درگیری‌هایی كه این شخصت با شایسته دارد به دلیل روراست نبودن شایسته با اوست و با مسائلی راجع به شایسته برمی‌خورد كه اصلا نمی‌تواند باور كند و به نوعی خیلی یكه می‌خورد ولی در هر حال...
 
عباس امیری بازیگر سینما و تلویزیون كه این روزها با نقش صمصامی در سریال رستگاران به شبكه 3 سیما آمده، از بازیگرانی است كه حتی اگر نقش منفی هم بازی كند باز هم برای مخاطبان جذابیت دارد.
این بازیگر می‌داند چگونه باید از چهره، بیان و حتی فیزیك ظاهری خود استفاده كند تا بتواند یك نقش را باورپذیر و دوست داشتنی اجرا كند. شاید همه اینها به این دلیل است كه امیری بازیگری را روی صحنه تئاتر آموخته است آن هم صحنه تئاتر شهرستان كه فقط عشق به نمایش می‌تواند یك بازیگر را روی صحنه بیاورد.
امیری بازیگری را از اداره نمایش شهر رشت آغاز كرد و برای اولین بار برای بازی در یك نقش فرعی در سریال میرزاكوچك خان به كارگردانی بهروز افخمی مقابل دوربین رفت، حضوری كه او را مقابل دوربین ماندگار كرد.
بازی در فیلم عروس، توانایی امیری را در بازیگری به نمایش گذاشت و بعد از این فیلم بود كه امیری به بازیگری توانمند در سینما و تلویزیون تبدیل شد. با این بازیگر به گفتگو نشستیم تا از چگونگی حضور او در دنیای بازیگری و نقشش در سریال رستگاران بیشتر بدانیم.

كار حرفه‌ای‌تان را با «آتش در زمستان»‌ شروع كردید یا پیشتر از آن؟

زمانی كه در آتش در زمستان به كارگردانی حسن هدایت به ایفای نقش پرداختم هنوز كار حرفه‌ای‌ام را شروع نكرده بودم. معمولا این طور است كه وقتی گروه‌های فیلمبرداری به شهرستان می‌آیند تعدادی از بازیگران همان شهرستان را به پروژه می‌آورند. در آن زمان هم كه آتش در زمستان ساخته می‌شد ما جزو نیروهای فعال تئاتر شهرستان رشت بودیم كه در این كار با حسن هدایت همكاری كردیم.

پس می‌توان همكاری با حسن هدایت را ‌آغاز كار حرفه‌ای‌تان به حساب آورد!

شروع فعالیت حرفه‌ای من باز هم به زمانی جلوتر از این برمی‌گردد. در فاصله بین ایفای نقش در آتش در زمستان تا بازی در نقش حاج احمد كسمایی در سریال كوچك جنگلی همچنان به فعالیت‌های تئاتری می‌پرداختم ولی ورود من به دنیای حرفه‌ای بازیگری سینما و تلویزیون با كوچك جنگلی به كارگردانی بهروز افخمی آغاز شد. بعد از این سریال در 2 فیلم عروس و روز شیطان با همین كارگردان همكاری كردم و از آنجا به بعد بود كه پیشنهادهای مختلف از جمله بازی در نقش ابوموسی اشعری در سریال امام علی (ع) و سریال‌های تنهاترین سردار و یوسف پیامبر (ع) به من داده شد.

صدای شما یكی از ویژگی‌های خاصتان است. چقدر در بهتر ایفا كردن نقش‌هایتان از آن بهره می‌گیرید؟
اگر صدای یك بازیگر مناسب تیپ و حركات او باشد، خیلی به بازیگر برای ایفای بهتر نقش كمك می‌كند. من فكر می‌كنم صدای من به لحاظ همخوانی با تیپ و حركاتم خیلی به من كمك می‌كند و خوشحالم به خاطر داشتن صدایی كه همواره در طول كار به یاری من می‌آید.

به این واسطه هیچ وقت دوست نداشتید كار دوبله را تجربه كنید؟

البته دوبله را تجربه كرده‌ام. در بعضی از سریال‌ها مانند تنهاترین سردار یا خیلی سریال‌های دیگر كه صدا سرصحنه ضبط نمی‌شد، من به جای شخصیت خودم در فیلم یا سریال صحبت كرده‌ام البته به طور خاص هم پیشنهاد برای دوبله داشته‌ام كه نپذیرفتم زیرا به این كار علاقه‌ای ندارم.

برای هر بازیگری چه حرفه‌ای و چه آماتور ممكن است این اتفاق رخ دهد كه نقش‌هایی را علی‌رغم میل باطنی‌اش ایفا كند و به عبارتی در آن نقش فقط حضور داشته باشد. این اتفاق برای شما هم رخ داده است؟

گاهی اوقات بازیگران نقش‌هایی را می‌پذیرند كه به لحاظ شخصیتی و فیزیكی خیلی با خودشان فاصله دارد هر چند بعضی مشكلات و مسائل، بازیگر را مجبور می‌كند تا دست به چنین انتخاب‌هایی بزند اما به طور كلی معتقدم یك بازیگر برای انتخاب نقش‌هایی كه به او پیشنهاد می‌شود، باید نهایت دقت و وسواس را به خرج دهد و به این نكته توجه كند این نقشی را كه قبول می‌كند با او سنخیت دارد یا خیر تا بتواند از عهده نقش برآید. به شخصه برای انتخاب نقش‌هایم به نزدیكی نقش به خودم بسیار توجه می‌كنم چون هر چه این نزدیكی بیشتر باشد درصد موفقیت در ایفای آن بالاتر می‌رود و در كنار یك انتخاب خوب، مطالعه پیرامون آن نقش و دقت در به كارگیری فنون بازیگری برای اجرای بهتر نیز كمك بسیار زیادی به بازیگر می‌كند.

یعنی برای پذیرش تمام نقش‌هایتان به این مساله توجه می‌كنید و تا به حال در انتخاب نقش‌هایتان اشتباه نكرده‌اید؟

بله. البته افرادی مثل من كه تیپ خاصی داریم، معمولا در معرض پیشنهادهایی قرار می‌گیریم كه بررسی تناسب نقش با بازیگر در آن اتفاق افتاده. واضح‌تر بگویم وقتی كارگردان یا بازیگردان به هنرپیشه‌هایی مثل من پیشنهاد نقشی را می‌دهد به دلیل تیپ خاصی كه داریم تا قبل از پیشنهاد نقش این مساله را در نظر گرفته كه نقش تا چه اندازه با من سنخیت دارد و بعد از تطابق تیپ من با آن نقش، آن را به من پیشنهاد می‌دهد با این حال گاهی وقت‌ها هم پیش می‌آید كه همه چیز از لحاظ ظاهری بسیار تطابق دارد، اما وقتی نقش را به من پیشنهاد می‌دهند، بعد از مطالعه آن می‌فهمم با خصوصیات شخصیتی این نقش بیگانه هستم، ولی دركل تا به حال از تمام نقش‌هایی كه ایفا كرده‌ام چه در سریال‌های تاریخی و چه در سریال‌های خانوادگی، همه را دوست داشته‌ام و از آنها راضی‌ام.

حالت عكس این ماجرا هم وجود دارد! یعنی گاهی وقت‌ها نقش كاملا در حد و اندازه بازیگر است و ایفای آن بسیار ماندگار می‌شود. تا به حال از این دست نقش‌ها ایفا كرده‌اید؟

من با نقش زندگی می‌كنم. وقتی حتی خلاصه داستانی به من گفته می‌شود كه در آن نقشی را ایفا كنم، از همان ابتدا نقش را جستجو می‌كنم ولی همان طور كه گفتید، بعضی از نقش‌ها بیشتر از بقیه ماندگار می‌شوند و آدم نسبت به آنها یك حس متفاوت دارد. یكی از این نقش‌ها كه شروع كار من نیز با این نقش بود همان حاج احمد كسمایی در سریال كوچك جنگلی است. این نقش نه به گفته من كه از واكنش‌هایی كه بعد از آن از مردم و همكاران دیدم یكی از ماندگارترین نقش‌هایی بود كه ایفا كردم. طوری كه هنوز برخی از دوستان، من را به اسم كسمایی صدا می‌زنند.

این اتفاق راجع به نقش ابوموسی اشعری هم افتاد. هنوز خیلی از مردم شما را به این اسم می‌شناسند!

بله. آن هم یكی دیگر از نقش‌های ماندگاری بود كه ایفا كردم. این نقش از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار بود كه برجذابیت آن می‌افزود و خوشحالم كه به نحوی از پس اجرای آن برآمدم كه هنوز در خاطرها هست.

نقش آنخماهو در یوسف پیامبر(ع)‌ هم نقش متفاوتی بود، این طور نیست؟

این نقش با تمام كارهایی كه سابق بر آن انجام دادم متفاوت بود و به شخصه خیلی به این نقش علاقه داشتم و برای درك صحیح و شناخت این شخصیت خیلی تلاش كردم و خدا را شكر طبق اذعان اطرافیان  ‌چه مخاطبان و چه دوستان و همكاران  ‌این نقش فقط برای من بود و خوب هم از آب درآمد. یادم می‌آید در مراسمی كه با مهندس ضرغامی داشتیم كتایون ریاحی جمله‌ا‌ی گفت كه در ذهن من تا همیشه باقی می‌ماند. او در آن جلسه گفت: «شما بزرگ‌ترین آنخماهوی جهان هستید»!

چگونه برای ایفای یك نقش و حضورتان در یك سریال یا فیلم سینمایی به خودتان تضمین موفقیت می‌دهید و این تضمین چقدر در انتخاب نقش‌هایتان موثر است؟

فرض كنید به من پیشنهاد بازی در سریال امام‌‌علی(ع)‌ داده شده است. خب من نگاه می‌كنم و می‌بینم كه نویسنده آقای میرباقری است. داوود میرباقری كارگردان است و مدیر فیلمبرداری هم مازیار پرتو. این گروه به همراه بازیگرانی كه حضور دارند یك اكیپ شاخص هستند و این مسلما خبر از موفقیت كار می‌دهد. دقیقا برعكس این ماجرا هم وجود دارد. در حال حاضر خیلی پیشنهاد بازی در تله فیلم به من داده می‌شود ولی وقتی جوانب كار را می‌سنجی می‌بینی این پیشنهاد فاقد معیارهای لازم برای رسیدن به موفقیت است. خب به طور قطع انتخاب چنین نقش‌هایی نمی‌تواند در روند پیشروی شما به سوی موفقیت تاثیرگذار باشد.

اگر اشتباه نكنم اولین همكاری شما با سیروس مقدم فیلم «گرگ‌های گرسنه» بوده، درست است؟

بله ولی سابقه آشنایی من با سیروس مقدم به سریال كوچك جنگلی برمی‌گردد. در سریال ریحانه با هم همكاری داشتیم و در سریال‌های بعدی هم با وجود پیشنهاد همكاری، به دلیل درگیری من در پروژه‌های دیگر، نتوانستم حضور داشته باشم و در حال حاضر هم با سریال رستگاران در خدمت سیروس مقدم هستم.

طی این سال‌ها، همكاری با سیروس مقدم چطور بوده است؟

آشنایی قدیمی ما خیلی جاها به ما كمك می‌كند. تسلط‌ كاری و اخلاق خیلی خوب سیروس مقدم چیزی است كه در طول این سال‌ها همیشه وجود داشته است. وقتی با مقدم كار می‌كنی خسته نمی‌شود چون هم فضای كاری را خیلی خوب نگه می‌دارد و هم این‌كه می‌داند از بازیگر چه می‌خواهد. برخورد خوب و لبخند همیشگی‌اش آدم را دلگرم می‌كند و باعث می‌شود با علاقه و عشق بیشتر به كار بپردازی و در ضمن خستگی را هم حس نكنی.

از كارهای سیروس مقدم چنین استنباط می‌شود كه او به طولانی كردن قصه علاقه‌مند است، با این نظر موافق هستید؟

نظرها مختلف است، ولی من این را حس نمی‌كنم. اگر به همین سریال رستگاران توجه كنید می‌بینید كه چیز اضافه‌ای ندارد. كاملا به داستان پرداخته و از مطرح كردن حواشی خودداری كرده است. مثلا برخی از داستان‌ها را می‌بینیم كه آنقدر كش داده می‌شوند و آنقدر صحنه‌ها و حركات اضافی دارند كه حوصله مخاطب را سر می‌برد. هر‌چندگاهی وقت‌ها این كش دادن‌ها لازم است، ولی در این سریال اصلا چنین چیزی دیده نمی‌شود و خیلی جمع و جور و خوب به داستان پرداخته شده است.

درباره نقش صمصامی برایمان بگویید.

آقای نعمت‌الله خیلی خوب داستان را نوشته‌اند و در كل داستان سریال جذابیت‌های خاص خودش را دارد. شخصیتی كه بازی می‌كنم برای من خیلی جالب است و مثبت‌ترین شخصیت این كار است و به تمام معنی یك دوست است و با وجود این كه می‌بیند شایسته به او دروغ می‌گوید و كلك می‌زند، ولی كینه‌ای نیست و به دلیل علاقه‌ای كه به شایسته دارد خیلی به او وفادار است و به او كمك می‌كند.

ولی به نظر می‌رسد خیلی با شایسته درگیر است!

درگیری‌هایی كه این شخصت با شایسته دارد به دلیل روراست نبودن شایسته با اوست و با مسائلی راجع به شایسته برمی‌خورد كه اصلا نمی‌تواند باور كند و به نوعی خیلی یكه می‌خورد ولی در هر حال این شخصیت، درگیر ماجراهای شایسته است و قصد دارد به او كمك كند.

تجربه حضور در سریالی كه هر شب از تلویزیون پخش می‌شود را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

تجربه این كار را نداشتم و اولین كار هر شبی‌ام بود. خیلی فشرده است. ساعات كار آدم را مجبور می‌كند كه زمان بیشتری را صرف كنی. از این كه با مقدم كار می‌كنم خیلی خوشحال بودم، ولی دوری از خانواده، اذیتم كرد.

فشردگی و شتاب كار اذیت‌تان نمی‌كند؟

یكی از خوبی‌های این سریال با وجود حجم زیاد كاری، این است كه خسته نمی‌شوی. برای مثال گاهی وقت‌ها پیش می‌آید تو در كاری حضور داری كه انرژی زیادی هم صرف كار نمی‌كنی و زمان زیادی را از تو نمی‌برد ولی بسیار خسته می‌شوی و برعكس گاهی وقت‌ها هم با وجود روزی 17 16 ساعت كار احساس خستگی نداری، چرا كه احساس می‌كنی مفید بود‌ه‌ای و وقتت را به بطالت نگذرانده‌ای. در این سریال درست است كه روزانه زمان زیادی را صرف كار می‌كنیم، اما همین مفید‌بودن است كه باعث می‌شود حتی حجم بالای كار و شتاب آن را احساس نكنم.

با توجه به نقش‌های شما می‌توان فهمید كه گستره انتخاب نقش‌هایتان بسیار وسیع است و نقش‌هایی كه می‌پذیرید خیلی از هم فاصله دارند. دلیل این همه تنوع چیست؟

خیلی از بازیگران هستند كه وقتی در نقشی موفق می‌شوند، كارهای بعدی‌شان نیز متاثر از آن نقش موفق می‌شود و با به كارگیری حركات و نوع بیان آن نقش، سعی در تكرار دوباره آن موفقیت دارند در حالی كه یك بازیگر باید این توانایی را داشته باشد كه بدون تكرار یك نقش به موفقیت‌های پی‌درپی برسد و هر بار چیز جدیدی را برای عرضه به مخاطب داشته باشد. وقتی یك مخاطب بتواند بازیگر را در نقش‌های متفاوت  از كاهن اعظم با شخصیتی منفی و تیپی خاص گرفته تا صمصامی بسیار مثبت ‌ ببیند، برای خود بازیگر خوب است و این امكان را به او می‌دهد تا با ایفای شخصیت‌های متفاوت توانایی خود را به مخاطب اثبات كند.

نقشتان در سریال كلاه پهلوی! كمی راجع به آن توضیح می‌دهید؟

در كلاه پهلوی، كنار محمدرضا شریفی‌نیا نقش شیخ ذبیح‌الله را بازی می‌كنم كه یكی از مذهبیون افراطی با عقاید تند و خشك است و نسبت به همه‌چیز معترض است. زمانی كه كلاه‌ پهلوی مد می‌شود و اجبار می‌شود، صدایش درمی‌آید و در نهایت او را مجبور می‌كنند علاوه براین كه ریش‌هایش را بتراشد از كراوات هم استفاده كند. دختر و پسری دارد كه خلاف عقیده پدر اهل هنر و موسیقی هستند و در كل شخصیت جالبی است كه باید ببینید.
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
ناگفته‌های «رستگاران» از زبان سیروس مقدم
با سعید نعمت‌الله، نویسنده سریال «رستگاران»
پای صحبت‌های سازندگان «همه فرزندان من» بنشینید!!
همراه با گویندگانی كه جومونگ را ایرانی كردند
 افسانه‌ای از تاریخ كره