رامبد جوان از بی‌اعتمادی مردم دلخور می‌شود
رامبد جوان در یکی از قسمت‌های خندوانه با یکی از افرادی که برنده یک دستگاه خودرو شده است، تماس می‌گیرد تا او را در جریان بگذارد اما برنده مسابقه تلفن را قطع می‌کند و در نهایت موجب واکنش این هنرپیشه و مجری برنامه به بی اعتمادی مردم نسبت به یکدیگر می‌شود

باور پذیری به اتفاقاتی که در گذشته افتاده است بر می‌گردد

رامبد جوان مجری برنامه خندوانه در یکی از قسمت‌های برنامه خندوانه با یکی از افرادی که برنده یک دستگاه خودرو شده است، تماس می‌گیرد تا او را در جریان بگذارد اما برنده مسابقه تلفن را قطع می‌کند و در نهایت موجب واکنش این هنرپیشه و مجری برنامه به بی اعتمادی مردم نسبت به یکدیگر می‌شود.

مخاطبان برنامه خندوانه که از شبکه نسیم پخش می‌شود، می‌دانند که با نصب یک اپلیکیشن و رای دادن به افرادی که در یک شوی تلویزیونی شرکت می‌کنند، می‌توانند در قرعه کشی یک دستگاه خودروی ۲۰۶ آلبالویی شرکت کنند. در این برنامه بارها اعلام شده که نصب این اپلیکیشن هزینه‌ای ندارد. موضوعی که مدتی نقل شبکه‌های اجتماعی هم بود و به نوعی نفس این ماجرا به بی‌اعتمادی دیگری دامن می‌زند.

تا جایی که برخی از مردم درباره نصب اپلیکیشن خندوانه اعلام می‌کردند:

«مگر می‌شود هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرد و تنها با نصب یک برنامه روی موبایل و رای دادن به افرادی که در یک برنامه تلویزیونی شرکت می‌کنند، یک دستگاه خودرو هم دریافت کرد؟ اگر این موضوع نفع مادی برای صاحب آن اپلیکیشن ندارد، پس چطور طی شب‌های متمادی خودروهایی به برخی از افراد داده می‌شود!؟»

با این حال همچنان به افرادی که در این قرعه کشی شرکت داده می‌شوند، ظاهرا یک دستگاه خودروی ۲۰۶ آلبالویی به عنوان هدیه داده می‌شود و هر بار روند قرعه‌کشی تا مشخص شدن برنده در این برنامه انجام می‌شود، سپس با شماره تلفن برنده جایزه تماس گرفته می‌شود تا هم در جریان قرار بگیرد و هم واکنش آن برای بینندگان پخش شود. اما بسیاری از آنها با بی اعتمادی به شخصی که خودش را مجری برنامه معرفی می‌کند، واکنش نشان داده یا تلفن را قطع می‌کنند. 

رامبد جوان در یکی از قسمت‌های برنامه «خندوانه» زمانی که به یکی از برنده‌های خودرو ۲۰۶ تماس می‌گیرد تا آن را در جریان قرار بگذارد، در واکنش به تلفنی که قطع می‌شود، اعلام می‌کند:

آنقدر به هم اعتماد داریم که گوشی را روی هم قطع می‌کنیم. این نشانه‌ی یک اتفاق اجتماعی بزرگ است که هیچکس به هیچکس اعتماد نمی‌کند.

او همچنین بیان می‌کند:
متاسفم برای خودمان. آنقدر به همه چیز بی اعتماد شدیم که حتی نمی‌توانیم یک تلفن ساده را پاسخ دهیم؛ حتی اگر آن فرد، کسی باشد که دروغ بگوید هم حاضر به ادامه مکالمه‌مان نیستیم. از یک تماس تلفنی به این اندازه می‌ترسیم که اتفاق غریبی در این روزگار است و متاسفم. اصلا به ما ایرانی‌ها نمی‌خورد که تا این اندازه نگران باشیم و این موضوع من را دلخور می‌کند.

احسان کرمی - مجری دیگر این برنامه نیز بعد از تماس با یکی از برنده‌های این جایزه می‌پرسد «شما خودرو دارید؟» و بعد از شنیدن جواب منفی برنده به او می‌گوید «شما یک خودروی آلبالویی ۲۰۶ از طرف اپلیکیشن روبیکا و برنامه خندوانه برنده شدید».

احسان کرمی در ادامه به خنده‌های برنده جایزه از پشت تلفن می‌گوید:

نخند. صدای من را نمی‌شناسید؟ من احسان کرمی از برنامه خندوانه هستم و به شما تبریک می‌گویم. شغل شما چیست؟

برنده جایزه خودرو در واکنش به این سوال‌ها جواب می‌دهد:

شما می‌توانید اطلاعات بیشتری در اختیار من قرار دهید تا مطمئن شوم از یک برنامه تلویزیونی با من تماس می‌گیرید؟

مجری برنامه هم اصرار می‌کند شما درباره خودتان صحبت کنید، بچه‌های خندوانه این اطلاعات را در اختیار شما می‌گذارند. می‌توانید برنامه امشب را ببینید و در این باره مطمئن شوید.

با توجه به اینکه به نظر می‌رسد سطح اعتماد اجتماعی در جامعه کاهش پیدا کرده است و با توجه به برخوردهایی که مجریان این برنامه داشته‌اند، این سوال به وجود می‌آید که چرا مردم باید از روی صدا به کسی اعتماد کنند و اطلاعات شخصی خود را در اختیار فردی که نمی‌شناسند قرار دهند.

نفیسه آزاد جامعه شناس درباره عدم اعتماد مردم به افرادی که از برنامه‌های تلویزیونی با آنها برای اطلاع رسانی درباره جایزه‌ای که برده‌اند، تماس می‌گیرند، گفت:

دو چیز را باید از هم جدا کنیم یکی «حفظِ حریمِ خصوصی» و دیگری «اعتماد». درست است که این دو ارتباط مستقیمی با هم دارند ولی برای روشن شدن بحث باید آنها را از هم جدا کنیم. یکی اینکه احتیاط کردن در مورد حفظ حریم خصوصی کار عاقلانه‌ای است، همه ما علاقمند هستیم که کنترل حریم خصوصی خودمان را داشته باشیم، حتی کنترل اطلاعاتی که از خودمان به اشتراک می‌گذاریم. ماجرا این است که تکنولوژی همه‌چیز را متفاوت کرده، یعنی شیوه‌های سنتی که برای حفظ حریم خصوصی خودمان داشتیم اینجا کاربرد ندارد، به‌طور مثال اگر کسی شماره موبایل ما را داشته باشد به این معنی است که به عکس‌ ما در پیام‌رسان‌ها هم دسترسی دارد یا با استفاده کردن از یک برنامه در واقع بخش بزرگی از اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن اپلیکیشن قرار می‌دهیم. حق داریم برای این موارد از دسترسی به گالری گوشی موبایل گرفته تا حتی موقعیت جغرافیایی نگران باشیم.

او با بیان اینکه در واقع تکنولوژی حفظ حریم خصوصی را سخت‌تر و متفاوت‌تر کرده است، ادامه داد:

بنابراین در اینکه ما حق داریم از حریم خصوصی خود دفاع کنیم شکی نیست و ممکن است گاهی اوقات به کسی که بدون اجازه قصد ورود دارد واکنش‌های نسبتا خشنی به یکدیگر نشان دهیم و این نشانه بدی نیست. اما عجیب بودن موضوع در مورد برنامه‌های تلویزیونی این است که قاعدتا وقتی در مسابقه‌ای شرکت یا ثبت‌نام می‌کنم انتظار برنده شدن هم دارم و نباید آنقدر از تماس تعجب کنم یا برایم ناراحت‌کننده یا غیرقابل باور باشد اینجاست که مسئله اعتماد مطرح می‌شود و اینکه آیا اساسا ما متوجه هستیم که با نصب یک اپلیکیشن چه اطلاعاتی از ما در اختیار یک رسانه قرار می‌گیرد یا خیر؟

وی افزود:
شاید همه‌ی ما سر درنیاوریم که با نصب کردن یک اپلیکیشن و رد و بدل کردن یک شماره تلفن چه حجمی از اطلاعاتمان در اختیار عموم قرار می‌گیرد. وظیفه یک برنامه تلویزیونی این است که به صورت شفاف مشخص کند با نصب کردن اپلیکشینی که ما آن را تبلیغ می‌کنیم دقیقا چه اطلاعاتی از ما در اختیار تلویزیون قرار می‌گیرد؟

آزاد ادامه داد:
اعتماد گام به گام ساخته می‌شود و البته خیلی سریع هم از بین می‌رود. اگر برای اولین بار با من قول و قراری بگذارید و من به آن عمل کنم، شما به من اعتماد بیشتری می‌کنید و این اعتماد در دفعه‌های بعدی و در طول زمان با عملکرد طرفین و رفتار متقابل  ساخته می‌شود اما اگر یک بار در موضوع حساسی مثل حفظ حریم خصوصی از من موردی ببینید که رعایت نکرده‌ام، پایه‌های اعتماد به شدت سست می‌شود. فرقی نمی‌کند که این توافق بین دو نفر، یک نفر با یک رسانه یا یک اپلیکیشن باشد. اعتماد یک شبه به وجود نمی آید، اتفاقاتی در طول زمان در جامعه افتاده است و حافظه‌ای بین شهروندان شکل گرفته است، همان حافظه است که موجب می‌شود اگر کسی به من زنگ بزند و بگوید رامبد جوان هستم، باور نکنم. این باور پذیری به اتفاقاتی که در گذشته افتاده است بر می‌گردد یعنی سرچشمه اعتماد آنجاست و مربوط به یک شب نمی‌شود.

این جامعه شناس بیان کرد:
چرا باید من به فردی که ناگهان به تلفن من زنگ زده و می‌گوید رامبد جوان است، اعتماد کنم؟ او پیش از این برای جلب اعتماد من چه کرده است؟ آیا به درستی توضیح داده که با نصب یک اپلیکیشن شماره تلفن من در اختیار اوست؟ آیا پیش از اینکه ناگهانی شماره مرا بگیرد و صدایم را روی آنتن ببرد از طریق دیگری مرا مطمئن کرده که تماسش جعلی و کلاهبرداری نیست؟ و بعد از همه اینها آیا در مجموع آن رسانه، اپلیکیشن یا آدم پیش از این کاملا اعتماد مرا جلب کرده‌اند؟ اگر پاسخ این سوال‌ها منفی است نمی‌توان مردم را بابت شک داشتن و باور نکردن این تماس‌های تلفنی سرزنش کرد. چند درصد از ما اگر ناگهان تلفن‌مان زنگ بزند و بگوید من فلان شخص نسبتا معروف هستم و شما برنده یک خودرو ۲۰۶ شده‌اید در دم باور می‌کنیم؟  


بیشتر بدانید : پاسخ رامبد جوان به ادعای حسین فرح بخش درباره زد و بندهای خندوانه

بیشتر بدانید : حال بد رامبد جوان دلیل اصلی ساخت خندوانه بوده!

بیشتر بدانید : بهره برداری اسپانسر خندوانه از تبلیغات رامبد جوان برای زلزله زدگان ؟!


گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir