پرویز فلاحتی پور
مدتی است كه مجموعه «دلنوازان» را روی آنتن دارد؛ اگر چه بازی در این كار، ماجراهای خاص خود را برای او به همراه داشته است. فلاحی‌پور از تجربه «دلنوازان»برایمان گفت...

با بازی در نقش یاور در سریال شب دهم، توانایی‌های خود را بخوبی نشان داد و ثابت كرد راهش را درست آمده است. پرویز فلاحی‌پور تا به حال در كارهای متعددی بازی كرده است كه از جمله می‌توان به مجموعه‌های «اگر بابام زنده بود» و «آخرین دعوت» اشاره كرد.
او مدتی است كه مجموعه «دلنوازان» را روی آنتن شبكه 3 سیما دارد؛ اگر چه بازی در این كار، ماجراهای خاص خود را برای او به همراه داشته است.
فلاحی‌پور از تجربه «دلنوازان»، این‌گونه برایمان گفت.

به عنوان اولین سوال، می‌خواهم بپرسم اینقدر ابهام در شخصیت جهانگیر واقعا لازم بود؟
بله و یكی از دلایلی كه باعث شد بازی در این شخصیت را بپذیرم، همین پیچیدگی و چند وجهی بودن شخصیت بود. در قسمت‌های آینده شما با شخصیت كامل این آدم روبه‌رو خواهید شد و به نظرم هر چقدر كه نقش پیچیدگی بیشتری داشته باشد، بازی در آن جالب‌تر خواهد بود. به نظرم جهان شخصیتی بود كه خودش وزن داشت و نیازی نبود چیزهای دیگری را برای برجسته‌تر شدن آن اضافه كنیم.

سریال «دلنوازان» اولین سریال شماست كه هر شب پخش می‌شود نظرتان درباره اینگونه پخش چیست؟

در حال حاضر در تمام دنیا دارند این‌گونه كارها را امتحان می‌كنند و موفق هم بوده است. این نوع مجموعه‌ها یك مزیت بزرگ دارند و آن این است كه می‌توانی مخاطب را با خود همراه كنی و در عین حال به سلیقه او هم دسترسی پیدا كنی ضمن این كه این نوع كارها باید با یك جمع حرفه‌ای انجام شود، وگرنه مشكلات بزرگی پیش خواهد آمد.

خود بازیگران هم در ایجاد مشكلات در این نوع مجموعه‌ها مقصر بوده‌اند. از این نظر كه نویسنده‌ها و كارگردان‌ها را عادت داده‌اند كه مثلا متن را به روز به دستشان برسانند و این مساله باعث افت كارها می‌شود. در این مورد چه نظری دارید؟

من در این مورد خودم تصمیم گرفتم و پس از اتمام این كار دیگر هیچ كاری را كه هر شب پخش شود و به اصطلاح روتین باشد، نمی‌پذیرم و حتی برای هر كاری فیلمنامه كامل را دریافت می‌كنم. این طور كار كردن واقعا دشوار است. ما خیلی از بازیگران خوب را دیده‌ایم كه پس از بازی در این نوع كارها، به مرور كنار رفته‌اند.

فكر می‌كنید جهانگیر چقدر به شما نزدیك یا از شما دور است؟

یك خصلتی كه جهانگیر دارد و من آن را ندارم، صبوری اوست. من همیشه دوست داشتم مثل جهانگیر صبور باشم، اما نیستم.

یكی از ویژگی‌های این سریال این است كه شخصیت‌های آن یا مثبت هستند یا منفی. به نظرشما چرا نویسنده و كارگردان از این روش شخصیت‌پردازی استفاده كرده‌اند؟

بله، من هم قبول دارم. شخصیت‌پردازی در این كار خیلی ضعف دارد؛ چون دلنوازان یك كار ملودرام نیست. در سریال نرگس اگر یكی خوب بود و دیگری بد، می‌گفتیم كار ملودرام است. ولی دلنوازان فقط دارد یك داستان روزمره را تعریف می‌كند.

در سریال‌هایی كه پخش هرشب دارند معمولا‌ دست عوامل باز است تا نظر مخاطبان را در كار اعمال كند آیا در «دلنوازان» هم چنین اتفاقی رخ داده است؟

خیر چون فاصله بین ما و مخاطب زیاد است. یعنی ما چیزی حدود 30 قسمت جلوتر از مخاطب هستیم. این مساله هم به شتاب دست‌اندركاران برمی‌گردد. بنابراین نمی‌توانیم به عقب برگردیم و اشكالات كار را تصحیح كنیم. من بارها این مساله را به آقای سهیلی‌زاده گوشزد كرده‌ام، ولی باز هم دوستان راه خودشان را می‌روند. به هر حال، این كار یك كار گروهی است و به اسم همه عوامل تمام می‌شود.

وقتی خودتان به عنوان یك مخاطب این كار را می‌بینید آیا می‌توانید قصه شخصیت‌های آن را باور كنید؟

ببینید، من تا جایی كه توانستم روی شخصیت خودم كار كردم تا قابل باور شود. اما در مورد شخصیت‌های دیگر نمی‌توانستم تصمیم بگیرم. به نظر من یك بازیگر باید انعطاف‌پذیر باشد، مثل پرویز پرستویی كه در هر نقشی می‌نشیند.

فكر می‌كنید شخصیت‌های دلنوازان واقعا وجود خارجی دارند؟

من معتقدم كه در مورد بعضی از شخصیتهای این كار غلو شده است. مثلا كسی مثل مهتاب وجود خارجی ندارد كه تا این حد معصوم باشد. در مورد جهانگیر هم من سعی كردم اگر قرار است شعار بدهد، قابل باور باشد و توی ذوق نزند.

در مورد رابطه بین جهانگیر و رعنا هم تنها جمله‌ای كه می‌شود گفت این است كه بگویم آنها خیلی از هم دور و خیلی به هم نزدیك هستند. قبول دارید؟

كاملا درست است. این رابطه از همان اول همین طور تعریف شده بود. اگر از هم دور هستند، به خاطر وجود اتابك است و اگر هم به یكدیگر نزدیك می‌شوند به خاطر حل مشكلات است.

شما با نقش یاور در سریال «شب دهم»‌ به مردم معرفی شدید؛ فكر می‌كنید جهان بتواند همان تاثیر یاور را در ذهن مخاطب بگذارد؟
امیدوارم این نقش هم تاثیرش را بگذارد. البته این دو شخصیت با هم متفاوتند. خیلی تلاش كردم كه جهان هم به نوبه خود دیده ‌شود. می‌خواهم از این به بعد این نوع نقش‌ها را بیشتر بازی كنم.

با این كه در نقش یاور خیلی خوب دیده شدید، چرا بعد از سریال شب دهم كمتر در كارهای تاریخی بازی كردید؟

ببینید بازی در این نوع كارها بسیار دشوار است و كلنجارهای خاص خودش را هم دارد. با این حال، اگر كار خوبی پیشنهاد شود، می‌پذیرم.

و به عنوان آخرین سوال، چقدر آدم انتقادپذیری هستید؟

سعی می‌كنم نقدپذیر باشم. چون این خصلت، آدم را می‌سازد و به نفع او است. خوشحال می‌شوم كه كسی من و بازی‌ام را نقد كند. به نظرم بازیگری مانند بندبازی است كه هر كسی جرات ورود به آن را پیدا نمی‌كند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
بازیگر سریال دلنوازان قهر کرد و رفت!!
عمو منصور: نمی‌توانم قصه «دلنوازان» را لو بدهم!!
دلنوازان، تجمع «تیپ»ها در دل ریتمی كُند
گفتگو با بازیگر نقش «یلدا» در سریال «دل نوازان»
گفت وگو با عبدالرضا اکبری بازیگر سریال «دل نوازان»