جزئیات برنامه های نوروز 98 تلویزیون: از خندوانه و دورهمی تا عصر جدید
۱۱ برنامه متنوع و رنگارنگ توسط شبکه‌های مختلف تلویزیون برای نوروز ۹۸ تدارک دیده شده است تا مخاطبان بتوانند روزهای نخست سال جدید را به خوبی سپری کنند

آخرین فصل «خندوانه» و بازگشت مهران مدیری با «دورهمی» در نوروز 98

تلویزیون همواره در تعطیلات نوروز سعی می‌کند تا با دستی پر از مخاطبان میزبانی و اوقات خوبی را در روزهای نخست سال نوی شمسی برایشان فراهم کند، هدفی که البته گاهی اوقات محقق نشده و پخش برنامه‌هایی تکراری یا کلیشه‌ای حوصله مخاطبان را به سر برده است.

امسال شبکه‌های سیما فارغ از سریال‌های نوروزی که در ایام نوروز روی آنتن می‌برند، برنامه‌های تلویزیونی متنوعی را نیز برای مخاطبان تدارک دیده‌اند، اما باید دید در نهایت می‌توانند لبخند رضایت را بر لبان تماشاگران تلویزیون بنشانند یا نه. در این میان شبکه نسیم گوی سبقت را از سایر شبکه‌ها ربوده است و بیشترین سهم را از برنامه‌های نوروزی دارد، پس از آن شبکه سه با ۳ برنامه قرار دارد.

بیشتر بدانید : از دورهمی و خندوانه تا صداپیشگی شهاب حسینی: برنامه های نوروزی

بیشتر بدانید : ویژه برنامه های تحویل سال 98 و اسامی مجریان

بیشتر بدانید : هر آنچه می خواهید درباره برنامه های نوروز تلویزیون 98 بدانید

«خندوانه» در نوروز 98، آخرین فصل از برنامه روی آنتن می‌رود؟

بدون شک برنامه «خندوانه» به کارگردانی و اجرای رامبد جوان یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی صداوسیماست، برنامه‌ای شاد که با هدف بهبود روحیه مردم و ترویج خنده در میان جامعه توسط جوان آغاز شد و توانست خیلی زود جای خود را در دل مخاطبان تلویزیون باز کند.

تا به امروز حدود ۷۳۰ قسمت از این برنامه در قالب شش فصل از تلویزیون پخش شده است و توانسته همواره جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما باشد. برگزاری مسابقاتی چون «ادابازی»، «خنداننده‌شو»، «لباهنگ» و ... از جمله اتفاقات تازه‌ای بودند که این برنامه توانست آن‌ها را در میان مردم جا بیندازد که مهم‌ترین آن معرفی استنداپ کمدی به عموم مردم بوده است.

رامبد جوان در خندوانه,ساعت پخش خندوانه در نوروز 98,خندوانه در عید نوروز,خندوانه چه روزهایی پخش می شود
رامبد جوان در خندوانه

آخرین قسمت از فصل ششم این برنامه روز جمعه ۲۴ اسفند روی آنتن شبکه نسیم رفت و بدین ترتیب پرونده فصلی دیگر از این برنامه بسته شد. «خندوانه» اما خیلی زود به تلویزیون باز می‌گردد و در ایام نوروز هر شب مهمان خانه‌های مردم خواهد بود.

این برنامه با طراحی جدید و همچنین دکوری متفاوت از ۲۹ اسفند ماه از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳ از شبکه نسیم پخش خواهد شد.

نکته حائز اهمیت اما این است که رامبد جوان روز ۱۳ بهمن در پست اینستاگرامی خبر ناراحت کننده‌ای به طرفداران «خندوانه» داد، او اعلام کرد که پس از نوروز ۹۸ و پایان فصل هفتم، «خندوانه» برای همیشه به پایان می‌رسد و دیگر تولید نخواهد شد. حال باید دید که واکنش مدیران سیما به این تصمیم چیست و به راحتی با پایان رسیدن یکی از برنامه‌های پربیننده تلویزیون کنار می‌آیند یا خیر.

بیشتر بدانید : رامبد جوان مخاطبان خندوانه را غافلگیر کرد!

«دورهمی»، برخلاف اخبار قبلی مهران مدیری نوروز به تلویزیون می‌آید

یکی دیگر از برنامه‌هایی که خلاف انتظارات به کنداکتور نوروزی شبکه نسیم در ایام نوروز اضافه شد، «دورهمی» با اجرا و کارگردانی مهران مدیری است. این برنامه که پیش‌تر با اعلام سازندگان برای همیشه به پایان رسیده بود، با اعلام مرتضی میرباقری معاون سیما در ایام نوروز با اجرای مدیری بار دیگر از شبکه نسیم پخش خواهد شد.

بیشتر بدانید : پایان کار مهران مدیری در دورهمی!

این برنامه در ایام پخش با حواشی همراه بود و انتقادهای مدیری از اتفاقات اجتماعی و سیاسی بازخوردهای متفاوتی را در جامعه به همراه داشت اما به لطف حضور مدیری می‌توان گفت تا حدود زیاد به مذاق مخاطبان خوش آمده بود.

نوروز 98 با مهران مدیری در دورهمی
نوروز 98 با مهران مدیری در دورهمی

این برنامه قرار است در ایام نوروز نیز با دکوری متفاوت و البته سوژه‌هایی تازه روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۳ از شبکه نسیم پخش شود، البته به نظر می‌رسد با توجه به همزمانی روز اول فروردین با شهادت حضرت زینب، این برنامه از روز جمعه دوم فروردین روانه آنتن شود که اگر این اتفاق رخ ندهد، نخستین قسمت «دورهمی» روز پنجشنبه هشتم فروردین پخش خواهد شد.

طبق اعلام مدیران صداوسیما فصل جدید «دورهمی» تا ماه رمضان مهمان خانه‌های مردم خواهد بود و در روزهای پایانی هفته از تلویزیون پخش می‌شود.

«شکرستان»، وظیفه سنگین شهاب حسینی

یکی از برنامه نوروزی که قرار است به زودی از شبکه نسیم پخش شود و این روزها حسابی سروصدا کرده است، انیمیشن «شکرستان» است که سال‌های بسیاری با هنرمندی زنده یاد مرتضی احمدی در ذهن تمامی مخاطبان از کودکان گرفته تا بزرگسالان ماندگار شده بود و پس از درگذشت این هنرمند می‌توان گفت نتوانست به جایگاه سابق خود در میان طرفداران بازگردد.

با این حال سازندگان این برنامه تصمیم گرفتند تا در اقدامی غافلگیرکننده از هنرمند دیگری به جای مرتضی احمدی به عنوان گوینده این انیمیشن استفاده کنند، شهاب حسینی. بازیگر مطرح سینمای ایران که به نظر می‌رسد بنا دارد تا ارتباط خود را با تلویزیون بار دیگر از سر بگیرد.

انیمیشن شکرستان با روایت شهاب حسینی
انیمیشن «شکرستان» با روایت شهاب حسینی

او که شهرتش را از اجرای برنامه‌های تلویزیونی به دست آورد و سپس وارد عرصه بازیگری در سینما و تلویزیون شد، به جز همکاری با مجموعه «شکرستان» بنا دارد تا در برنامه استعدادیابی با نام «شگفت انگیزان» نیز حضور پیدا کند.

انتخاب حسینی به عنوان جایگزین مرتضی احمدی به نظر می‌رسد که ریسک بزرگی از سوی سازندگان این انیمیشن است و باید دید حسینی می‌تواند خود را به عنوان جایگزینی موفق برای این هنرمند معرفی کند یا در جلب نظر مخاطبان ناموفق خواهد بود.

این انیمیشن خاطره‌انگیز و پرمخاطب قرار است در ایام نوروز، هر شب ساعت ۲۱:۴۵ از شبکه نسیم پخش خواهد شد.

بیشتر بدانید : نگاهی به مجموعه انیمیشن «شكرستان»

«عصر جدید»، برنامه جدید احسان علیخانی نوروزی شد

دیگر برنامه‌ای قرار است نوروز ۹۸ از تلویزیون پخش شود، «عصر جدید» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی احسان علیخانی است. برنامه‌ای که تا به امروز چند قسمت آن از شبکه سه سیما پخش شده و با توجه به تمامی نقاط ضعفی که درباره آن مطرح است اما توانسته جایگاهی را در بین مخاطبان تلویزیون برای خود دست و پا کند.

بیشتر بدانید : عصر جدید احسان علیخانی، کپی ناشیانه از تلنت شوهای غربی یا ایده ایی خلاقانه

برنامه علیخانی که نخستین نمونه برنامه استعدادیابی ایرانی است که به تقلید از یک برنامه غربی ساخته شده است، بسیار مورد پسند مدیران صداوسیماست و همین مسئله باعث شده تا روی آن به شدت مانور بدهند.

عصر جدید، برنامه احسان علیخانی در نوروز
«عصر جدید»، برنامه احسان علیخانی در نوروز

علیخانی که همواره تلاش داشته است تا برنامه‌های جدید و متفاوتی را در تلویزیون روی آنتن ببرد، با «عصر جدید» برگ برنده خود را در برنامه‌سازی رو کرده است و به نظر می رسد که دیگر تمایل چندانی به بازگشت به برنامه‌های پیشین خود مانند «ماه عسل» ندارد. او به تازگی اعلام کرد که عمر برنامه «ماه عسل» پس از ۱۲ سال به پایان رسیده است و او به همراه مدیران سازمان صداوسیما به این نتیجه رسیده‌اند که به جای «ماه عسل»، «عصر جدید» را ادامه دهند.

«عصر جدید» که هر هفته در روزهای شنبه و یکشنبه از شبکه سه سیما پخش می‌شود، قرار است در ایام نوروز هر شب مهمان خانه‌های مردم شود.

«برنده باش»، برگ برنده دیگر شبکه سه

برنامه دیگری که شبکه سه برای نوروز ۹۸ در نظر گرفته تا هر شب روانه آنتن شود هم یکی از برنامه‌های هفتگی این شبکه یعنی «برنده باش» است. این برنامه با اجرای محمدرضا گلزار توانسته در جذب مخاطبان نقش داشته باشد، مسئله‌ای که این روز نیز حسابی جنجال برانگیز شده است.

بیشتر بدانید : مسابقه پرمخاطب شبکه ۳ روی ریل اشتباهات + عکس

گلزار به تازگی در اختتامیه جشنواره تلویزیونی جام جم اعلام کرد که خوشحال است حضور او باعث شده تا افراد زیادی با تلویزیون آشتی کنند، این مسئله با واکنش‌های بسیاری همراه شد و بسیاری از سخنان او انتقاد کردند. همچنین مسئله هزینه‌هایی که علاقه‌مندان برای حضور در این مسابقه پرداخت می‌کنند، از دیگر حاشیه‌هایی بود که «برنده باش» این روزها با آن سر و کار دارد.

محمدرضا گلزار با مسابقه برنده باش در نوروز 98
محمدرضا گلزار با مسابقه برنده باش در نوروز 98

با این حال فضای نوروز و فراغت مخاطبان تلویزیون باعث شده تا شبکه‌های مختلف سیما با پخش مسابقات تلویزیونی مخاطب‌پسند بتوانند نظر تماشاگران را جلب کرده و آن‌ها را پای تلویزیون بنشانند.

«برنده باش» با هدف ترویج و ارتقاء فرهنگ کتابخوانی و مطالعه، با اجرای گلزار و به تهیه کنندگی هاشم رضایت مهمان نوروزی خانه‌های مردم می‌شود.

«دستپخت»، تنها مسابقه تخصصی تلویزیون

تنها برنامه مهم و پرمخاطبی که شبک یک سیما برای ایام نوروز تدارک دیده است، «دستپخت» به تهیه‌کنندگی سیدوحید حسینی است. این برنامه در نخستین روزهایی که روی آنتن رفت به دلیل تازگی و نشاطی که داشت توانست جایگاه مناسبی در کنداکتور شبکه پیدا کند و با حفظ روند مثبت خود برای چند سال به صورت متوالی روانه آنتن شد. اتفاقی که برای بسیاری دیگر از مسابقات آشپزی رخ نداد و نتوانستند روند مثبتی را حفظ کنند.

بیشتر بدانید : واکنش زشت کارشناس آشپزی به شرکت کننده مسابقه تلویزیونی + فیلم

محوریت «دستپخت» مسابقه آشپزی میان علاقه‌مندان و متخصصان این حوزه با رویکردهای مختلف است تا بتواند نظر علاقه‌مندان به آشپزی و رقابت را به خود جلب کند.

مسابقه آشپزی دستپخت در ایام عید
مسابقه آشپزی دستپخت در ایام عید

این برنامه البته سال گذشته با حواشی همراه شد، برخورد نه چندان مودبانه و حرفه‌ای کارشناس آشپزی این برنامه با یکی از شرکت‌کنندگان باعث شد تا انتقادهای زیادی متوجه آن شود. رعایت نکردن کرامت انسانی و بی‌توجهی به حرمت مخاطبان و آنتن زنده از جمله نکات مطرح شده بود.

حال قرار است که این برنامه به صورت روتین، از یکم فروردین هر شب در ۱۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای از شبکه یک پخش شود. حال و هوای این فصل برنامه نیز متناسب با نوروز و بهار خواهد بود.

«کودک شو»، نماینده کودکان در کنداکتور نوروزی تلویزیون

خوشبختانه کودکان هم سهمی از کنداکتور نوروزی برنامه‌های تلویزیون دارند و در بین برنامه‌های شاخصی که قرار است از شبکه‌های مختلف پخش شوند، «کودک شو» مختص کودکان است که پژمان بازغی اجرای آن را برعهده دارد.

بیشتر بدانید : پژمان بازغی محبت بین زوج ها را ترویج می دهد

این برنامه که سه فصل آن در قالب ۴۰۰ قسمت تا به امروز از شبکه نسیم پخش شده است، یک مسابقه خانوادگی است که در آن خانواده‌ها برای جایزه بزرگ با هم رقابت می‌کنند اما بچه‌ها در دنیای کودکانه خود به بازی مشغولند.

کودک شو
«کودک شو»

طبق روال، این برنامه هم دارای حواشی بوده است. پس از اعلام برگزیدگان جشنواره تلویزیونی جام‌جم، پژمان بازغی با انتشار متنی در اینستاگرام ضمن اعتراض به آرای داوران این جشنواره از «کودک شو» خداحافظی کرد. او ضمن قدردانی از حمایت های مردم، تاکید کرد که به دلیل دیده نشدن فعالیتش توسط مسئولان و مدیران دلیلی برای ادامه راهش نمی‌بیند.

بیشتر بدانید : جنجال ها و حاشیه های اختتامیه جشنواره تلویزیونی جام جم + عکس

این سخنان بازغی با واکنش تهیه‌کننده برنامه نیز همراه شد و او تاکید کرد که بازغی را از تصمیمش منصرف خواهند کرد و او اجرای این برنامه را در ایام نوروز نیز بر عهده خواهد داشت. با این حال صفحه رسمی برنامه «کودک شو» به تازگی با انتشار پستی در اینستاگرام اعلام کرده است که به زودی با مجری جدید به تلویزیون باز می‌گردد.

«کودک شو» از ۲۸ اسفند تا پایان تعطیلات نوروزی مهمان خانه‌ها خواهد بود. این برنامه هر شب ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.

«ستاره‌ساز»، برنامه استعدادیابی دیگری در راه است

این روزها بازار برنامه‌های استعدادیابی در تلویزیون حسابی داغ است و هر از چند گاهی خبری درباره تولید یک برنامه استعدادیابی در حوزه‌ای خاص از گوشه و کنار شنیده می‌شود. «ستاره ساز» اما جزو اولین برنامه‌های استعدادیابی بود که کلید خورد.

البته به نظر می‌رسد تصمیم به پخش برنامه «عصر جدید» توسط مسئولان شبکه سه سیما باعث شد تا به دلیل همزمان نشدن نمایش دو برنامه استعدادیابی در یک شبکه، پخش «ستاره ساز» به زمان دیگری موکول شود و قرعه به نام ایام نوروز افتاد.

مسابقه ستاره‌ساز
مسابقه «ستاره‌ ساز»

«ستاره ساز» در حوزه استعدادیابی متمرکز بر حوزه فوتبال است و اجرای آن را امیرعلی دانایی بازیگری که پیش‌تر فوتبالیست بوده است، به همراه محمدحسین میثاقی برعهده دارند. همچنین خداداد عزیزی، فیروز کریمی، مجتبی جباری و ادموند بزیک بازیکنان مطرحی هستند که به عنوان کارشناس در این برنامه حضور دارند و به علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان این برنامه کمک می‌کنند.

پروسه گزینش متقاضیان حضور در این برنامه پیش‌تر آغاز شده بود و در نهایت با انتخاب این چهار چهره پیشکسوت فوتبال، ۱۶۸ نفر به مسابقه راه نهایی راه یافته‌اند. پخش این برنامه از نوروز ۹۸ آغاز می‌شود و سپس به کنداکتور شبکه سه اضافه خواهد شد.

«پنج ستاره»، مسابقه پرمخاطب شبکه پنج

شبکه پنج نیز در میان پرمخاطب و مهم‌ترین برنامه های نوروزی تلویزیون، یک نماینده بیشتر ندارد. «پنج ستاره» با اجرای حمید گودرزی که مدت‌هاست از شبکه پنج به صورت هفتگی پخش می‌شود، قرار است در نوروز امسال نیز روانه آنتن شود.

بیشتر بدانید : شرایط و هزینه های حضور ستاره ها در برنامه «پنج ستاره»

این برنامه به دلیل فضای مشابهی که با «برنده باش» شبکه سه سیما دارد، در زمان پخش همواره با این برنامه مقایسه می‌شد اما توان رقابت با «برنده باش» را پیدا نکرد و توانست مخاطبان محدودی را برای خود دست و پا کند.

حمید گودرزی در مسابقه تلویزیونی پنج ستاره
حمید گودرزی در مسابقه تلویزیونی «پنج ستاره»

این برنامه که بیشتر جنبه مسابقه دارد، شامل حضور چند شرکت‌کننده است که باید به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دهند و به ترتیب پله‌ها را طی کرده و به جایزه نقدی که برای هر بخش در نظر گرفته شده است دست پیدا کنند.

مسابقه تلویزیونی «پنج ستاره» محصول موسسه فرهنگی و هنری هشت ‌اقلیم و کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که در نوروز ۹۸، در ۱۵ قسمت ساعت ٢١ از شبکه پنج پخش خواهد شد.

با «قند پهلو» پای شعر و ادبیات به برنامه‌های نوروزی باز می‌شود

جذب مخاطب در تلویزیون کار دشوار و سختی است، آن هم در حضور برنامه‌هایی که این روزها به وفور روی آنتن شبکه‌های مختلف می‌روند، «قند پهلو» در این میان یک استثناست. برنامه‌ای با محوریت شعر و طنز که توانست در سال‌های اخیر با وجود آنکه از شبکه آموزش نیز پخش می‌شود، مخاطب خوبی برای خود دست و پا کند.

قند پهلو
«قند پهلو»

این برنامه در قالب مسابقه مشاعره و طنز ادب فارسی با حضور شرکت‌کنندگان در برنامه و به جهت افزایش نشاط اجتماعی به تهیه‌کنندگی امیرقمیشی در ایام نوروز هر شب ساعت ۲۳ از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.

طنزهای آشنا و لطیفه‌های حکمت آمیز ادبی به روایت شیرین حسین الهی قمشه‌ای، همراه با نمایش کاریکاتورها، انیمیشن‌های جذاب و قطعات موسیقی هماهنگ با فضای داستانی، از بخش‌های فصل هشتم «قندپهلو» هستند.

فصل جدید برنامه «قندپهلو»، از هفته اول اسفند، به صورت یک شب در میان هر شب ساعت ۲۱ از شبکه آموزش پخش خواهد شد.

«شوتبال»، امیرحسین رستمی و مسابقه فوتبالی متفاوت

برنامه «شوتبال» دیگر نامزد شبکه نسیم در میان برنامه‌های شاخص نوروزی است که به شکلی جدید و نو به فوتبال پرداخته است و چهره‌هایی سینمایی، تلویزیونی و ورزشی به عنوان شرکت کننده در آن حضور پیدا می‌کنند.

این برنامه که در ماه‌های گذشته تنها در روزهای فرد از شبکه نسیم پخش می‌شد، از ۲۵ اسفند تا پایان ایام نوروز هر شب ساعت ۲۰ روانه آنتن می‌شود.

برنامه شوتبال
برنامه «شوتبال»

«شوتبال» با اجرای امیرحسین رستمی با حال و هوایی بهاری و مهمانان ویژه روانه آنتن خواهد شد. این برنامه هم جزو دیگر برنامه های شبکه نسیم است که از حضور بازیگران چهره به عنوان مجری بهره برده است.

 

بیشتر بدانید : نگاهی به سریال‌های نوروزی سال ۹۸

بیشتر بدانید : زمان و ساعت پخش سریال های نوروز 98 مشخص شد

بیشتر بدانید : فیلم هایی که در نوروز 98 اکران می شوند + عکس



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir