سامان مقدم درباره‌ي انتقادات مطرح‌شده در مورد ساختار فيلم‌نامه سريال «پريدخت» و اينكه گفته شده‌ كه فيلم‌نامه انسجام كافي را نداشته‌است، گفت: بخشي از اين انتقادات را مي‌پذيريم و اين مساله به دليل فرصت كوتاه نويسنده براي آماده‌سازي متن كار بود.
 

به گزارش سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، كارگردان سريال تاريخي «پريدخت» همچنين ادامه داد: متاسفانه براي ساخت و توليد سريالهاي مناسبتي، يك يا دو ماه قبل از آن مناسبت، تصميم گرفته مي‌شود؛ اساسا اين شكل كار با تعجيلي كه دارد، به بخشي از اجراي قصه لطمه مي‌زند.

مقدم همچنين با بيان اينكه انتخاب بازيگران اصلي سريال «پريدخت»، در آخرين لحظات پيش از تصويربرداري صورت گرفته‌است، در اين‌باره گفت: ما ناگزير بوديم براساس موقعيت‌ بازيگران، ظرفيت‌هاي اصلي قصه را تغيير دهيم؛ اين تغييرات بر روند كلي سريال‌ تاثير گذاشت كه البته امروز از اين بابت بسيار راضي هستم؛ چرا كه قصه تغيير بنيادي داشت و شخصيت‌ها به اعتقاد من قابل باورتر شدند.

به اعتقاد سامان مقدم بسياري از انتقادات مطرح شده درمورد سريال «پريدخت»، به عادت بينندگان تلويزيون بر مي‌گردد.

اين كارگردان سينما و تلويزيون ادامه داد: بسياري از اين انتقادها، به ترتيب ذهني و عادت تماشاگران برمي گردد؛ تماشاگران ما در اين سالها به يك نوع قصه‌گويي پرحاشيه‌ در سريال‌ها عادت كرده‌اند.

مقدم با تاكيد بر اينكه در سريال «پريدخت» پرداخت عجولانه صورت نگرفت بلكه پرداختي موجز انجام شد، خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد اغلب بيننده‌ها دوست دارند، قصه‌هاي پرحاشيه همراه با داستان‌هاي فرعي و ريتم كند ببينند؛ اتفاقي كه ما به هيچ‌وجه مد نظر ما نبود.

كارگردان «پريدخت» درباره ايرادات فني كار و پرش‌هايي كه به كررات در اين سريال ديده‌ شد، گفت: اين ايرادات فني در بعضي از قسمت‌ها متاسفانه اين تصور را ايجاد كرده‌بود كه «پريدخت» دچار مميزي شده است؛ اما پريدخت بي‌هيچ حاشيه‌ و دردسري مرحله بازبيني را طي كرد و با كمترين تغيير به مرحله پخش رسيد.

به گفته‌ي مقدم تكرار چندين نما و پرش‌هاي پيش آمده در خلال پخش، از اشتباهات تكنيكي بود كه به دليل تعجيل گروه در رساندن كپي به تلويزيون رخ داد.

وي در عين حال گفت: اين تعداد خطا براي گروهي كه بيش از 15 ساعت در طول شبانه روز كار مي‌كردند قابل چشم پوشي است.

سامان مقدم در پاسخ به پرسشي درباره شعاري بودن برخي قسمتها از جمله سخنراني آخر «سيد عزيز» در تكيه «نادرخان» كه بيشترين پيام سريال را به همراه داشت، با بيان اينكه هيچ اعتقادي به اين مساله ندارد، اظهار كرد: به شعاري بودن حرفهاي سيد عزيز اعتقادي ندارم و آن را نمي‌پذيريم؛ اين بخش كاملا در خدمت قصه بود و پرش‌هايي كه در سخنراني‌ ديده مي‌شد، به دليل شيوه مونتاژ و انتخاب تدوينگر بود كه ظاهرا ايشان به جامپ‌كات علاقه زيادي دارند.

سامان مقدم در ادامه افزود: «پريدخت» تجربه‌اي بود از يك گروه حرفه‌اي كه به قصه اعتقاد داشتند و عاشقانه با ما همراه شدند؛ ماه محرم هم حس و حال خود را دارد كه بي ترديد در روحيه جمعي گروه هم تاثيري زيادي داشت.

سامان مقدم در پاسخ به اين پرسش كه قصه «پريدخت» در قسمتهاي پاياني مقطع زماني 20 سال بعد را نشان مي‌داد، اين در حالي است كه اين حوادث در حقيقت 26 سال بعد رخ داده بود، اذعان داشت: اين اشتباه را مي‌پذيرم و براي تماشاچيان با هوش و نكته‌سنج احترام قائل هستم.

اين كارگردان همچنين درباره بازي ليلا حاتمي كه انتقادهاي را موجب شده‌است، گفت: من به اين انتقادها اعتقاد ندارم و از بازي ليلا حاتمي دفاع مي‌كنم. «پريدخت» اصولا شخصيت كم حرفي بود؛ اين سكوت و اين نگاه‌ها مختص چنين نقشي بود و همان چيزي بود كه من مي‌خواستم.

وي ادامه داد: ليلا حاتمي اجراي فوق العاده‌اي داشت؛ ممكن است تماشاگر عادت ديگري داشته باشد، ولي اين عادت نمي تواند دليل قابل قبولي براي اين انتقادها باشد.

مقدم در پاسخ به اين پرسش كه آيا باز هم تمايلي به كار در تلويزيون دارد گفت: بدون ترديد مي‌پذيرم؛ البته قصه و شرايط آن را مي‌سنجم و همچنين اينكه آيا فرصت لازم براي پرداخت به قصه را دارم يا خير.

كارگردان «پريدخت» در پايان از حمايت‌هاي رامين عباس زاده و‌ رحمان سيفي آزاد و همچنين از پشتگرمي‌ها و حمايت‌هاي مهدي فرجي (مدير شبكه دو) تشكر كرد و گفت: بي ترديد بدون حمايت‌هاي آنان اجراي پريدخت در همين حد هم ميسر نبود.

وي همچنين از همه گروه به خصوص علي مصفا، ليلا حاتمي كامبيز ديرباز تشكر كرد. .