با فرا رسيدن ايام محرم، تلويزيون بنابر روال هر سال خود بخش‌هاي نمايشي را براي پخش در نظر گرفته كه انتظار مي‌رود مجموعه‌هاي «پريدخت» و «خون‌مردگي» بيشترين اقبال را در جذب مخاطب داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون فارس، يكي از مهم‌ترين اهداف برنامه‌هاي صدا و سيما در ماه‌هاي رمضان و محرم آموزش مفاهيم ديني و مذهبي در قالب برنامه‌هاي نمايشي است، بدون اينكه پخش اين برنامه‌ها اوقات اصلي مخاطب را براي بهره‌گيري از فضائل ديني از بين ببرد.
بنابر اين گزارش، امسال مجموعه‌هاي نمايشي فقط بين دو شبكه اول و دوم توزيع شده و ساير شبكه‌ها مانند شبكه سه و شبكه تهران كه هر سال پخش بخشي از اين مجموعه‌ها بر عهده آنها بود امسال هيچ مجموعه نمايشي براي پخش ندارند.
به روال سال‌هاي گذشته، امسال نيز شبكه‌هاي اول و دوم سيما مجموعه‌هاي نمايشي را براي پخش در نظر گرفته‌اند.

*«شب دهم»
مجموعه تلويزيوني «شب دهم» براي بار دوم و به دليل علاقه مخاطبان، ايام محرم در قالب بخش نمايشي برنامه سيماي خانواده شبكه اول سيما روي آنتن مي‌رود.
در اين سريال كه ساعت پخش آن 13:15 است و داستان آن در حال و هواي محرم و عاشورا مي‌گذرد، بازيگراني چون حسين ياري، كتايون رياحي، رؤيا تيموريان، ثريا قاسمي، پرويز پورحسيني، محمود پاك نيت، اكرم محمدي، پرويز فلاحي‌پور و... بازي كرده‌اند.
«شب دهم» 6 سال پيش توسط «حسن فتحي» و به تهيه‌كنندگي «حسن بشكوفه» در گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما ساخته شد و در ايام ماه محرم مقارن با نوروز 80 به روي آنتن رفت.
در خلاصه داستان «شب دهم» آمده است: اواخر سال‌هاي حكومت رضاخاني، خانواده‌اي قجر و دست شسته از همه حوادث بيرون خانه خلوت گزيده و به خاطرات ايام اقتدار قجر دلخوش كرده‌اند. مرد جوان شروري در پي يك شكست، لاعلاج به سرقت از اين خانه مي‌آيد. آنجا توطئه‌اي در كمين اوست و عشقي جانسوز كه در پيش است و شرطي كه انجام آن شيربهاي اين عشق است. شرط اجراي ده شب تعزيه در ده شب اول محرم در ملا عام آن هم زماني كه تعزيه از طرف حكومت غيرقانوني اعلام شده است.

*«خون‌مردگي»
مجموعه تلويزيوني «خونمردگي» در 13 قسمت 50 دقيقه‌اي به كارگرداني «جواد مزدآبادي» و تهيه كنندگي «محمد رضا شفيعي» براي پخش در ايام محرم ساخته شده كه بنا بر تصميم مديران سيما، پخش آن از نيمه دوم ماه محرم در شبكه اول سيما آغاز خواهد شد.
بنابر اين گزارش، اين مجموعه تلويزيوني كه پخش آن از روزهاي پاياني ماه محرم آغاز خواهد شد، در روزهاي دوشنبه و چهارشنبه به جاي مجموعه «ساعت شني» كه در ماه محرم فقط شنبه‌ها پخش مي‌شود، به روي آنتن خواهد رفت.
در سريال «خون مردگي» بازيگراني چون پولاد كيميايي، ليلا اوتادي، سياوش طهمورث، عبدالرضا اكبري، حبيب دهقان نسب، سولماز غني، شهرام عبدلي به ايفاي نقش پرداخته‌اند.
فيلم‌نامه «خونمردگي» را «سعيد نعمت‌الله» نگاشته است و داستان آن درباره يك قهرمان رشته ورزشي رزمي است كه پس از بازگشت از مسابقات جهاني در مي يابد برادرش به طرز مشكوكي به قتل رسيده است. رسول تصميم مي گيرد راز قتل برادرش را افشا كند و....
لوكيشن هاي اين سريال در تهران و شهرهاي شمالي ايران مي‌گذرد و داستان آن در ماه محرم اتفاق مي‌افتد. ديگر عوامل اين سريال عبارتند از: سيد حسين يعقوبي: مدير توليد، طراح صحنه و لباس: ايرج ملكي، برنامه ريز: احمد كاوري، دستيار اول كارگردان: حبيب قلي زاده، مشاور فيلم‌نامه: دكتر محمد شجاعي، جلوه‌هاي ويژه: محسن روزبهاني، تدوين:خشايار موحديان.

*«پريدخت»
مجموعه تلويزيوني «پريدخت» محصول گروه فيلم و سريال شبكه دوم سيماست و پخش آن از روز يكشنبه 23 دي‌ماه آغاز خواهد شد.
بنابر اين گزارش، اين مجموعه تلويزيوني در ايام پخش هر شب ساعت 21:15 روي آنتن شبكه دو سيما خواهد رفت.
تصويربرداري اين مجموعه تلويزيوني اوايل آذرماه در لوكيشني در خيابان وحدت اسلامي آغاز شد و در حال مراحل پاياني تصوير برداري سپري مي‌شود.
اين مجموعه تلويزيوني در 13 قسمت 45 دقيقه‌اي ساخته شده و بازيگراني چون ليلا حاتمي، علي مصفا، داريوش ارجمند، كامبيز ديرباز و مهرداد ضيائي در آن، در نقش‌هايي متفاوت به ايفاي نقش مي‌پردازند.
طرح اين پروژه از «رامين عباسي‌زاده» تهيه‌كننده مجموعه است كه «احمد رفيع» آن را به نگارش در آورده است.
داستان «پريدخت» درباره دختري به همين نام است كه فرزند حاج ميرزا از سرشناسان يك شهر كوچك است و در اين مجموعه داستان زندگي او در سه مقطع تاريخي در سال‌هاي 1314، 1320 و 1334 به تصوير كشيده مي‌شود.
همزمان با كش و قوس‌هاي زندگي شخصي او، تحولات اجتماعي آن روزها يعني سال‌هاي بين فاجعه مسجد گوهرشاد و كشف حجاب در مقطع اول اين سريال به تصوير كشيده مي‌شود.
همچنين تبعيد رضا شاه و پادشاهي محمدرضا پهلوي و سال‌هاي پس از كودتاي 28 مرداد از اتفاقات ديگري است كه در بخش‌هاي ديگر زندگي پريدخت به تصوير درمي‌آيد.

*«ستاره سهيل»
سريال «ستاره‌ سهيل» از توليدات شبكه جهاني سحر است كه پيش از اين براي پخش به شبكه‌ دو سيما تحويل داده شده و از روز يكشنبه 23 دي ماه از شبكه اول سيما پخش خواهد شد.
سريال «ستاره سهيل» در 6 قسمت 30 دقيقه‌اي به كارگرداني «امير قويدل» ساخته شده و تهيه كنندگي آن بر عهده «اكبر تحويليان» بوده است.
فيلمنامه اين سريال را «محمود حسني» به نگارش در آورده است و داستان زندگي «اويس قرني» صحابه‌ عاليقدر رسول گرامي اسلام (ص) را روايت مي‌كند.
در «ستاره سهيل» كه مديريت دوبلاژ آن را «بهرام زند» به عهده داشته، بازيگراني چون محمدرضا قديريان، شبنم قلي‌خاني، بهزاد فراهاني، چنگيز وثوقي، اكبر عبدي، نيكو خردمند، محمد عمراني و ميرطاهر مظلومي به ايفاي نقش پرداخته‌اند.
آهنگساز «ستاره‌ سهيل» فواد حجازي است و براي تيتراژ آن محمد اصفهاني خوانندگي كرده است.