رضا شفیعی جم
این بازیگر موفق و دوست‌داشتنی که حالا علاوه بر تلویزیون در سینما هم جای خود را باز کرده، سریال‌های بسیاری را از سقوط نجات داده است. تا جایی که...

 تماشاگرو خوای؟ منو به زور و بر
محمد رضا شفیعی‌جم مدت‌هاست تبدیل به کلید حل مشکل مجموعه‌های تلویزیونی شده. کارگردانان و تهیه کنندگانی که از ادامه کار خود ناامید می‌شوند، دست به دامان او می‌شوند تا با حضور شفیعی‌جم سر و سامانی به مجموعه تلویزیونی‌شان بدهند. این بازیگر موفق و دوست‌داشتنی که حالا علاوه بر تلویزیون در سینما هم جای خود را باز کرده، سریال‌های بسیاری را از سقوط نجات داده است. تا جایی که سایه‌اش روی دیگر بازیگران هم سنگینی کرد.

اولین ناجی کوچه اقاقیا

رضا عطاران که به خوبی از توانایی‌های شفیعی‌جم خبر دارد، چه در "کوچه اقاقیا"  و چه در "ترش و شیرین" نقش‌هایی را به او سپرد که تاثیرش را در سریال دو چندان کرد. او در کوچه اقاقیا در واقع اولین ناجی عطاران پیش از حضور مجید صالحی بود. تیپی که شفیعی جم در سریال عطاران ارائه  داد، در واقع پیش زمینه ای بود برای نقش کامیز باقی در "جایزه بزرگ"  مهران مدیری، با اینکه او را کمتر در نقش‌های جدی دیده‌ایم اما عطاران در ترش و شیرین هم نقشی را به شفیعی جم داد که از دیگران جدی‌تر نشان می‌داد ولی همان ژست‌های خشن و اخمالوی او هم باعث خنده و تفریح تماشاگر می‌شد.

چتر نجات مدیری از نقطه چین تا باغ مظفر

مهران مدیری در "نقطه چین" ، "جایزه بزرگ"، "باغ مظفر"  و "شب‌های برره"  از شفیعی جم، استعداد و خلاقیت او حداکثر استفاده را کرد و تیپ‌هایی را به تصویر در آورد که هنوز از خاطر تماشاگران پاک نشده است. "بامشاد"، "کامبیز"، "کیوون"، "گل مراد"، و.... از بهترین و خاطره‌انگیزترین تیپ‌هایی هستند که شفیعی جم به تصویر کشیده و نمی‌توان تمام موفقیت او را در اجرای این نقش‌ها به پای فیلمنامه و کارگردانی گذاشت. بدون شک شفیعی جم با بهره گرفتن از نگاه خلاقانه و استعداد ذاتی‌اش، در آفریدن هر یک از این تیپ‌ها جزئیاتی اضافه کرده که در چشم آمدن آنها نقش عمده‌ای داشته است. نکته مهم در بازی او برخلاف دیگر هم رده‌هایش این است که شفیعی جم غیر معمول ترین تیپ‌ها را بدون ادا و مسخرگی بازی می‌کند. با اینکه شفیعی جم را در سریال‌های جدی ندیده ایم اما حضور او در "چشم باد"  نه تنها وصله ناجور این مجموعه نیست بلکه در بعضی از قسمت‌ها به داد سریال می‌رسد و بخشی از یکتواختی آن را از بین می‌برد.

خون تازه مسافران

این روزها دست اندرکاران "مسافران" به تکاپو افتاده اند تا جان تازه ای به این سریال بدهند و شاید در شرایط حاضر برای پوشاندن یا حتی برطرف کردن نقص‌های این مجموعه، کسی بهتر از شفیعی‌جم نباشد. این بار او در نقش سناتور کنفدراسیون فضایی‌ها به کمک مسافران آمده تا آخر عاقبت خوشی را برای آنان رقم بزند. هر چند بعید به نظر می‌رسد که شفیعی جم بتواند  تغییر عمده ای در نتیجه بدهد اما همان تاثیر محدود و حضور کوتاهش کار خود را کرده و تماشاگران بیشتری را پای این سریال خواهد نشاند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره 232/ گلاویژ نادری
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
نگاهی به سریال طنز «مسافران» به كارگردانی «رامبد جوان»
هنرمندان پشت چراغ قرمز!
رضا شفیعی جم خواننده می‌شود!
خواستگار و خواستگاركشی در عمارت عمه جان شمسی!
رامبد جوان از «مسافران» می‌گوید!