قصه در داخل مصر می‌آمد و به اصل ماجرا می‌پرداخت. فكر می‌كنم آن قسمت كنعان به دلیل ریتم كند خسته كننده بود. البته این را بگویم تاكنون شاهد ۵۰ درصد سریال بودید و از این به بعد قصه جذاب تر خواهد شد.

در قسمت‌های آغازین سریال انتقادهایی به ازدواج ۲ خواهر با حضرت یعقوب شد، نظر شما چیست؟

من درباره این قضیه نمی‌توانم نظری دهم چون آگاهی کافی ندارم.
 
 شما علاوه بر این سریال، در مردان آنجلس هم با آقای سلحشور همکاری کردید. کار با ایشان چگونه بود؟
 آقای فرج ا... سلحشور استاد من هستند و حق زیادی به گردن من دارند. كار کردن با ایشان برایم لذت بخش است. من شخصیت آقای سلحشور را دوست دارم.

چه قدر در نقش خود توانستید با خانم ریاحی به هماهنگی برسید؟

خانم كتایون ریاحی بازیگر بسیار خوبی است. در این سریال هیچ مشكلی با یكدیگر نداشتیم و خیلی خوب با هم كنار می‌آمدیم و به هیچ عنوان دخالتی در كار هم نمی‌كردیم. همه بازیگران مطیع امر كارگردان و مشاور كارگردان بودند. به عنوان یك بازیگر برای اولین بار در كنار خانم ریاحی بازی كردم و خیلی از این امر راضی ام.

 ۱۶ سال است كه در رشته رزمی‌ فعالیت می‌کنید. در این رابطه توضیح دهید.

من قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ‌این ورزش رزمی ‌را انجام می‌دادم ولی حدود ۴ سال است كه نرمش می‌كنم چون سنم بالا رفته است و نمی‌توانم ورزش سنگین انجام بدهم.

در كارنامه هنری تان كمتر نقش منفی به چشم می‌خورد، در این رابطه توضیح دهید.

نقش منفی هم تاكنون بازی كرده ام و بیشتر دوست دارم نقش منفی بازی كنم زیرا جای كار بیشتری دارد تا بتوانم لایه‌های درونی نقش را به خوبی نمایش دهم. نقش‌های مثبت یك بعدی و خیلی روست ولی به دلیل علاقه ام به بازیگری به هیچ عنوان برایم مهم نیست كه نقش منفی یا مثبت باشد، بلكه مهم این است كه تمام تلاشم را بكنم تا بتوانم شخصیت را شكل دهم و به خوبی بازی كنم.

 به شما ستاره رزمی‌ سینمای ایران می‌گویند چرا؟

 شاید دلیلش این باشد كه تاكنون چند فیلم رزمی‌ بازی كرده ام.
 
 از نقشتان در سریال مختارنامه برایمان بگویید؟
 در این سریال عظیم نقش مصعب ابن زبیر را در كنار فریبرز عرب نیا، رضا كیانیان و كاظم هژیرآزاد بازی می‌كنم. نقشم را خیلی دوست دارم. این كاراكتر، شخصیتی منفی است. کار کردن با آقای میرباقری- كارگردان- لذت بخش است. من تاكنون سعادت همكاری با ایشان را نداشتم و این پروژه اولین تجربه بازی در كار ایشان است. آقای میرباقری كارگردان بسیار خوب و قوی است و برخورد خوبی با تمامی‌عوامل گروه و بازیگران دارد. آقای میرباقری برای رسیدن به شخصیت این سریال راهنمایی‌های ارزنده ای داشت.

 بهترین هدیه ای كه از خداوند گرفتید چه بود؟

خانواده ام و ۲ فرزندم بهترین هدیه خداوند است.

 فرزندان تان در كار سینما هستند یا خیر؟

▪ خیر- البته علاقه دارند ولی من مایل نیستم كه آن‌ها بدون تحصیلات وارد این عرصه شوند. اگر دوست دارند باید تحصیلاتی در این زمینه كسب كنند چون سینمای ما به سمت علمی‌شدن در حرکت است و اگر سوادش را نداشته باشیم در این كار ماندگار نخواهیم بود. هرگز دوست ندارم فرزندانم با واسطه مثل خیلی از بازیگران وارد سینما شوند. پسرم دانشجوی رشته پزشكی و دخترم سال آخر دبیرستان است و سال آینده وارد دانشگاه می‌شود. فكر می‌كنم اگر درست انتخاب رشته كند موفق می‌شود.

شهرت تاكنون چه قدر آسایش شما را به هم ریخته است؟

▪ به هیچ عنوان آسایشم را به هم نریخته است و خیلی راحت زندگی می‌كنم. مردم هنرمندان را دوست دارند. هنرمندان متعلق به مردم هستند و برای آن‌ها كار می‌كنند و ما هنرمندان بدون مردم هیچ هستیم؛ مردم برای تماشای كارهای ما وقت می‌گذارند. حال چه اشكالی دارد فردی كه ابراز علاقه می‌کند، از ما عكس و امضا بگیرد. فكر می‌كنم فاصله گرفتن از مردم بی احترامی ‌به آن‌هاست.

پیشنهاد شما به علاقه مندان بازیگری چیست؟

توصیه می‌كنم با تحصیلات سینمایی وارد این حرفه شوند. علاقه و عشق به كار مهم است و باید باانگیزه وارد این عرصه شد.

چه قدر اهل مطالعه یا فیلم دیدن هستید؟

 گاهی اوقات فیلم می‌بینم ولی هر كجا چه سرصحنه و چه منزل باشم روزنامه دم دستم است و مطالعه می‌كنم ولی فرصت كمی ‌برای مطالعه كتاب دارم.

 آیا به سینما برای دیدن فیلم می‌روید؟

 خیر- به هیچ عنوان نمی‌روم و دوست ندارم با سینما ۸-۷ سال است كه قهر كرده ام و پایم را داخل سینما نمی‌گذارم.

 چرا؟

▪ دلیلش را نمی‌توانم اكنون بگویم و نیازمند گفت و گویی مفصل و طولانی است.

 كدام یك از نقش‌هایی را كه تاكنون بازی كرده اید، بیشتر دوست دارید؟

 همه نقش‌هایم را دوست دارم نقش كوتاه، بلند، مثبت یا منفی ندارد چون برای همه نقش‌هایم زحمت كشیده ام و هیچ فرقی برایم نمی‌كند و همه آن‌ها برایم قابل احترام است.

 چه فیلم و سریال‌هایی آماده نمایش دارید؟

▪ چندین فیلم تلویزیونی آماده نمایش دارم كه می‌توان به فیلم‌های زمین و اعتراف اشاره كرد. هم اكنون نیز در سریال‌های مختارنامه و مسافر زمان۲ را بازی می‌كنم.

سخن پایانی
▪ از مردم خوب خراسان می‌خواهم كه هر زمان به زیارت امام رضا(ع) می‌روند، برایمان دعا كنند.

 فیلم شناسی:

توجیه (منوچهر حقانی پرست، ۱۳۶۰)، مرگ دیگری (محمدرضا هنرمند، ۱۳۶۱)، عقود (علی اصغر شادروان ۱۳۶۳)، بلمی ‌به سوی ساحل (رسول ملاقلی پور ۱۳۶۴)، پرواز در شب (رسول ملاقلی پور ۱۳۶۵)، تیرباران (علی اصغر شادروان ۱۳۶۵) و دستیار طراح صحنه و لباس، دستفروش (محسن مخملباف ۱۳۶۵) هراس (شهریار بحرانی ۱۳۶۶)، بحران (علی اصغر شادروان ۱۳۶۶)، تعقیب سایه‌ها (علی شاه حاتمی، ۱۳۶۹)، عملیات كركوك (جمال شورجه، ۱۳۷۰)، صلیب طلایی (عبدا... باكیده ۱۳۷۱)، زیرآسمان (حسین قاسمی‌جامی‌۱۳۷۱)، حماسه مجنون (جمال شورجه ۱۳۷۲)، حمله به H۳ (شهریار بحرانی ۱۳۷۳)، بوی پیراهن یوسف (ابراهیم حاتمی‌كیا ۱۳۷۴)، هفت گذرگاه (جمشید حیدری ۱۳۷۴)، جهنم سبز (اسماعیل براری ۱۳۷۴)، یاس‌های وحشی (محسن محسنی نسب ۱۳۷۶)، خلبان (جمال شورجه ۱۳۷۶)، اصحاب كهف (فرج ا... سلحشور ۱۳۷۷)، سحرگاه پیروزی (حسین بلند، ۱۳۷۸)، مریم مقدس (شهریار بحرانی ۱۳۷۹)، بی همتا (جهانگیر جهانگیری ۱۳۸۰)، صنوبر (مجتبی راعی ۱۳۸۱) و ....
سریال‌ها: شته‌ها، پاییز بلند، مردان آنجلس، سرنوشت، مسافر زمان، یوسف پیامبر و ....
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khorasannews.com
 
مطالب مرتبط:
با فرج‌الله سلحشور درباره سریال یوسف پیامبر
با محمود پاك‌نیت به بهانه حضورش در سریال یوسف پیامبر (ع)‌
ناگفته‌های فرج‌الله سلحشور درباره سریال «یوسف پیامبر»!
ایرادهای جدید بر سریال یوسف پیامبر!
یوسف در چاه تصاویر