ماجرای دیالوگ های مهمی که از سریال هیولا حذف شد
نویسنده سریال "هیولا" درباره روند نگارش این فیلمنامه، تکیه کلام‌های مهران مدیری و شوخی‌های سریال صحبت کرد

از "خداروشکر" مهران مدیری تا لوله‌کردن لب

سریال "هیولا" به کارگردانی مهران مدیری به آخرین قسمت خود نزدیک می‌شود. این سریال با بازی مهران مدیری، فرهاد اصلانی، شبنم مقدمی، شیلا خداداد، گوهر خیراندیش و... همچون سایر آثار مدیری مخاطبان زیادی دارد و در عین حال برخی نیز به از آن انتقاد می‌کنند.

موضوع سریال هیولا دربارهٔ خانواده‌ای است که از زمان احمدشاه تا حالا می‌خواهند شریف باشند و شریف بمانند. درست مثل نام خانوادگی شان و اسم کوچه ای که در آن زندگی می‌کنند: "شرافت". اما انگار شریف ماندن این روزها خیلی سخت شده‌است...

امیر برادران که با سرپرستی پیمان قاسم‌خانی سریال هیولا را به نگارش درآورده است، در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به اینکه روند کاری و تعامل برای نگارش متن این سریال چگونه بوده است؟ توضیح داد: تعامل ما برای نگارش این سریال خیلی خوب بوده است و به این صورت بود که آقای پیمان قاسم‌خانی به عنوان طراح داستان، طرح کلی و خلاصه قسمت و اتفاقات را طراحی می‌کردند و سکانس‌بندی و همین‌طور دیالوگ‌ نویسی را من انجام می‌دادم.

بیشتر بدانید : فرهاد اصلانی، شرافتی که در کنار مهران مدیری به هیولا تبدیل شد!! + عکس

از "خداروشکر" مدیری تا "لوله‌کردنِ لب" برای گفتن اعداد!

وی درباره‌ی تکیه‌کلامهای سریال "هیولا" که مانند اغلب سریال‌های مهران مدیری در بین مخاطبان رایج شده است، در پاسخ به اینکه آیا این تکیه‌کلام‌ها توسط خود او در متن آمده یا به پیشنهاد بازیگران بوده است؟ اظهار کرد: تکیه‌کلامی مثل "خداروشکر" برای خود آقای مدیری است که پیشنهاد دادند، تکیه‌هاکلام‌های شخصیت داود هم توسط خود بازیگر طراحی شده است. تکیه "لب و لوله‌کردن" برای گفتن اعداد، مدل دیالوگ‌های خانم مقدمی مثل "شیر بیشه‌ی زندگی من"، "هوشنگم"، "مدیرعاملم" و ... را خودم نوشتم و واقعا به نظرم خانم مقدمی کار را بی‌نظیر اجرا کرده است.

وی افزود: من در تمام متن‌هایی که تاکنون ارائه کرده‌ام، در همین سطح شوخی می‌نوشتم. منتهی در این سریال ما یکسری بازیگر داشتیم به جای اینکه به دنبال  این باشند که بداهه بگویند و از خودشان نمک اضافه سر صحنه بریزند، دیالوگ‌ها و شوخی ها را سر صحنه به بهترین شکل ممکن بیان می کردند. به نظرم این مهم‌ترین عامل موفقیت کار است. وقتی دیالوگ‌ها را به بازیگران ارائه می‌کنیم اینگونه نیست که بخواهند خودشان هم چیزی اضافه کنند. بلکه به بهترین شکل ممکن دیالوگ را بیان می کنند و چون ما خودمان زمانی که می‌خواهیم بنویسیم می دانیم که هر سکانس چه شوخی باید داشته باشد و روند آن باید چگونه باشد، این درست در می‌آید.

برادران درباره‌ی موضوع سریال هیولا که با نگاهی طنز به فساد اقتصادی می‌پردازد و اینکه پرداختن به این موضوع جدی از دریچه طنز انرژی بیشتری را از نویسنده طلب می کند، چرا که کوچکترین اشتباه منجر به این می‌شود که مخاطب کار را پس بزند، اظهار کرد: ماجرا کمی سخت‌تر از این حرف‌هاست،   ماجرای فساد را به راحتی می‌توان با زبان طنز بیان کرد اما یکی از تلخ‌ترین موضوعات عالم بشریت سقوط انسانیت است که ما در سریال "هیولا" به آن پرداختیم و این کار را سخت تر می‌کرد.

شوخی‌هایی که رئال بودند

وی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به نظرم سریال هیولا تفاوت عمده‌ای با کارهای دیگر آقای مهران مدیری داشت و آن اینکه بسیار رئال و در زمان حال است و خیلی از اتفاقات، همزمان با پخش سریال ما صورت می گرفت؛ مثلا با تعطیلات شوخی کرده بودیم که با تعطیلات خرداد ماه همزمان شد. ماجرای زندان‌های لوکس که آقای مدیری مطرح کردند هفته‌ی بعد آن ماجرای زندان‌های لوکس از رسانه‌ها منتشر شد و یکسری اتفاقات دیگر نیز هم‌زمان شده بود. به نظرم آقای مدیری ریسکی که در این کار کردند این بود که به خاطر رئال شدنِ کار، قید ایجاد شخصیت‌های فانتزی که تخصص ایشان است را زدند و پذیرفتند که نمی‌توانند شخصیت فانتزی در این کار بگذارند و می‌بینید که خیلی از شخصیت‌ها فانتزی نیستند.

به ما انتقاد کردند که چرا قبح یک سری مسائل را می‌ریزیم

وی در همین زمینه گفت: خیلی‌ها به ما انتقاد کردند که چرا ما قبح یکسری مسائل را می‌ریزیم و آدم ها را ترغیب می کنیم که مثلا حق دارند مسیر اشتباه را بپذیرند. کسی فکر نمی‌کند که شرایط جامعه آنقدر بد شده است که شخصی مجبور به پا گذاشتن بر روی شرافتش می‌شود و کجا هستند کسانی که باید کمکش می‌کردند که سقوط نکند. این را به چالش کشیدیم که اگر شریف‌ترین انسان‌ها از جمله فرهنگیان هم تحت فشار  باشند ممکن است سقوط کنند. اتفاقا ما شرایط اقتصادی و اجتماعی آحاد مردم را به چالش کشیدیم. یک آدم‌هایی که زود قضاوت می‌کنند در مورد مسائل اقتصادی هم اینگونه می‌گویند که ما اختلاس را عادی می‌کنیم. در صورتی که ما هم اگر بخواهیم سقوط کنیم، چه کسی باید این مسائل را بگوید. حداقل این است که ما آن تلنگری که باید را می‌زنیم.

وی درباره ی اینکه "هیولا" یک قسمت دیگر چه پایانی خواهد داشت، اظهار کرد: هیولا یکی از پایان‌های خوب را در سریال‌های طنز خواهد داشت. اما لزوما یک پایان خوش نیست.

دیالوگ مهمی که از "هیولا" حذف شد

این نویسنده سریال‌های طنز درباره‌ی اینکه آیا "هیولا" به واسطه‌ی پرداختن به موضوعاتی حساس از قبیل فساد، سانسور و یا حذفیاتی داشته‌ است؟ اظهار کرد: وزارت ارشاد همکاری خیلی خوبی داشت و به نظرم خیلی کم بخش‌هایی حذف شد. یک دیالوگ طولانی بود که من آن را خیلی دوست داشتم که مربوط به دیالوگ آقای مدیری بود و حذف شد اما به روند قصه آسیب نزد. در سریال دیالوگ‌هایی هست که فکر می‌کنم رد اثر من در این کار است. مثل اینکه از شرافت شر و آفت آن برایمان نمانده، اینها تک دیالوگ‌هایی است که نویسنده دوست دارد و فکر می‌کند نقطه اثرش همین دیالوگ‌هایی باشد که نوشته است. در مجموع واقعا اذیتمان نکردند و تا جایی که توانستند همکاری کردند.

همکاری با پیمان‌قاسمخانی برای یک سریال جدید

برادران در پایان گفت‌وگو با ایسنا از همکاری جدید با پیمان قاسم‌خانی خبر داد و گفت: پیشنهادهای زیادی شده؛ خوشبختانه قرار است یک سریال دیگر را شروع کنیم و طراحی آن آغاز شده است. البته در کار ما چیزی تا لحظه‌ی آخر قابل پیش بینی نیست اما در این مورد جدی هستیم.


بیشتر بدانید : بررسی قسمت اول «هیولا» سریال جدید مهران مدیری + عکس

بیشتر بدانید : 5 دلیل برای اینکه منتظر هیولای مهران مدیری باشیم! + عکس

بیشتر بدانید : مهران مدیری چگونه بازیگر هیولا را انتخاب کرد؟

بیشتر بدانید : ژست خودمانی مهران مدیری و پیمان قاسم خانی + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: iranart.ir