مرجان شیر محمدی بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به این كه اهل مصاحبه نیست و مصاحبه نمی‌كند در پاسخ به انتخاب خود برای بازی در این سریال گفت...
      
‌ سریال تلویزیونی آخرین دعوت به تهیه كنندگی مهران رسام و كارگردانی حسین سهیلی زاده پیش از این زخم‌های رویا نام داشت كه از بیست و یكم دی ماه ساعت ۲۱ روی آنتن شبكه دوم سیما رفته است.
تیتراژ این سریال با صدای محمد اصفهانی ساخته شده است و آخرین دعوت در ۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه ای تولید شده و بازیگرانی چون فرامرز قریبیان، حامد بهداد، الهام حمیدی، مرجان شیر محمدی، پرویز فلاحی پور، شهرام عبدلی، محمد عمرانی بازی كرده اند و رضا فخاریه ساخت جلوه‌های ویژه آن را بر عهده داشت.
داستان سریال آخرین دعوت توسط علیرضا كاظمی‌پور به نگارش درآمده است. آخرین دعوت زندگی استاد دانشگاهی را به تصویر می‌كشد كه طی سفر كاری به یكی از شهرهای مرزی كشور در غرب، دچار سانحه شده و بعد از به هوش آمدن در بیابان متوجه می‌شود به سال ۶۰ هجری برگشته و واقعه عاشورا نیز در شرف وقوع است كه این اتفاقات درون مایه اصلی سریال را تشكیل می‌دهد. این سریال كاری متفاوت و تلفیقی از زمان حال و تاریخ صدر اسلام با مضمونی اجتماعی و سیاسی است.
در این پرونده سعی داشتیم با بازیگران و عوامل این سریال به گفت و گو بنشینیم كه خوشبختانه توانستیم با مهران رسام (تهیه كننده)، حسین سهیلی زاده (كارگردان)، شهرام عبدلی، حبیب دهقان نسب، پرویز فلاحی پور و مرجان شیر محمدی بازیگران آخرین دعوت گفت و گو كنیم ولی با فرامرز قریبیان، حامد بهداد، الهام حمیدی و سیاوش تهمورث به دلیل خاموش بودن و یا در دسترس نبودن گوشی همراهشان موفق به گفت و گو نشدیم. پرونده ای كه شاهد آن هستید درباره دعوت به كار بازیگران، چگونگی ساخت، ویژگی‌های فیلم نامه است.
مهران رسام
مهران رسام تهیه كننده سریال آخرین دعوت با اشاره به این كه طرح ساخت این سریال را به شبكه ارائه داده و آن‌ها نیز قبول كرده اند تا سریال ساخته شود گفت: به ساخت كار مناسبی علاقه مندم و یكی از انگیزه‌هایم برای ساخت این نوع سریال‌ها این است كه وقتی یك سریال هر شب پخش می‌شود پر مخاطب است و بینندگان زیادی به تماشای آن می‌نشینند. ضمن این كه ساخت كار مناسبتی برایم لذت بخش است.
وی افزود: من و آقای سهیلی زاده (كارگردان سریال) با یكدیگر برای انتخاب بازیگران تعامل داشته و بهترین‌ها را انتخاب كردیم. وی در رابطه با انتخاب خانم مرجان شیر محمدی كه بازیگری كم كار است اظهار داشت: مرجان شیر محمدی در سریالی به نام دریایی‌ها كه من تهیه آن را بر عهده داشتم بازی كرده بود و همین آشنایی سبب شد تا ایشان را برای بازی در این سریال انتخاب كنم. در اصل انتخاب ایشان پیشنهاد من بود.رسام در رابطه با این پرسش كه چرا سریال برای پخش در سال گذشته آماده نشد توضیح داد: شبكه بیان می‌كرد كه ما ساخت سریال را به آهستگی انجام دهیم تا كیفیت كار بالا باشد. ما نیز عجله ای برای پخش نداشتیم و فقط كیفیت كار برایمان اهمیت داشت به همین علت سال گذشته سریال به پخش نرسید. وی عنوان كرد: نمی‌دانم آیا تاكنون این سریال مورد توجه واقع شده است یا خیر؟ ما هر كاری كه انجام می‌دهیم به خاطر رضایت مخاطبان تلویزیونی مان است. امیدوارم مردم عزیز راضی باشند. رسام در خاتمه از تمامی ‌اعضای گروه سریال كه در شرایط سخت عاشقانه كار كردند تشكر كرد و افزود: این پروژه یكی از سخت ترین كارهایی بود كه تاكنون انجام داده ام چرا كه این كار در شرایط سختی تصویربرداری شد.
 حسین سهیلی زاده
حسین سهیلی زاده كارگردان سریال آخرین دعوت نیز با بیان این كه از طرح این سریال، خوشم آمد و ساخت آن را قبول كردم افزود: فیلم نامه آخرین دعوت بسیار سخت بود و نویسندگان تلاش كردند تا مسائل مرتبط با جامعه امروز و مسائلی كه در گذشته رخ داده را به نگارش در آورند. فیلم نامه این سریال شرایط تدخیل دارد و بخشی در زمان حال و بخشی در زمان گذشته می‌گذرد و نویسندگان برای ارائه كار خوب تلاش خود را كردند. به نظرم موفق هم بودند.
وی در رابطه با انتخاب بازیگران اظهار داشت: هر فیلم نامه ای شرایط خاص خود را دارد. زمانی که آدم فیلم نامه را می‌خواند براساس داستان آن بازیگران را انتخاب می‌كند خوشحال هستم كه در سریال آخرین دعوت این شانس را داشتم كه از چهره‌های خوبی از بازیگران برخوردار شده و بازیگران درجه اولی چون آقایان فرامرز قریبیان، حامد بهداد، شهرام عبدلی، خانم شیر محمدی و ... را برای نقش آفرینی برگزیدیم. سهیلی زاده در خصوص انتخاب مرجان شیر محمدی و فرامرز قریبیان عنوان كرد: شیر محمدی را به خاطر شناختی كه از او داشتم انتخاب كردم هم چنین شاید بهترین ویژگی او كم كاری‌اش باشد. آقای قریبیان زمانی كه متن را مطالعه كردند خیلی خوششان آمد. ایشان بخشی از كارگردانی كارهای قبلی‌ام را نیز دیدند. به همین منظور قبول كردند در این سریال ایفای نقش كنند. وی تصریح كرد: نمی‌توانم تخمین بزنم كه این سریال چه قدر مورد استقبال مردم قرار گرفته است، ولی آخرین دعوت سریالی خاص است كه هنوز تاكنون نمونه آن در تلویزیون ساخته نشده و می‌توان گفت از اولین سریال‌هایی است كه با این سبك و نگاه خاص ساخته می‌شود.وی با بیان این كه برای مشاركت و اعمال نظر در فیلم نامه سریال در جلسات فیلم نامه نویس‌ها شركت می‌كردم، خاطر نشان كرد: به دلیل راحت و صمیمی‌بودن با آقای رسام (تهیه كننده) تاكنون در ۴ پروژه با یكدیگر هم كاری داشتیم. آقای رسام تهیه كننده ای حرفه ای است و در كارش تخصص دارد.
سهیلی زاده شرایط فیلم نامه را شرایطی به طور كامل سیاسی برشمرد و افزود: قصه سیاسی سریال در زمان حال كاملا مشخص است كه چه اتفاقاتی می‌افتد و قصه در زمان امام حسین(ع) و حركت این امام بزرگ نیز حركتی سیاسی بود و ما حركت سیاسی امام حسین(ع) را در آن تاریخ و انسان‌های اطرافش را برجسته كردیم. به هر حال این سریال ۲ شكل سیاسی گذشته و حال را در فیلم نامه در هم آمیخته است.
وی اظهار داشت: امیدوارم بینندگان این سریال را تماشا كرده و خوششان بیاید تا ما ببینیم این تجربه جدید را تكرار كنیم یا نكنیم.
 شهرام عبدلی
شهرام عبدلی بازیگر تلویزیون نیز گفت: فیلم نامه این سریال ساختار جدید و مستحكم داشت و در مجموع متفاوت بودن خود قصه و فیلم نامه از ویژگی‌هایی بود كه مرا ترغیب به بازی در سریال كرد.وی با اشاره به این كه كاراكتری كه بازی می‌كند شخص امروزی است افزود: این شخصیت جزو بازیگران مقطع تاریخی سریال نیست كه احتیاج به تحقیق داشته باشد. متفاوت بازی كردن من در سریال بستگی به نظر مخاطب دارد. فكر می‌كنم تاكنون كاراكتری این گونه را بازی نكرده باشم و متفاوت بازی كردنم در سریال بستگی به خلاقیت‌ها و توانایی‌هایم دارد.
وی در رابطه با ویژگی‌های حسین سهیلی زاده (كارگردان سریال) گفت: آقای سهیلی زاده فوق العاده باسواد و دوست داشتنی هستند. من سعادت همكاری در ۲ پروژه ایشان را داشتم و از ایشان راضی‌ام و بسیار محو كارگردانی آقای سهیلی زاده ام. ایشان مدیر با اخلاق، زبردست و انسان شریفی هستند.
وی تصریح كرد: فكر می‌كنم بینندگان زیادی به تماشای سریال نشسته اند و همه نیز راضی هستند. وقتی خبرنگاران به ما زنگ می‌زنند معلوم است كه كار پر بیننده بوده و مورد قبول واقع شده است.
عبدلی اظهار داشت: ما بازیگران زمانی كه قصد بازی در كاری را داریم دعا می‌كنیم كه كار خوب از آب درآید و مورد استقبال مردم قرار گیرد. من از بازی در این كار لذت بردم و اكنون كه به تماشای سریال می‌نشینیم نیز راضی هستم امیدوارم مردم نیز راضی باشند.
حبیب دهقان نسب
حبیب دهقان نسب بازیگر سینما و تلویزیون كشورمان گفت: ابتدا كه با من برای بازی در سریال تماس گرفتند پیشنهاد بازی یكی از نقش‌های اصلی را دادند ولی به دلیل هم زمانی بازی ام در پروژه دیگری نقش كوچك تری را قبول كردم كه بازی كنم. البته ۲ بار دیگر نیز برای بازی انتخاب شدم. قرار بود سریال امام حسین(ع) را مرحوم رسول ملاقلی پور بسازد كه متأسفانه این اتفاق نیفتاد. چند سال پیش نیز آقای بحرانی كاری در این زمینه می‌خواستند بسازند تا همین نقش را بازی كنم كه باز هم نشد.برای بار سوم كه آقای سهیلی زاده با من تماس گرفت و پیشنهاد بازی را داد من هم قبول كردم.وی افزود: زمانی كه برای این نقش دعوت شدم گروه چند ماه كار را شروع كرده بود. در نتیجه تمرین زیادی نداشتم و با توجه به فیلم نامه كار كردم نقش من نیز كوتاه و در یك مقطع تاریخی می‌گذشت و به زمانی مربوط می‌شد كه نقش اصلی سریال زمانی فر (فرامرز قریبیان) گذرش به كربلا می‌افتد. اكنون كه شاهد پخش سریال هستم و می‌بینیم فیلم نامه یك جذابیت، خلاقیت و ایده‌های بكری دارد، زیرا برای جذب مخاطب ما احتیاج به ایده‌های تازه و بكر داریم. اگر بخواهیم با آن سوژه‌ها و ساخت و سازهای تكراری كار كنیم فكر می‌كنم نتوانم مخاطب خود را حفظ كنیم.
دهقان نسب با اشاره به این كه این سریال جذابیت‌هایی هم در ساخت و هم در متن دارد اظهار داشت: همكاری با آقای سهیلی زاده دلنشین بود. در گذشته نیز من با ایشان كار كرده بودم و از كارگردانی شان راضی هستم. وقتی یك بازیگر برای چندمین بار با یك كارگردان كار می‌كند به این معنی است كه از همكاری و نتیجه كار راضی است.
وی عنوان كرد: امیدوارم زحمات گروه به بار بنشیند، زیرا بخشی از تصویربرداری سریال در كوه و دشت در شرایط بدی انجام شد و ما دچار توفان شدید شدیم و مدتی كار به علت شرایط بد جوی تعطیل شد و سریال آخرین دعوت در شرایط جوی سختی ساخته شد.
امیدوارم این سختی كار به بار بنشیند و مخاطب خود را جلب كند و مسئولان نگاه ویژه ای به ساخت این نوع سریال‌ها داشته باشند.
 پرویز فلاحی پور
پرویز فلاحی پور بازیگر سینما و تلویزیون نیز در رابطه با حضورش در سریال گفت: از سوی آقای سهیلی زاده برای بازی در سریال دعوت شدم. آن‌ها بازیگری را می‌خواستند كه با این خصوصیات و به این نقش نزدیك باشد به همین منظور با توجه به خصوصیاتم، من را برای این نقش انتخاب كردند.
وی با اشاره به این كه برای نخستین بار نقشی منفی آن هم این گونه را تجربه كردم افزود: فیلم نامه سریال، فیلم نامه بدی نیست و تازگی‌هایی برای بیننده دارد. امیدوارم مردم خوششان بیاید.
فلاحی پوربا بیان این كه فیلم نامه آخرین دعوت در خصوص انتخابات نوشته و ساخته شد و قرار بود در زمان انتخابات پخش شود، گفت: سوژه سریال، سوژه ای انتخابی بود ولی به هر حال اكنون پخش شد.
وی عنوان كرد: در حال حاضر كه بیننده سریال هستم، راضی ام. آقای سهیلی زاده كارگردان بسیار خوبی است، ولی از بازی‌های تعدادی از بازیگران راضی نیستم.
 مرجان شیر محمدی
مرجان شیر محمدی بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به این كه اهل مصاحبه نیست و مصاحبه نمی‌كند در پاسخ به انتخاب خود برای بازی در این سریال گفت: در هر صورت به هر بازیگری پیشنهاد بازی در پروژه ای می‌شود، به من نیز پیشنهاد بازی در این سریال شد.
وی افزود: فیلم برداری این سریال دی ماه ۱۳۸۶ آغاز شد و من اسفند ۸۶ و فروردین ۸۷ جلوی دوربین رفتم.شیر محمدی اظهار داشت: در این سریال نقش‌هانیه را بازی كردم و آقایان فرامرز قریبیان، محمد عمرانی، پرویز فلاحی پور ... هم بازی‌هایم بودند.  
    
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: aftab.ir
 
مطلب مرتبط:
گزارش تصویری از سریال آخرین دعوت